Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Håller nog med om att Reus mindre bra prestationer hänger samman med Gündogan frånvaro, inte helt enkelt att ta allt kreativt ansvar själv. Men en Reus i toppform är förmodligen Tysklands bästa offensiva spelare, tillsammans med Özil.
Hade gärna sett den här elvan:
Neuer
Jung - Hummels - Boateng - Schmelzer
Kroos - Lahm - Schwensteiger
Özil - Müller - Reus
Jag ser gärna att Löw fortsätter på samma spår som Pep. Alltså en mer possessioninriktad fotboll, och då är ju den här uppställningen optimal. Müller har presterat riktigt bra som anfallare (falsk nia), framför allt i dom stora matcherna mot City och Dortmund.
Det skulle väl dock ta aningen tid att spela in samtliga spelare i ett sådant spelsystem? Dortmunds spelare t.ex. saknar erfarenhet av possessionspel. Hade möjligtvis kunna funka om Löw redan tidigare ställt in sig på ett sådant system, nu är det dock enbart tre matcher kvar innan VM, kan inte se honom byta spelsystem.
Dessutom är Lahm den enda dugliga ytterbacken i Tyskland, hade nog spytt lite i munnen av att se Jung och Schmelzer på kanterna.
Neuer
Lahm - Mertesacker - Boateng - Jansen
Schweinsteiger - Kroos/Gündogan
Müller - Özil - Reus/Götze
Klose/Gomez/Kruse
Den offensiva grundordningen är det egentligen inget fel på, utan Löws stora problem är försvaret och även hur man skall handskas med lag som låser ner spelet. Mertesacker har spelat enormt i Arsenal på senare tid, som en del här kanske minns har jag annars varit en stor kritiker utav honom. Inser självklart att elvan jag ställer upp med har ett antal problem då så väl Schweinsteiger som Gündogan har lidit utav en del skadeproblem. Sen måste jag säga att jag tror på den utpräglade målskytten, Kruse kan mycket väl bli turneringens överraskning i min mening. Klose tog oss med storm 02', Podolski 06' och Müller 10'. Kruse 14'?
Får kanske förtydliga, tror säkerligen att Peps idéer hade kunnat fungera i det tyska landslaget, men som de som sett Bayern den här säsongen är medvetna om var det inget spel som kom till över två - tre matcher. Med spelare som inte är vana vid det spelsystemet kan det nog krävas mer än tre träningsmatcher, Portugal är ju ändå den inledande matchen i VM så det gäller att spelet sitter då.