Resultat: .
0%
röster
2013-02-28, 20:36
Bannlyst
Har tänkt på det där med intresset och media ett tag nu...

Nog för att jag har stört mig på det - att media knappt nämner BL i allmänhet. Och att fotbollskanalen endast tar upp dessa "matchfakta" mer eller mindre. Men är det inte godtagbart så ?

Vad "tjänar" vi på att intresset trissas upp?

Vi (eller de som vet att det finns sidor / tidningar som skriver om ligan på allvar) har tillgång till streams och nyheter. Kontinuerligt.
Nog för att jag är van vid att streama, men just nu har jag inget speciellt behov efter annat än Eurosportplayer alt streams. Visst vore det gött med Viasat fotboll tillägnat BL, men intresset rent allmänt bland folket upplever jag vara för litet.

Visst kan rapporteringen öka på intresset bland folket här i Sverige, och inom 10 år ( ) kanske vi har fått en svensk halv-kass produktion som, i alla fall jag, knappt kommer ägnas någon uppmärksamhet till.

Jag vet inte. Tycker det är lite småcharmigt att följa BL. De få människor man träffar som faktiskt har ett fotbollsintresse förutom att titta på tabellen varannan månad blir lite - "åh!"
Och jag blir lite - "Ja, visst "

... och dom blir lite - "har du sett gula väggen?!"

...

- Cred till fotbollskanalen som i alla fall har en blogg som handlar om tysk fotboll !

- ovanstående är baserat på mina upplevelser. Jag träffar sällan folk som har ett gediget fotbollsintresse (fel umgängeskrets?). De som å andra sidan gillar fotboll brukar dock ha en duglig koll på tyska ligan och de kan man bolla lite diskussioner med :-)

Citera
2013-02-28, 20:55
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rummenigge
...txt...

- ovanstående är baserat på mina upplevelser. Jag träffar sällan folk som har ett gediget fotbollsintresse (fel umgängeskrets?). De som å andra sidan gillar fotboll brukar dock ha en duglig koll på tyska ligan och de kan man bolla lite diskussioner med :-)

Njaäee, så kass var väl inte texten...Det finns inget att vinna på att BL blir mer populärt i Sverige, förutom att det kanske blir lättare att diskutera BL med fler fotbollsnördar.

Den största nedsidan är att betalkanalerna bjuder upp priset så att det blir dyrare att titta på, idag är det gratis eller billigt i datorn med Eurosport 2. En vidare nedsida är att det tar ett tag att få fram kunnig rapportering i media, det syns på den, med få undantag, patetiska bevakning som sker idag.

Det är nog inget fel på din umgängeskrets, Rummenigge, du är nog bara lite överutbildad och då minskar antalet sportintresserade (oavsett sport) drastiskt.
Citera
2013-02-28, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Tycker det här är en ganska intressant debatt så jag lägger den här istället för i matchprat som snart stängs.

Varför ska Robben bort? Det du skriver om honom är bara struntprat, smutskastning och påhitt.

Om man följer Bayern vet man att Robben är en av de mentalt starkaste spelarna i laget, kanske också världen. För vilka andra skulle resa sig gång på gång efter de tunga skadebesvär och oturliga situationer han varit i och sedan komma tillbaka starkare och ännu bättre?
Att personen Robben är väldigt speciell och kanske inte passar i många lag, absolut inte i lag som Barcelona, spelar inte så stor roll. Han är som klippt och skuren för Bayern. Ett lag som alltid haft starka och speciella personligheter som inte alla gillar, Effenberg, Kahn med flera.
Det är som Steff83 skriver, Bayern är som någon fristad för dessa "bråkstakar" och "problemspelare".

Ribéry som vi vet är också han en speciell personlighet som ofta hamnade i trubbel och som ofta sågs som problem. Men som han själv säger så har han på något sätt hittat hem i Bayern. Här har han hittat lugn, spelglädje och stöd.

