Resultat: .
0%
röster
2013-08-08, 15:52
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ser ut som att Hannover trots allt förlorar sin anfallsstjärna Diouf, och detta till Stoke av alla klubbar!

http://www.bild.de/sport/fussball/mame-biram-diouf/englaender-wollen-ihn-noch-vor-wolfsburg-spiel-weg-31738376.bild.html

Känns jävligt bittert om han nu går så här pass nära inpå säsongsstarten men å andra sidan skulle han ju gå gratis nästa sommar så det kanske är lika bra att få in 7-8 millar för att kunna köpa en ersättare.

Med det engelska TV-avtalet är det svårt att säga nej oavsett vilket lag som kommer och knackar på, tyvärr.

För övrigt, med tanke på att vi nu värvar Vilsvik för 1 miljon euro tog jag mig en titt på våra transfersummor sedan 2000:

Bundesliga är en annan finansiell värld.
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-08-08 kl. 16:13.
Citera
2013-08-08, 16:23
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Är det någon som kan förklara för mig hur fan man kan sätta en kräftskiva en premiärfredag för BL och Bayern?
Jag ska på surströmmningfest, folk i ens närhet är för dåliga på att anpassa sig till BL!
Citera
2013-08-08, 16:31
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoonaToivio
Grymt tack! Ska hålla utkik efter fchansa, då! Det mest troliga är väl att vi drar i oktober/november eller under en tidig vår. Kan nog bli slutet av september också.

Ska du genomföra en superweekend så rekommenderar jag starkt "Ruhrpott".

Jag har, med likasinnade, själv gjort det ett antal gånger. Vi brukar oftast bo i Düsseldorf eftersom det därifrån är nära till så många andra orter samt därför att Düsseldorf Altstadt (med rätta) brukar kallas för norra Europas längsta bardisk...... Dessutom så har ju Düsseldorf sitt, från BL nyligen nedflyttade, "Fortuna Düsseldorf" i 2.BL på ESPRIT arena som har 54.600 platser. Nedan följer lite avstånd med tåg från Düsseldorf till andra fotbollsstäder samt vilka lag som spelar där. Jag förstår att ni helst vill se BL men förakta inte 2.BL eller inte heller Dritte Liga då det kan vara stora matcher med fina arenor.

Tåg är billigt i Tyskland, särskilt om man är under fem personer och köper dags-biljetter. Många matchbiljetter gäller även som tågbiljetter till och från matchen (oftast från 2-3 timmar innan och upp till 5 timmar efter).

Från Düsseldorf tar det med tåg till följande städer cirka:

Leverkusen 15 min (Bayer Leverkusen i BL. BayArena med 30.200 platser)

Köln 35 min (1.FC Köln i 2.BL - RheinEnergieStadion med 50.000 platser, Fortuna Köln - Kölner Südstadion med 12.000 platser samt FC Viktoria Köln - Sportpark Höhenberg 6.300 i Regionalliga West)

Möchenengladbach 35 min (Borussia Mönchengladbach i BL. Stadion im Borussia-Park med 54.000 platser)

Dortmund 55 min (Borussia Dortmund i BL. Signal Iduna Park med 80.600 platser)

Bochum 45 min (VfL Bochum i 2.BL - rewirpowerSTADION med 29.300 platser och SG Wattenscheid 09 i Regionalliga West - Lohrheidestadion med 16.200 platser)

Duisburg 25 min (MSV Duisburg i Dritte Liga. Schauinsland-Reisen-Arena med 31.500 platser)

Gelsenkirchen 45 min (Schalke 04 i BL. Veltins-Arena med 61.900 platser)

Uerdingen 40 min (KFC Uerdingen 05 - F.D. Bayer Uerdingen i Regionalliga West. Grotenburg-Stadion med 34.500 platser)

Oberhausen 25 min (Rot-Weiß Oberhausen i Regionalliga West. Stadion Niederrhein med 21.300 platser)

Essen 30 min (Rot-Weiss Essen i Regionalliga West. Stadion Essen med 20.000 platser)

Bielefeld 2 tim (Arminia Bielefeld i 2.BL. SchücoArena med 27.300 platser)

