Resultat: .
0%
röster
2013-04-25, 14:02
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.brockheim
Hehe, ja, medgång firar inte klubben ofta - dåligt ordval från mig. Men en klubb dit merparten av supportrarna flockas på grund av kultklimatet som omger St. Pauli. Där har klubbens politiska agenda en väldigt stor roll. Och det är därför klubben har så många fans. Jag kan säga er att många av Pauli-fansen inte har den blekaste om klubbhistorian, ledningen eller reservlaget.

Så är det verkligen, medgångsklubb var kanske fel ord, men modeklubb eller trendklubb är kanske mer passande. Varenda människa i Tyskland som tror sig vara aningen alternativ, klär sig annorlunda och är lite artistisk, har avvikande åsikter (åt vänster och anarko-hållet) är sedan några år tillbaka St Pauli "fans". Ingen ont till de som faktiskt följer klubben och är aktiva fans, men det finns nog få klubbar i världen som har så många sympatisörer utan någon egentlig koll på fotboll.

Oavsett vad man tycker om lokalborna som följer klubben och deras olika politiska inriktningar så är de verkligen fotbollstokiga och känner stor identifikation med klubben och många av spelarna. Men det är ett otvivelaktig faktum att många följer laget enbart för att det är en "grej" att göra det. Försöker inte hacka ner på er som faktiskt har sympatier och fotbollskunskap, menar enbart att okunskapen, likt vbrockheim även säger, är stor bland många.

För de av er som är intresserade att veta mer finns ett inslag från The Guardian här som förklarar St Paulis ursprung och politiska ställning:
http://www.youtube.com/watch?v=4gkqL0I20sI
Citera
2013-04-25, 14:08
Medlem
marc0p0l0s avatar
Ett något intressant inlägg från osynligahanden om Bundesligas ökande ekonomiska styrka:

http://osynligahanden.blogspot.se/2013/04/bundesliga-styrkeokningen.html

Skriver bland annat om "Under de senaste 10-15 åren har klubbarna investerat cirka €750 miljoner i talangutveckling." Verkligen en intressant framtid Bundesliga går emot, likt vi dragit ett antal gånger här i tråden.
Citera
2013-04-25, 14:26
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Ett något intressant inlägg från osynligahanden om Bundesligas ökande ekonomiska styrka:

http://osynligahanden.blogspot.se/2013/04/bundesliga-styrkeokningen.html

Skriver bland annat om "Under de senaste 10-15 åren har klubbarna investerat cirka €750 miljoner i talangutveckling." Verkligen en intressant framtid Bundesliga går emot, likt vi dragit ett antal gånger här i tråden.
Intressant artikel, även om jag nog tycker att det mesta han tar upp redan diskuterats här. Man behöver inte direkt vara ekonomiprofessor för att inse att de enorma belopp som investerats i både arenor och talangutveckling i Tyskland nu börjar betala av sig, liksom att den tyska ekonomin styrka i sin helhet också spiller av sig på klubbarna. Men läsvärt som sagt var.

En sak många glömmer är att Tyskland genomgick ett riktigt stålbad åren efter att landet enades. DDR var inte direkt någon ekonomisk eller produktionsmässig guldgruva för västtyskarna. Mycket av de problemen som nu finns i länder som Italien eller Spanien fanns också i Tyskland för några år sedan. Riktigt återhämtad är man ännu inte, speciellt i de östra delarna.
Citera
2013-04-25, 14:49
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Så är det verkligen, medgångsklubb var kanske fel ord, men modeklubb eller trendklubb är kanske mer passande. Varenda människa i Tyskland som tror sig vara aningen alternativ, klär sig annorlunda och är lite artistisk, har avvikande åsikter (åt vänster och anarko-hållet) är sedan några år tillbaka St Pauli "fans". Ingen ont till de som faktiskt följer klubben och är aktiva fans, men det finns nog få klubbar i världen som har så många sympatisörer utan någon egentlig koll på fotboll.

Oavsett vad man tycker om lokalborna som följer klubben och deras olika politiska inriktningar så är de verkligen fotbollstokiga och känner stor identifikation med klubben och många av spelarna. Men det är ett otvivelaktig faktum att många följer laget enbart för att det är en "grej" att göra det. Försöker inte hacka ner på er som faktiskt har sympatier och fotbollskunskap, menar enbart att okunskapen, likt vbrockheim även säger, är stor bland många.

För de av er som är intresserade att veta mer finns ett inslag från The Guardian här som förklarar St Paulis ursprung och politiska ställning:
http://www.youtube.com/watch?v=4gkqL0I20sI

Ofta omskriven klubb. Tidningen offside hade ett lång reportage om dem för inte så länge sedan. Min kompis som är bajen-supporter nämnde för många år sedan att de var populära bland bajen-fansen för att både pauli och bajen aldrig vann nånting men sen gick bajen och vann sm-guld och jag vet inte hur deras status är hos dem sedan dess. Hur som helst är ju Reeperbahn området väldigt trevligt oavsett om det är match eller inte

Det är ju för övrigt ännu ett lag i raden som Bayern har spelat välgörenhetsmatch emot för att rädda laget från konkurs.