Men för att sammanfatta kan ofta folk som inte följer Bayern så mycket få lite underliga känslor av det som händer i klubben med relativt mycket avreageringar till och från. Men det är helt normalt i klubben och det är något som man i många fall vill ha för att tappa av ångan så det inte kokar över helt.

Träffade jag en öm punkt eller? Vill säga att jag har följt Bayern i femton år. ( Saknar tiden då man lirade med, Elber, Sagnol, Kahn m.m.)

Jag säger inte att Robben är en kass lirare, tvärtom han är riktigt bra. Och jag vet att Bayern är en fristat för spelare som har lite problem men som på något sätt ändå kontrolleras. Men det som du säger att han har kommit tillbaka mentalt starkare, vems fel var det att han sumpade alla dem chanserna? Jo hans eget.

Jag respekterar vad du skriver och tycker, men personligen vill ja se ett Bayern utan honom. Förstått? Jag gillar helt enkelt inte en spelare som är en diva, som oftast gnäller på andra medspelare, lägger sig lätt. Och sedan när han får chanserna men missar dem så blir han en surpumpa.
Citera
2013-03-01, 00:24
Medlem
G-spottornados avatar
Ja, ni har väl egentligen rätt Grus-Kalle och Rummenigge. Tar nog bort en hel del av charmen om bundesliga blir nya "kelligan" och FCB samt BVB blir nya mainstreamlagen á la Barca och Real. Men samtidigt tycker jag absolut att ligan och nämnda lag förtjänar höjd status, inte bara i Sverige.

Svår fråga ändå. Måste erkänna att jag är relativt ny BL-fan och har blivit störtkär direkt. Har mycket att lära om ligan och lagen per se, och kanske är det detta som gör att jag vill läsa mer i lättillgänglig media(förutom flashback och bayern-forum, t.ex).

Men som sagt, Bundesliga är en perfekt liga i många aspekt; högst publiksnitt i världen på 42 eller 45k(lär bli högre när/om Hertha, Köln och K'lautern flyttas upp), fina och moderna läktare, billiga biljettpriser samt billig starköl, fin kombination mellan teknisk, fysisk och taktisk kvalité på lagen, ansvarsfull ekonomi och mycket mera. Den atmosfären går ej att finnas någon annan stans, förutom när det vankas storderby t.ex i Rom eller Istanbul. För mig är publiken/atmosfären halva grejen.

Men åter till ämnet; Bundesliga kommer snart vara den andra högst rankade ligan i Europa efter La Liga och borde kanske behandlas med lite mer respekt i media. Fotbollskanalen Europa(tv) tillägnar 5 minuter, max, per program åt att behandla simpla matchfakta, och det i slutet av programmet. Men kvalité och intresse går inte alltid hand i hand, och personligen förlorar vi Bundesliga-fans ingenting på det.

Ligan i sig skulle dock tjäna mycket på ökat intresse via nya tv-avtal och reklamintäkter, t.ex. Men personligen ser jag helst få förändringar då det redan är perfekt...

Ber om ursäkt för långa och röriga inlägg, är jävligt dålig på att hålla mig kortfattad - kanske därför jag postar så sällan...
Citera
2013-03-01, 01:13
Medlem
Skit i fotbollskanalen. Handlar det inte om sydeuopeiska ligor med pygmeer som gör kortpass efter kortpass, taktik i förbannelse eller Zlatan så skiter de i det. De har inga så kallade "experter" på tysk fotboll (inte för att deras Spanien, Italien, Frankrike exeperter är bra). De har ett tydligt agg emot mera fysisk och offensiv fotboll (som i Tyskland och England). De är för snåla för att visa PL sammandrag (vilket SVT klarar av) och kör som sagt enbart 5 min BL medan de Fra, Spa och Ita får 10-15 per liga.
De verkar tro att alla deras tittare är invandrare (som imo oftast håller på lag som Milan, Inter, Juve, Barca, Real Madrid eller där Zlatan spelar och liknande lag) eller svenska 15 åringar som avgudar Messi och Ronaldo och skriver Viva Real och Visca Barcelona efter vinster men håller tyst efter varje tappad poäng. Då BL fansen och PL fansen ingår inte i TV4s målgrupp. Vi gillar inte löparbanor runt planen, vi gillar offensiv och sevärd fotboll med bra publik och atmosfär (vilket PL dessvärre tappat mkt av, speciellt de störra klubbarna) och som finns så mkt mer av i BL och PL.