Paderborn 2 tim (SC Paderborn 07 i 2.BL. Benteler-Arena med 15.000 platser)

Aachen 1,30 tim (Alemannia Aachen i Regionalliga West. Stadion Tivoli med 32.900 platser)

Münster 1,45 tim (Preußen Münster i Dritte Liga. Preußenstadion med 15.000 platser)

och till sist

Wuppertal, dit det tar 20 min (Wuppertaler SV i Oberliga Niederrhein. Stadion am Zoo med 23.000 platser). Kanske inte så mycket fotboll att se där men jag kan starkt rekommendera att ta en tur med denna sak från 1901 i Wuppertal:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wuppertals_balkbana

Jag har säkert missat några

Det gäller ju att sitta och pussla med alla spelscheman, CL- och EL-matcher för att kunna pussla ihop ett bra och troligt schema en helg.

Vill ni ha lite tips om hotell och restauranger så säg till. För de arenor jag har varit på så kanske jag kan tipsa om biljettköp också. Dessvärre brukar spelschemat fastställas endast 4-6 veckor innan pga CL och EL-spel så man får ibland chansa lite samt helst åka tors/fre till mån/tis.

Vi ska iväg igen en helg i december så man får lite Glühwein och julmarknadsbesök.
Citera
2013-08-08, 16:34
Medlem
csts avatar
Informativt inlägg hansa. Just Rot-Weiss Essen har jag velat se sen jag såg filmen: http://www.imdb.com/title/tt0326429/ (Sevärd för de som gillar tysk film och fotboll).
Citera
2013-08-08, 16:35
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Trist han var ju faktiskt riktigt hyfsad spelare fast det kanske var omgivningen som gjorde honom bra.

Är det någon som kan förklara för mig hur fan man kan sätta en kräftskiva en premiärfredag för BL och Bayern?

Hahaha, lider med dig. Vad jag ska njuta av matchen med mina HB-flaskor (ej Hembränt.....) medan du suger musten ur de små insekterna
Citera
2013-08-08, 17:34
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Informativt inlägg hansa. Just Rot-Weiss Essen har jag velat se sen jag såg filmen: http://www.imdb.com/title/tt0326429/ (Sevärd för de som gillar tysk film och fotboll).

Jo, den gillade jag.

Essen har jag bara åkt igenom dessvärre men någon gång blir det de röd-vitas tur när det klaffar
Citera
2013-08-08, 17:57
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Med det engelska TV-avtalet är det svårt att säga nej oavsett vilket lag som kommer och knackar på, tyvärr.

För övrigt, med tanke på att vi nu värvar Vilsvik för 1 miljon euro tog jag mig en titt på våra transfersummor sedan 2000:

Bundesliga är en annan finansiell värld.
Jo tyvärr är det ju så. Braunschweigs siffror är iofs inget bra exempel då de ju inte huserat i Erste på sistone men helt klart är ju att en nykomling i PL hade haft mer pengar att röra sig med. Å andra sidan har BL en stor andel finansiellt välskötta klubbar, inklusive klubbar liknande Braunschweig som gör det bra utan att ha en stor sponsor i ryggen.

Trist bara när höjdarlirare lämnar ligan. Är ju risk för att även Luiz Gustavo försvinner från BL nu verkar det som, och Bastos har ju nyligen lämnat....
Citera
2013-08-08, 18:03
Medlem
Citat:
Jo tyvärr är det ju så. Braunschweigs siffror är iofs inget bra exempel då de ju inte huserat i Erste på sistone men helt klart är ju att en nykomling i PL hade haft mer pengar att röra sig med. Å andra sidan har BL en stor andel finansiellt välskötta klubbar, inklusive klubbar liknande Braunschweig som gör det bra utan att ha en stor sponsor i ryggen.

Trist bara när höjdarlirare lämnar ligan. Är ju risk för att även Luiz Gustavo försvinner från BL nu verkar det som, och Bastos har ju nyligen lämnat....
Ja varför köpte inte Schalke loss Bastos? Tyckte han var bra i de matcher som jag såg med han. Och sen att lämnade för pengar i arabvärlden är bara så jävla drygt
Citera
2013-08-08, 18:04
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Jo, den gillade jag.

