Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
För mig som oftast åkte tåg är ju Friedrichstrasse en klassiker. Jag var där förra året och den hall vid stationen som var gränskontroll finns fortfarande kvar liksom en del av inredning och några skyltar. Dock höll de nu på att bygga om. Snacka om Ostalgi. Tog lite bilder
Då spelade Union och Dynamo i DDR-Oberliga.
Visst var det oftast tåg man åkte för att komma dit, natttåg från Malmö med superbillig och god östtysk öl. Hände väl någon gång man var dyngpackad.
Ostalgi är ett kul ord!
Friedrichstrasse var ju udda på mer än ett sätt, framförallt att man bytte U-bahn/S-bahn där på Väst-Berlins tunnebanesystem. Var alltså ”utomlands” för att göra detta, fanns t o m en taxfree-shop på stationen som sålde skitvaror från DDR. Berlin var en märklig stad på den tiden, personligen tycker jag det är lite synd att de inte behållit mer bitar av den gamla muren, idag är det nästan omöjligt att se var den stod.
Angående Berliner-fussball så är det märkligt att den listan från wikipedia som länkats till fortfarande skriver ut om laget är från Öst eller Väst. Har det fortfarande så stor betydelse, tänker då främst på de mindre lagen? (Att Hertha, Union eller Dynamo har en lokal anknytning i öst resp väst är ju inte konstigare än att ex Tottenham är ett Nord-Londonlag och Millwall ett från södra delen.)