Riktiga män och fotbollsfantaster gillar fotboll ifrån Norra Europa, de andra kan hålla sig till sin sydeuropeiska sörja. Men det sagt så kan även lag ifrån de länderna vara sevärd ibland (bortsett ifrån Barca, som är världsfotbollens tråkigaste lag att titta på).

Och med detta sagt med trötta ögon och sinne, fyfan för Fotbollskanalen och dess experter, fyfan!
Citera
2013-03-01, 02:51
Medlem
G-spottornados avatar
Ja, fotbollskanalen är ren skit. Fanns en som bloggade om tysk fotboll innan som var rätt bra, han nya är okej ibland, men seg i uppdateringar och ofta kortfattad.

Lundh & Ekwall är båda sliskiga äckel och fokuserar som du säger bara på syd-europeisk fotboll. Har dock inget emot italiensk fotboll när den är som bäst.

Synd att det inte finns något bra alternativ i svensk media... hela tv4-koncernen styrs av giriga judar och efter giriga judiska idéer. Se tv4 sport xtra
Citera
2013-03-01, 08:26
Medlem
Finns inte heller många journalister som har någon större kunskap om BL. Det märks ganska väl på Eurotalk när de har kanske en person som har lite koll och resten spekulerar eller drar onödiga paralleller till andra ligor.

Och svenska medgångssupportrar är bland de värsta som finns, är glad om vi slipper dem. De som är distanssupportrar och använder "Vi", skryter hela tiden och spyr hat mot andra lag. Tänk kommentarsfält under artiklar som berör Barca tex.
Citera
2013-03-01, 09:48
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Träffade jag en öm punkt eller? Vill säga att jag har följt Bayern i femton år. ( Saknar tiden då man lirade med, Elber, Sagnol, Kahn m.m.)

Jag säger inte att Robben är en kass lirare, tvärtom han är riktigt bra. Och jag vet att Bayern är en fristat för spelare som har lite problem men som på något sätt ändå kontrolleras. Men det som du säger att han har kommit tillbaka mentalt starkare, vems fel var det att han sumpade alla dem chanserna? Jo hans eget.

Jag respekterar vad du skriver och tycker, men personligen vill ja se ett Bayern utan honom. Förstått? Jag gillar helt enkelt inte en spelare som är en diva, som oftast gnäller på andra medspelare, lägger sig lätt. Och sedan när han får chanserna men missar dem så blir han en surpumpa.

Har man följt Bayern i 15 år så vet man att Robben inte precis är någon utstickare. Finns en anledning till att man fick smeknamnet FC Hollywood.
Och det jag menar är precis det sista du skriver där, jag vågar faktiskt LOVA att du inte ser mer än högprofilmatcher. Det du skriver är vanligt mediadravel och ingenting man annars märker av. Robben är tillsammans med Ribéry de stora "stjärnorna" i Bayern och har lön därefter.

Var Robben sur när han missade straffen i CL-finalen eller i finalen i DFB-pokal? Knappast. Ledsen och chockad. De chanserna han missat har varit olyckliga, men det skulle kunna hända vem som helst med de ansvarsområdena och de prestationskrav han hade då.
Samtidigt får man inte bara se misslyckandena, du som påstår att du följt laget så länge kanske kommer ihåg avgörandet mot United, eller det lika viktiga målet mot Fiorentina? Samma år fick han utmärkelsen "Fußballer des Jahres".

Killen är en vinnarskalle av högsta rang och tänder över ibland. Men som jag skrev så hör det till klubben. Vi har sett Badstuber koka över, Kahn, Effenberg, Müller, Ribéry, van Bommel osv osv. Listan kan göras hur lång som helst.