Ska erkänna att t o m jag har ett St Pauli klistermärke på min resväska trots att de inte är populära i Rostock men jag har å andra sidan klistermärken från väldigt många klubbar på min resväska
Citera
2013-04-25, 14:58
Medlem
cyberkalles avatar
Stuttgarts lagkapten Serdar Tasci saknas i helgens viktiga match mot Augsburg...Bra hoppas fler försvinner.

Fchansas resväska är väl så gammal och håller väl bara ihop av klistermärkena så gammal som den gubben är.
Citera
2013-04-25, 17:25
Bannlyst
Om jag vore Klopp hade jag vilat alla lagets stjärnor i kommande Bundesliga matchen mot Düsseldorf. Dortmund har redan säkrat CL och kan därför gå all in på CL och man får störst chans om spelarna är helt utvilade till nästa veckas match mot Real Madrid för man lär få spring minst lika mycket nästa match mot dem som igår. Det positiva är att Real Madrid möter Atletico Madrid på lördag och eftersom det är derby lär Mourinho starta de flesta av sina bästa spelare.
Citera
2013-04-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagaster
Om jag vore Klopp hade jag vilat alla lagets stjärnor i kommande Bundesliga matchen mot Düsseldorf. Dortmund har redan säkrat CL och kan därför gå all in på CL och man får störst chans om spelarna är helt utvilade till nästa veckas match mot Real Madrid för man lär få spring minst lika mycket nästa match mot dem som igår. Det positiva är att Real Madrid möter Atletico Madrid på lördag och eftersom det är derby lär Mourinho starta de flesta av sina bästa spelare.

Real har alltid privilegiet att ha svåra ligamatcher i samband med CL-spelen, som Barcelona x2 förra året.

Dusseldorf spelade man oavgjort mot på hemmaplan, men det är förstås en anomali. Jag hoppas att vi får se Santana och Grosskreutz i försvaret; Lukas ska inte spela annat än i nödfall, man ska nog vara försiktig med Hummels . Sedan Leitner, Schieber, Hofmann och Bittencourt. Sedan kan man kanske låta några av Reus, Götze och Gundi spela en halvlek.
Citera
2013-04-25, 17:55
Medlem
Hej!

Jag har lite funderingar kring dortmund. Jag tycker att det är så synd att de deras stjärnor kommer bli köpta. Sahin, Kagawa, götze etc. och nu troligen Robert också. Varför?

Dortmund håller på och bli en klubb att räkna med i Europa. Eller nej, de är redan en storklubb. De vann BL förra året och är påväg mot CL final, men ändå vill deras stjärnor lämna. Det jag inte kan förstå är varför de vill göra det. De är ju en av de bästa lagen i Europa. När kommer dortmund anses som en "storklubb" där alla vill till klubben? När får de den positionen och makten som barca real har? Jag kan förstå att lönen spelar en stor roll, men klubben borde ju få in massor med intäkter nu när det går så bra för dom?
Citera
2013-04-25, 18:16
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takabe
Hej!

Jag har lite funderingar kring dortmund. Jag tycker att det är så synd att de deras stjärnor kommer bli köpta. Sahin, Kagawa, götze etc. och nu troligen Robert också. Varför?

Dortmund håller på och bli en klubb att räkna med i Europa. Eller nej, de är redan en storklubb. De vann BL förra året och är påväg mot CL final, men ändå vill deras stjärnor lämna. Det jag inte kan förstå är varför de vill göra det. De är ju en av de bästa lagen i Europa. När kommer dortmund anses som en "storklubb" där alla vill till klubben? När får de den positionen och makten som barca real har? Jag kan förstå att lönen spelar en stor roll, men klubben borde ju få in massor med intäkter nu när det går så bra för dom?

Tror det är enkelt att man dras med i en "illusion" (fel ord?) om att en klubb som vinner några titlar och går långt i Champions League helt plötsligt är med i det absoluta toppskiktet. Det man måste komma ihåg är att Barcelona, Bayern och Madrid är oerhört långt före Dortmund när det gäller möjligheter att hålla sig kvar på en toppnivå över långa perioder. Ser vi t.ex. till Bayern så har de en trupp som är värd dubbelt så mycket som Dortmunds. Följande bild visar på Bayerns styrkeförhållande sett emot Dortmund och resten av Bundesliga:

http://3.bp.blogspot.com/-d7xkAa3-NkE/UXcAQNtWyII/AAAAAAAACNc/ziypYgYuHQE/s400/bundes_commercialrev.JPG

Bayern omsätter fyra gånger så mycket som Dortmund och är i stort sett skuldfria. Du kan se här vilka summor Europas topklubbar har kunnat spendera jämfört med Dortmund de senaste åren och vilka summor Bayern drar in jämfört med Dortmund:

http://3.bp.blogspot.com/-P5zP7e0Xw4M/UI5C_gl8ESI/AAAAAAAAGiI/QcRnFeyaMiQ/s640/7+Dortmund+Tfrs+Last+3+Years+(Europe).jpg
http://1.bp.blogspot.com/-EYlfqvu9XCc/UI5DWKnr9KI/AAAAAAAAGig/Pd0nqC6Kl-c/s640/10+Dortmund+Money+League.jpg

(Siffrorna är från 2012 och inför 2013-2014 har Dortmund självklart ökat ytterligare - men poängen kvarstår.)