Essen har jag bara åkt igenom dessvärre men någon gång blir det de röd-vitas tur när det klaffar

Essen är en mycket trevlig stad. Centrum, ett stenkast från Hauptbahnhof (centralstationen), är trevligt med stort fotgängarområde med mysiga kaféer, bra affärer och jordnära, enkelt, hårt arbetande och uppriktigt folk som alla i Ruhrgebiet. Ruhrgebiet är på många sätt "urtyskland" och landets hjärta. Det är en skön kontrast till alla idylliska "pepparkaksstäder", som landet är berömt för. I Essen rekommenderar jag varmt ett besök på Zeche Zollverein, stenkolsgruvan med tillhörande industrikomplex med enastående industriell arkitektur som idag är museum och Unesco världskulturarv. Ruhr Museum som ligger i det gamla koltvätteriet dokumenterar Ruhrområdets fascinerande historia och missa inte besök på utsiktsplattformen på taket för fantastiskt panorama. Jag tror det tar ca tre dagar att se hela komplexet. Det är en enormt stort.

Länken: http://www.zollverein.de/

edit: On topic
Mesut Özil spelade fem år i Rot-Weiss Essen innan han gick till Schalke. Otto Rehhagel är tvättäkta Essenbo, född där och lever där.
Senast redigerad av afra 2013-08-08 kl. 18:18.
Citera
2013-08-08, 18:31
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Essen är en mycket trevlig stad. Centrum, ett stenkast från Hauptbahnhof (centralstationen), är trevligt med stort fotgängarområde med mysiga kaféer, bra affärer och jordnära, enkelt, hårt arbetande och uppriktigt folk som alla i Ruhrgebiet. Ruhrgebiet är på många sätt "urtyskland" och landets hjärta. Det är en skön kontrast till alla idylliska "pepparkaksstäder", som landet är berömt för. I Essen rekommenderar jag varmt ett besök på Zeche Zollverein, stenkolsgruvan med tillhörande industrikomplex med enastående industriell arkitektur som idag är museum och Unesco världskulturarv. Ruhr Museum som ligger i det gamla koltvätteriet dokumenterar Ruhrområdets fascinerande historia och missa inte besök på utsiktsplattformen på taket för fantastiskt panorama. Jag tror det tar ca tre dagar att se hela komplexet. Det är en enormt stort.

Länken: http://www.zollverein.de/

edit: On topic
Mesut Özil spelade fem år i Rot-Weiss Essen innan han gick till Schalke. Otto Rehhagel är tvättäkta Essenbo, född där och lever där.

Tack för infon. Jag har en son som "samlar" på besök i Unesco världskulturarvs ställen. Blir att ta med honom när det är dags för "Rot-Weiss".

Tydligen spelade förre DIF-spelaren Markus Karlsson där en säsong för 10 år sedan dessutom.

Nu är det bara 26 timmar kvar innan Oscar Wendt sätter säsongens första BL-mål
Citera
2013-08-08, 19:04
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:

Ah, redogörelsen för Braunschweigs siffror var inte direkt relaterat till det på så sätt, utan gav mig själv mer bara en tankeställare att pengarna vi lägger ut den här sommaren är ungefär lika mycket som vi gjort de senaste 12-13 åren totalt. Men visst, håller med om det du säger, lite märkligt dock att Schalke inte köpte loss Bastos (även om han i slutet av säsongen faktiskt inte gjorde helt klockrena insatser).
Citera
2013-08-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Ja varför köpte inte Schalke loss Bastos? Tyckte han var bra i de matcher som jag såg med han. Och sen att lämnade för pengar i arabvärlden är bara så jävla drygt

Sa han inte att det var för tuffa defensiva krav i Tyskland jämfört med Frankrike? Oavsett så är det ju alltid tråkigt när spelare lämnar BL.
Enligt TM så verkar det som att en övergång till Wolfsburg är mest troligt för Gustavo.
Det är ändå tur att det kommer upp så många inhemska talanger i Tyskland, och dessa nobbar i de flesta fall storklubbar i utlandet. Exempelvis Ginter som Arsenal försökt köpa nu (han har dock nämnt Dortmund som sin favoritklubb, så en övergång dit kan bli aktuell om ett år), även Goretzka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in