Intressant artikel skriven i sommras av Esbjörnsson som ger en bra bild av honom och laget efter förra året:

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/jonas-esbjornsson/jonas-esbjornsson-blir-ett-mastarlag-igen/
Citera
2013-03-01, 10:29
Medlem
motvalls avatar
Jag tillhör dem som gärna skulle se en bättre svensk mediabevakning av Bundesliga. Orsaken är enkel, ligan är så bra och intressant att den i rättvisans namn måste få mer utrymme.

Tror dessutom att det för svensk fotboll i allmänhet skulle vara nyttigt att i en betydligt större utsträckning titta på Tyskland än på andra fotbollsländer. Finns enormt mycket att lära på alla plan. Ta en sak som talangutvecklingen, skulle vi inte vilja se en sådan i Sverige? Eller läktarkulturen, nog är den något att försöka få hit? Alltid välfyllda arenor, vem vill inte ha sådana? Men ska man få hit sådana positiva fotbollsaspekter krävs det kunskap. Ett sätt att öka den är att ge Bundesliga mer mediautrymme.

Då måste man ändå medge att bättre bevakning än dagens har det aldrig tidigare funnits under de decennierna jag följt den tyska fotbollen. I åratal följde man Bundesliga i Sverige genom att läsa resultaten längst bak bland tidningarnas sportnotiser. Idag med Eurosport och vissa artiklar/krönikörer så får man en helt annan bild, sen finns ju medier som detta och andra på nätet. Att Guardiolas ankomst till Bayern kommer att öka exponeringen av tysk fotboll är ingen vild gissning. Det blir trots allt bättre, sakta med säkert, även i Sverige.

Nu är det inte bara kunskaper om Bundesliga som saknas, bevakningen av portugisisk, holländsk eller sydamerikansk fotboll är ännu kassare. Samma sak kan nästan sägas om spanska lag som inte heter Barcelona eller Real. Känns som om journalistkåren bara klarar av att ha koll på tre ligor samtidigt, nu när Zlatan är i PSG så nästan försvann Spanien.

Sedan finns det nog en åldersaspekt, vi lite äldre bryr oss inte riktigt om vad olika kommentatorer eller sportjournalister säger/skriver på samma sätt som ni yngre. Man har liksom hört eller läst det förr; länder, lag, tränare och spelare haussas upp för att sedan helt glömmas bort. Någon yrkeskår med sämre minne finns inte!
Citera
2013-03-01, 12:18
Medlem
Grus-Kalles avatar
Jag är kluven när det gäller Robben och sett till historien borde FCB vara det också: När Giovane Elber under sina sex säsonger i FCB var klubbens bäste målgörare i fem av dessa, så blev han ändå utsorterad 2003 till förmån för Roy Makaay.

Motiveringen som Uli Hoeneß gav, när tyska fotbollsvärlden förundrades över beslutet, var - "Hur många mål har Elber gjort i CL? Null", var rätt svar...och FCB har i flera fall visat att de inte är sena att agera om klubbens höga krav inte möts.

Robben hade en väldigt olycklig säsong i avgörande finalmoment ifjol och jag förväntade mig att han skulle säljas efter EM. Nederländernas miserabla EM förstörde alla möjligheter att få ett vettigt pris för honom och han är definitivt inte en spelare som FCB måste bli av med till varje pris.

En viktig skillnad mot tidigare spelare med kantiga personligheter som t ex Matthäus, Effenberg och Kahn är att Robben inte alls har samma ledarposition i laget utan hans grinighet tolereras, mycket för att han i sina bästa stunder stunder är en tillgång.
Citera
2013-03-01, 13:29
Medlem
motvalls avatar
Att Arjen Robben i sina bästa stunder är av yppersta världsklass vet vi som ser Bayern regelbundet, vi vet också att han alltid har sina svackor och sina skadeperioder.

Några ytterligare noteringar har jag gjort under de senaste säsongerna, dels att han verkar vara lite av en ensamvarg – värmer alltid upp ensam före matchen som ett exempel. Stor skillnad mot Ribery som jamsar med de övriga.

