Resultat: .
0%
röster
2013-01-16, 20:03
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Tyskland skiljer sig mindre från Spanien kulturellt sett än England i alla fall. Det är väl språket som är svårare då. Bayern har ju något riktigt bra på gång så han riskerar ju verkligen sitt rykte om det skulle gå mindre bra. Jag hävdar dock att managers alltid skall bedömas i kontext. Man kan vara perfekt manager för en klubb, men en katastrof i en annan klubb. Det finns många faktorer som spelar in där och en viktig är såklart organisationskulturen. Att managers som kommer inifrån organisationen generellt sett presterar bättre än de som kommer utifrån tyder också på detta. Generellt sett så är också tyckare ganska dåliga på att uppskatta vilka tränare som passar var och det är helt naturligt eftersom vi ofta är ovetandes både om hur managern är som person och hur saker och ting ter sig bakom kulisserna.

Ett mycket bra inlägg av dig.
Citera
2013-01-16, 21:08
Moderator
^Eazs avatar
Nu har jag inget emot BM, så detta är ingen kritik mot BM alls, gillar klubben, gillar hur den sköts, tar fram egna spelare osv.

Men, det känns som ett fegt beslut av Pep.

Orsaken är att precis som i Spanien så är det en liga som e.g. dominerats av två lag, en liga som han kommer ha det svårt att misslyckas i.

Skulle han t.ex tagit ett engelskt lag och misslyckats, så skulle hans "tränar-aktie" gått ner rejält (och missförstå mig rätt, jag vill inte ha honom i Chelsea så där är det en fördel att skrivit på för BM)
Citera
2013-01-16, 21:11
Medlem
therifs avatar
Jag har en känsla av att Guardiola övergången till Bayern var en av de sista bitarna som saknades för att svenskarnas intresse för Bundesliga ska öka ordentligt. Även om Serie A enlig UEFA:s ranking är en sämre liga än Bundesliga så råder det väl knappast några tivel om vilken liga majoriteten av svenskarna väljer att följa? Förhoppningsvis kan det förändras nu, även om intresset för vår kära tyska fotboll inte kommer öka så speciellt markant över en natt. Men man märker verkligen att something big is going on.
Citera
2013-01-16, 21:16
Medlem
therifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nu har jag inget emot BM, så detta är ingen kritik mot BM alls, gillar klubben, gillar hur den sköts, tar fram egna spelare osv.

Orsaken är att precis som i Spanien så är det en liga som e.g. dominerats av två lag, en liga som han kommer ha det svårt att misslyckas i.

Skulle han t.ex tagit ett engelskt lag och misslyckats, så skulle hans "tränar-aktie" gått ner rejält (och missförstå mig rätt, jag vill inte ha honom i Chelsea så där är det en fördel att skrivit på för BM)

Bundesliga domineras absolut inte av två lag, som till exempel Premier League just nu och La Liga under i stort sett hela 2000-talet. Leverkusen, Schalke och Dortmund är samtliga klubbar som är kapabla att utmana varandra och Bayern. Just nu är Bayern däremot inne i en 'bra period' men det är knappast så att BM kommer gå och vinna Bundesliga tio år framöver. Konkurrensen är hårdare i Bundesliga än i La Liga.

Nu har jag ingen stenkoll på det ekonomiska läget i de olika tyska klubbarna, men jag tror knappast det skiljer lika mycket åt mellan Bayern Münchens och Schalkes ekonomi som mellan, till exempel, Barcelona och Valencias.

Men visst är det svårt att misslyckas i Bayern. Så kan hända att det ur det perspektivet är ett "fegt" val.
Citera
2013-01-16, 21:26
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therif
Bundesliga domineras absolut inte av två lag, som till exempel Premier League just nu och La Liga under i stort sett hela 2000-talet. Leverkusen, Schalke och Dortmund är samtliga klubbar som är kapabla att utmana varandra och Bayern. Just nu är Bayern däremot inne i en 'bra period' men det är knappast så att BM kommer gå och vinna Bundesliga tio år framöver. Konkurrensen är hårdare i Bundesliga än i La Liga.

Nu har jag ingen stenkoll på det ekonomiska läget i de olika tyska klubbarna, men jag tror knappast det skiljer lika mycket åt mellan Bayern Münchens och Schalkes ekonomi som mellan, till exempel, Barcelona och Valencias.

Men visst är det svårt att misslyckas i Bayern. Så kan hända att det ur det perspektivet är ett "fegt" val.

Med det ekonomiska, så menar jag att BM faktiskt gör går i vinst, hur ägandet ser ut osv, menade inte det som en pik på något sätt.

Iom att jag är Chelsea-supporter så kanske det ringer falskt i många ögon, men jag respekterar verkligen BM's ekonomiska verksamhet.

Ang. möjliga vinnare så känns det som att det är Dortsmund och BM som är de lag som kan dominera framöver.

Sen ja, jag förstår Pep också, han har vunnit CL flera (2?) gånger, så att vilja ta över en klubb som alltid kvalificerar sig, går långt osv är självfallet något som han vill ha. Men, jag hade gärna sett honom i en mindre klubb, där han får bevisa hur bra han e.g. är.

Det jag menar är att det är fan inte svårt att vinna matcher med Barca, och var e.g. inte svårt när han tog över det heller (även om många Pep/Barca fans gärna säger att han tog ett lag i nedgång).