Visst är det så att Dortmund ökar sin omsättning, sina inkomster från reklam och TV-intäkter för varje år just nu. Men Bayern kan alltså, till skillnad från Dortmund, lägga ut 100 miljoner euro när de har ett dåligt år, medan Dortmund får förlita sig på billigare värvningar och talanger. Klubbar utan en "sugardaddy" kan i stort sett inte konkurrera med de största klubbarna i Europa i det långa loppet. Lyckas Dortmund hålla kvar sina spelare (Bortsett från Lewandowski och Götze såklart) och göra en bra säsong i Europa nästa år så är de på god väg att etablera sig bland toppen i alla fall. Det "lustiga" i situationen är alltså att de krävs att de behåller spelarna, för att de ska kunna behålla spelarna, om du förstår vad jag menar.

Detta är i alla fall min uppfattning om saken. Lön är inte den enda faktorn, utan i större klubbar får spelarna inte bara större reklamintäkter utan kan känna sig säkrare på att få spela på en absolut topp-nivå under en i stort sett oavbruten tid. Hur man än vill vrida och vända på det så bidrar så väl 50+1 regeln som FFP till att bibehålla den här ordningen.

Känns ofint att inte länka till Swiss Ramble där tabellerna är ifrån, han är nog den bästa bloggaren om ekonomi inom fotboll, hans senaste inlägg om just Dortmund är oerhört väl arbetat:
http://swissramble.blogspot.co.uk/2012/10/borussia-dortmund-back-in-game.html
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-04-25 kl. 18:24.
Citera
2013-04-25, 18:22
Medlem
Mastodontishs avatar
Bayern köper alltså Sebastian Rode för £7.5mil. Har man planerat att ha ett lag med en super-reserv för varje position eller vad är det som händer? Bredd är viktigt för att konkurrera på alla fronter men det här är ju löjligt nästan. Man skulle kunna ha ett andralag som tar en CL plats...

(Lewa)/Mandz/Pizza/Gomez
Ribéry/Shaqiri - Götze/Kroos - Müller/Robben
Schweinsteiger/Rode - Martinez/Gustavo
Alaba/Contento - Dante/Badstuber - Boateng/Kirchhoff - Lahm/Rafinha
Neuer/Starke

Samtidigt ska det tydligen ha varit från Dortmund det läckte om Götze.
Senast redigerad av Mastodontish 2013-04-25 kl. 18:27.
Citera
2013-04-25, 18:37
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Bayern köper alltså Sebastian Rode för £7.5mil. Har man planerat att ha ett lag med en super-reserv för varje position eller vad är det som händer? Bredd är viktigt för att konkurrera på alla fronter men det här är ju löjligt nästan. Man skulle kunna ha ett andralag som tar en CL plats...

(Lewa)/Mandz/Pizza/Gomez
Ribéry/Shaqiri - Götze/Kroos - Müller/Robben
Schweinsteiger/Rode - Martinez/Gustavo
Alaba/Contento - Dante/Badstuber - Boateng/Kirchhoff - Lahm/Rafinha
Neuer/Starke

Samtidigt ska det tydligen ha varit från Dortmund det läckte om Götze.

Kommer Rode redan denna säsongen eller lånar Frankfurt honom för nån säsong? Håller med löjligt bra lag har dem.
Måste erkänna att jag sett för få matcher ifrån Frankfurt för ha en klar bild hur Rode
är, kan någon göra en sammanfattning på spelaren? Styrkor, svagheter osv!
Citera
2013-04-25, 19:35
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Kommer Rode redan denna säsongen eller lånar Frankfurt honom för nån säsong? Håller med löjligt bra lag har dem.
Måste erkänna att jag sett för få matcher ifrån Frankfurt för ha en klar bild hur Rode
är, kan någon göra en sammanfattning på spelaren? Styrkor, svagheter osv!
Såg att det blev "klart" idag .. Han har sagt för någon dag sedan att han kommer att spela med frankfurt tills kontraktet är över, men vad vet jag, bayern gör ju lite som de vill nuförtiden.

Rode är väl en lite sämre Schweinsteiger, men han är ju många år yngre (22), en klippa som defensivmitt. Det är ju helt obegripligt varför Bayern köper en till deffmid, de har ju redan Martinez, Gustavo, Kroos(?), Schwein, Emre Can. Eftersom att Rode lär knappast peta Martinez eller Schwein atm så lär han få sitta och nöta bänk, tråkigt med ett sånt slöseri på en grym talang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in