Jag förstår verkligen inte hur RB Leipzig kan passera oprovocerade uppåt för vissa tyska fotbollsentusiaster? Det är en klubb som fullkomligt pissar på allt det som tysk fotboll så länge stått för. Om vi var många som reagerade när Hoffenheim avancerade till Bundesliga lär vi vara fler som reagerar om RB fortsätter sitt avancemang, vilket de med stor sannolikhet kommer att göra. Klubben har ingen tradition, de har ingen som helst historia, de har inga hängivna supportrar, de har ingen som helst kultur och hela föreningen stinker kommersialisering av fotbollen.
Att företag eller rika privatpersoner går in och köper fotbollsklubbar fungerar i England, ett land som jag skulle vilja hävda helt saknar nationell liga nu för tiden. Men i Tyskland? Nej tack. Och visst, jag talar som en svensk som i grund och botten är en rutten TV-supporter till Sankt Pauli, jag ska må hända inte klanka ner för mycket på RB, men jag tror de allra flesta tyskarna är beredda att skriva under på mina ord.
RB Leipzig är inget annat än ett virus som måste stoppas, annars kommer hela den tyska, vackra, fotbollen infekteras med dess plastiga, genom vidriga, kommersialisering.
Det är till och med så jag är beredd att hålla på såväl Wolfsburg, Bayer Leverkusen och, hur fel det än känns, Hoffenheim, när (om) de ställs mot RB Leipzig.