Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Tur att man är ödmjuk, har humor eller aldrig har utgett sig för att vara en expert
Jag är något av en Tysk fotbollsfanatiker sedan VM-74 och älskar kulturen och traditionen även om jag har svårt att grotta mig ner i varenda liten detalj om spelarna. Tycker också det blir tråkigare utan Kalles klockan 06.30-kommentarer. Jag tror det är bättre att skriva av sig nervositeten.
Kalle är tillbaka när FB-abstinensen börjar sätta in
Själv ser jag med nytt lugn fram mot sista omgången av Dritte och att därefter få ägna mig åt silly season. Kommer självklart att se finalerna dock.
Vad väl inte direkt dig jag syftade på.
Som jag skrev tidigare så anser jag att vi som skriver här i tråden håller en god och hög nivå rent allmänt. Att det sedan har dykt upp några ”nyfrälsta” fans är bara glädjande så länge det inte förfaller till ren pajkastning klubbar emellan. Men lite käbbel skadar inte! I grund och botten så är ju klubbarna konkurrenter i ligorna.
Tycker nog att man/vi kan känna en viss stolthet denna säsong, nu när äntligen tyska lag visat vad man kan på den europeiska scenen, speciellt för oss som sett detta byggas upp under många år. Men inte lär man dominera den europeiska fotbollen under åratal på det sätt som vissa ”spåmän” förutsäger, fotbollen förändras ju ständigt. (Vad nu det senare egentligen betyder för en vars primära intresse är Bundesligorna (samt Dritte för dig) och fotbollen/fotbollskulturen där, inte säsongens europeiska turneringar. Är ju mycket intressantare att följa en hel liga år från år med allt vad det innebär än en enstaka cupturnering.)
En sak önskar jag att vi värnar om här, att bibehålla det kunskapsbaserade kommenterandet om tysk fotboll som funnits/finns här, kombinerat med den respekten för motståndare både inom och utom Tyskland som tidigare genomsyrat skrivandet. Tyvärr har alltför många trådar på detta forum en tendens att bli totalt ointressanta pga för mycket tjafs och skräp.
I dagsläget, när kännedomen om tysk fotboll är så bristfällig i Sverige, fyller vi här nog en funktion tillsammans med det fåtal andra med sådan som finns utspridda i media. Vore kul om den nivå kunde bibehållas och man går in här med glädje för att läsa.
För tysk fotboll är oerhört fascinerande om man seriöst studerar den, inte bara resultatmässigt utan på många fler plan. Tittar man tillbaka säg tio år och jämför med idag så är framstegen enorma och denna positiva utveckling verkar fortsätta. Finns massor att lära även för en sådan gubbe som jag som följt ligan i åratal , dessutom händer det nya saker hela tiden.
(Förresten varför svarar jag detta till dig, du vet ju detta lika väl som jag, kanske t o m bättre.

)
.....
Har förresten sett att ditt Hansa verkar byta lite spelare. Är det av ekonomiska eller sportsliga skäl tror du?