En annan sak är att han arbetar betydligt mer för laget än någonsin tidigare i sin karriär, förekommer att han är nere i backlinjen och sliter t o m. Divaintrycket har nästan helt försvunnit, men lite fasoner har han för sig som många andra. Att han som de flesta bra fotbollsspelarna är en dålig förlorare är självklart.

Förra säsongen, då Bayern de facto var riktigt bra - det var bara så att BVB var ännu bättre, så var han fundamental för att spelet skulle fungera, tillsammans med Ribery, Schweinsteiger och Gomez. Denna har FCB flera olika spelmodeller man behärskar, jag är tveksam till om Robben verkligen kan/passar alla dem? Han har ju varit skadad så mycket, samt har en egen spelstil. Någon roll som inhoppare verkar han inte uppskatta, vill verkligen spela varenda minut.

Det stora frågetecknet jag ställer är dock inte till hans kapacitet utan hans fysik, kommer han att klara några år till på denna nivå? Att han är en tillgång är odiskutabelt, men nästa år fyller han 30. Förra säsongen hade han 6 olika skador och denna har han redan haft 5 st. Hans spelstil kräver mycket av kroppen och han får nog en hel del stryk i matcherna. Någon roll som inhoppare verkar han inte uppskatta, han vill verkligen spela varenda minut.

Robben har kontrakt till 2015. Jag tror han försvinner tidigare än så.

Hans skadehistorik sedan 07/08 (på tyska)
Citera
2013-03-01, 13:49
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Att Arjen Robben i sina bästa stunder är av yppersta världsklass vet vi som ser Bayern regelbundet, vi vet också att han alltid har sina svackor och sina skadeperioder.

Några ytterligare noteringar har jag gjort under de senaste säsongerna, dels att han verkar vara lite av en ensamvarg – värmer alltid upp ensam före matchen som ett exempel. Stor skillnad mot Ribery som jamsar med de övriga.

En annan sak är att han arbetar betydligt mer för laget än någonsin tidigare i sin karriär, förekommer att han är nere i backlinjen och sliter t o m. Divaintrycket har nästan helt försvunnit, men lite fasoner har han för sig som många andra. Att han som de flesta bra fotbollsspelarna är en dålig förlorare är självklart.

Förra säsongen, då Bayern de facto var riktigt bra - det var bara så att BVB var ännu bättre, så var han fundamental för att spelet skulle fungera, tillsammans med Ribery, Schweinsteiger och Gomez. Denna har FCB flera olika spelmodeller man behärskar, jag är tveksam till om Robben verkligen kan/passar alla dem? Han har ju varit skadad så mycket, samt har en egen spelstil. Någon roll som inhoppare verkar han inte uppskatta, vill verkligen spela varenda minut.

Det stora frågetecknet jag ställer är dock inte till hans kapacitet utan hans fysik, kommer han att klara några år till på denna nivå? Att han är en tillgång är odiskutabelt, men nästa år fyller han 30. Förra säsongen hade han 6 olika skador och denna har han redan haft 5 st. Hans spelstil kräver mycket av kroppen och han får nog en hel del stryk i matcherna. Någon roll som inhoppare verkar han inte uppskatta, han vill verkligen spela varenda minut.

Robben har kontrakt till 2015. Jag tror han försvinner tidigare än så.

Hans skadehistorik sedan 07/08 (på tyska)

Bra skrivet.

Jag tror liksom dig att Robben försvinner innan 2015. Han är en ytter som förlitar sig mycket på sin fart. Nu börjar han komma till åren och sådana spelare brukar ju oftast ha ganska branta kurvor nedåt runt 30-års åldern. Och med hans gigantiska kontrakt så finns det få saker som rättfärdigar mycket längre tid i klubben för honom.

Sommaren 2014 efter VM känns väl såhär utan någon annan information som en bra tid. Vid det laget har nog Shaqiri börjat visa fina prestationer. Robben är då 30 år och kan väl vid det laget rättfärdiga en flytt till ett oljelag för att bygga på pensionen lite som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in