Citat:
Ursprungligen postat av
JoonaToivio
Grymt tack! Ska hålla utkik efter fchansa, då! Det mest troliga är väl att vi drar i oktober/november eller under en tidig vår. Kan nog bli slutet av september också.
Ska du genomföra en superweekend så rekommenderar jag starkt "Ruhrpott".
Jag har, med likasinnade, själv gjort det ett antal gånger. Vi brukar oftast bo i Düsseldorf eftersom det därifrån är nära till så många andra orter samt därför att Düsseldorf Altstadt (med rätta) brukar kallas för norra Europas längsta bardisk...... Dessutom så har ju Düsseldorf sitt, från BL nyligen nedflyttade, "Fortuna Düsseldorf" i 2.BL på ESPRIT arena som har 54.600 platser. Nedan följer lite avstånd med tåg från Düsseldorf till andra fotbollsstäder samt vilka lag som spelar där. Jag förstår att ni helst vill se BL men förakta inte 2.BL eller inte heller Dritte Liga då det kan vara stora matcher med fina arenor.
Tåg är billigt i Tyskland, särskilt om man är under fem personer och köper dags-biljetter. Många matchbiljetter gäller även som tågbiljetter till och från matchen (oftast från 2-3 timmar innan och upp till 5 timmar efter).
Från Düsseldorf tar det med tåg till följande städer cirka:
Leverkusen 15 min (Bayer Leverkusen i BL. BayArena med 30.200 platser)
Köln 35 min (1.FC Köln i 2.BL - RheinEnergieStadion med 50.000 platser, Fortuna Köln - Kölner Südstadion med 12.000 platser samt FC Viktoria Köln - Sportpark Höhenberg 6.300 i Regionalliga West)
Möchenengladbach 35 min (Borussia Mönchengladbach i BL. Stadion im Borussia-Park med 54.000 platser)
Dortmund 55 min (Borussia Dortmund i BL. Signal Iduna Park med 80.600 platser)
Bochum 45 min (VfL Bochum i 2.BL - rewirpowerSTADION med 29.300 platser och SG Wattenscheid 09 i Regionalliga West - Lohrheidestadion med 16.200 platser)
Duisburg 25 min (MSV Duisburg i Dritte Liga. Schauinsland-Reisen-Arena med 31.500 platser)
Gelsenkirchen 45 min (Schalke 04 i BL. Veltins-Arena med 61.900 platser)
Uerdingen 40 min (KFC Uerdingen 05 - F.D. Bayer Uerdingen i Regionalliga West. Grotenburg-Stadion med 34.500 platser)
Oberhausen 25 min (Rot-Weiß Oberhausen i Regionalliga West. Stadion Niederrhein med 21.300 platser)
Essen 30 min (Rot-Weiss Essen i Regionalliga West. Stadion Essen med 20.000 platser)
Bielefeld 2 tim (Arminia Bielefeld i 2.BL. SchücoArena med 27.300 platser)
Paderborn 2 tim (SC Paderborn 07 i 2.BL. Benteler-Arena med 15.000 platser)
Aachen 1,30 tim (Alemannia Aachen i Regionalliga West. Stadion Tivoli med 32.900 platser)
Münster 1,45 tim (Preußen Münster i Dritte Liga. Preußenstadion med 15.000 platser)
och till sist
Wuppertal, dit det tar 20 min (Wuppertaler SV i Oberliga Niederrhein. Stadion am Zoo med 23.000 platser). Kanske inte så mycket fotboll att se där men jag kan starkt rekommendera att ta en tur med denna sak från 1901 i Wuppertal:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wuppertals_balkbana
Jag har säkert missat några
Det gäller ju att sitta och pussla med alla spelscheman, CL- och EL-matcher för att kunna pussla ihop ett bra och troligt schema en helg.
Vill ni ha lite tips om hotell och restauranger så säg till. För de arenor jag har varit på så kanske jag kan tipsa om biljettköp också. Dessvärre brukar spelschemat fastställas endast 4-6 veckor innan pga CL och EL-spel så man får ibland chansa lite samt helst åka tors/fre till mån/tis.
Vi ska iväg igen en helg i december så man får lite Glühwein och julmarknadsbesök.