Igen, missförstå mig rätt, jag respekterar verkligen det han har gjort även om jag kanske inte direkt gillar honom (eller Barca), men jag hade gärna sett honom i ett lag som kanske inte är byggt för framgång, såsom BM.
Citera
2013-01-16, 21:27
Medlem
Quorthons avatar
Bayern har sjukt bra ekonomi. Även i jämförelse med övriga tyska klubbar. Men nästa år börjar en ny TV-deal gälla som kommer ge 50% mer än nuvarande deal och Bundesliga genererar därmed mer TV-pengar än vad La Liga gör för tillfället. Men självkart är gapet mellan Valencia och Barcelona större än Bayern vs Schalke.

Cyberkalle får gärna rätta mig här.
Citera
2013-01-16, 21:37
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:

Jag förstår dina tankar och kan delvis hålla med dig då Bayern inte är någon liten klubb utan en klubb som nästan alltid når topp två/tre i ligan och ofta går långt i CL.

Jag ser en ny CL-titel som huvudmål för Pep.

Kommer BL få mer uppmärksamhet i Svensk media nu och när eller om Svennis också kommer till München.
Citera
2013-01-16, 21:42
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Bayern har sjukt bra ekonomi. Även i jämförelse med övriga tyska klubbar. Men nästa år börjar en ny TV-deal gälla som kommer ge 50% mer än nuvarande deal och Bundesliga genererar därmed mer TV-pengar än vad La Liga gör för tillfället. Men självkart är gapet mellan Valencia och Barcelona större än Bayern vs Schalke.

Cyberkalle får gärna rätta mig här.

Ligger med mobilen nu och kan inte hitta och länka tidigare postade inlägg angående ekonomin i klubbarna men du har rätt.
Citera
2013-01-16, 21:42
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

På vilket sätt "fegt"? Bayern hungrar efter en CL-titel..och har varit nära sista åren. Det är ett ypperligt läge nu att bli den som "gör det" igen.

Och även om Bayern ofta vinner och har störst chans i Bundesliga så är det mycket jämnare än i Spanien med Barca/Real s. resten.
Senast redigerad av Steff83 2013-01-16 kl. 21:45.
Citera
2013-01-16, 21:48
Medlem
Ska bli intressant att se om Guardiola lyckas bättre än Bayernlegenden Lattek gjorde i Barcelona, han misslyckades trots både Maradona och Bernd Schuster i laget. Det viktigaste för om Guardiola ska lyckas blir hur han bygger sin tränarstab.

Han kan inte plocka in en massa spanjorer och tro att det ska gå bra, då är risken stor att kulturella skillnader sänker hela projektet. Tyvärr har Guardiola visat sig vara naiv under sin tid i Barcelona så risken finns alltid att han begår grova misstag med sitt Bayernprojekt. Aja, lycka till Pep, du lär behöva det
Citera
2013-01-16, 22:12
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag förstår dina tankar och kan delvis hålla med dig då Bayern inte är någon liten klubb utan en klubb som nästan alltid når topp två/tre i ligan och ofta går långt i CL.

Jag ser en ny CL-titel som huvudmål för Pep.

Kommer BL få mer uppmärksamhet i Svensk media nu och när eller om Svennis också kommer till München.

Personligen skiter jag i Zlatan äventyr i Spanien eller i spansk fotboll / Barcelona, så jag kommer inte börja kolla tysk fotboll tack vare detta. (även om jag ser ett par tyska matcher om året när ingen annan fotboll är på, precis som jag slår på en stream med spansk fotboll är på när ingen annan fotboll är på).

Men, ja, jag tror att tysk fotboll kommer blir större i Sverige, många hade ju varit Barca-supporters hela livet när Zlatan signade för Barca, precis som att många hade varit PSG supporters hela livet när Zlatan signade där (tycker synd om dem som hade varit Inter supporters sen barnsben och sen var Milan supporters också.).

Men ja, många av "Zlatanisterna" i Sverige, som faktiskt är genuint fotbolls intresserade, som sen började hålla på Barca, kommer nog följa hur det går i BM tack vare detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
På vilket sätt "fegt"? Bayern hungrar efter en CL-titel..och har varit nära sista åren. Det är ett ypperligt läge nu att bli den som "gör det" igen.

Och även om Bayern ofta vinner och har störst chans i Bundesliga så är det mycket jämnare än i Spanien med Barca/Real s. resten.

Mjo det är inte som i Spanien, menade dock att det ändå är ett fegt fal. Som sagt, jag har världens respekt för BM, speciellt hur de sköter sin organisateion ihop med deras framgångar.
Men, det är ändå ett färdigt lag som han igen tar över.

Något som hade varit kul är om han tagit över ett nyrikt lag, kort sagt: Här är pengarna - köp detr du vill ha - få dem att spela ihop eller en mindre klubb - här är det du har att spela med - gör så bra du kan.

Om han vinner ligan med BM som det ser ut nu - det hade jag nog också klarat.
Vinner han ligan nästa år igenn - hade jag nog inte klarat, men har man lite kunskap och pengar, inte så svårt.

Igen, missförstå mig rätt, har all respekt för Guardiola, men har inte direkt behövt bevisa någon tränarkunskap.
Citera
2013-01-16, 22:24
Medlem
Citat:
Om han vinner ligan med BM som det ser ut nu - det hade jag nog också klarat.

Det är inte något TV spel det här, med dina obefintliga tränarerfarenheter hade du inte ens klarat av att vinna Oberliga med Bayerns A-lag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in