Det som provocerar mest är att man effektivt utestänger besökare från stora delar av resten av Sverige, och även flertalet internationella besökare. Den utländska publiken är såvitt jag förstår uttalat missnöjd och besviken. Arenan är så liten och har så få platser den i praktiken blir en TV-studio. Man förvandlar tävlingen från ett stort och tämligen unikt nationellt och internationellt evenemang, till ett lokalt arrangemang för Öresundsregionen.
Det är också provocerande att det hela förmodligen är ett resultat av politiskt rackarspel av det "oberoende" SVT, som här visar sin allra sämsta sida i form av en politiskt styrd myndighet. Jag förstår inte vad allt tal om "dynamisk och expansiv region", "hög befolkningstäthet", "bra att lyfta fram" etc har med saken att göra. Det är först och främst irrelevant i sammanhanget. Dessutom är fraserna utnötta bortom trovärdighetens gräns då de blivit tomma ord som lokala politiker slänger sig med för att kapa åt sig resurser från staten. Ett annat ord för det fenomenet är regionalpolitik. SVT skall enligt min åsikt inte syssla med regionalpolitik.
SVT har mer än något annat TV-bolag i Europa bidragit till att förvandla MF och ESC gigantiska arrangemang. Trenden började i Globen 1999 och SVT har sedan dess funnits med i bakgrunden för att utveckla och förstora programformatet. Men nu när man fått det man strävat efter, så förvaltar man inte det. Särskilt inte gentemot svenska folket.
Den svenska Melodifestivalen blir som vanligt ett arrangemang i jätteformat, vars ekonomiska effektivitet väckt stor beundran i utländska TV-kretsar och bland fans. Man visar att man kan producera mycket för jämförelsevis lite pengar. Men den stora internationella tävlingen blir bara en blek skugga som inte alls lever upp till förväntningarna som byggts upp. Sverige kan bättre, det vet man, men man levererar inte när det väl gäller. Det ser helt enkelt inte bra ut.
Ekonomiska faktorer kan, som tidigare visats, inte ha mycket med saken att göra. Malmö arena ger i princip inga intäkter alls. Hade man valt Friends arena hade man kunnat finansiera stora delar av spektaklet genom de potentiellt enorma biljettintäkterna. Med hjälp från extern professionell expertis hade SVT kunnat gå nära nog helt skadeslösa ur äventyret.
Friends arena verkar ha varit väldigt generösa och samarbetsvilliga och hade säkerligen gjort allt för att underlätta saken på alla områden. Man hade gott och väl fått ut över hundra miljoner även efter arenabloagets ersättning. Sponsorspengar för kringarrangemangen hade förmodlige

n också flutit in om man valt Stockholm.
---
Jag är egentligen inte så intresserad av själva arrangemanget. Men jag stör mig något alldeles enormt på irrationella beslut och handlingar där det finns en mer omfattande bakomliggande politisk agenda som döljs bakom otydlighet och lögner. Fenomenet blir allt mer utbrett och luktar korruption och otillbörlig påverkan. Därav mitt engagemang.