• 2
  • 3
2012-05-26, 13:29
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nysning
Hur gammal är du nu ungefär?

Jag är lite skraj för ingrepp generellt. Fick en panikattack en gång hos tandläkaren ofrivilligt när halva käften redan var bedövat för att dem bara skulle skära bort en liten hudflik. Tanken att dem ska skära lite i mitt öra som generellt redan är ömt får mig att blir sjukt nervös. Jag vill ha bedövning eller narkos, annars lär jag vägra helt ofrivilligt. För jag vill liksom göra det hur ont det än kommer göra..
Jag var 20 år när det gjordes.
Om du berättar om din rädsla tror jag du kan få narkos men det jag skulle föreslå istället är att du får så pass mycket lugnande i en nål så du typ dåsar av bara. Mycket bättre än narkos. Har ingen koll på hur detta med bedövning är möjlig längre in i örat men i tanke på hur litet det är där inne och svårt att komma åt samt olika ben och brosk ställer jag mig tveksam till att det finns något som fungerar tillfredsställande faktiskt.
Citera
2012-05-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Jag var 20 år när det gjordes.
Om du berättar om din rädsla tror jag du kan få narkos men det jag skulle föreslå istället är att du får så pass mycket lugnande i en nål så du typ dåsar av bara. Mycket bättre än narkos. Har ingen koll på hur detta med bedövning är möjlig längre in i örat men i tanke på hur litet det är där inne och svårt att komma åt samt olika ben och brosk ställer jag mig tveksam till att det finns något som fungerar tillfredsställande faktiskt.

Okej, men då lär jag förvarna dem att jag kan börja gråta och bli våldsam när dem tar fram kniven =P Nämen ska nog be om lugnande så fort beslutet på rör i örat är taget!
Citera
2012-05-26, 14:07
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Okej, men då lär jag förvarna dem att jag kan börja gråta och bli våldsam när dem tar fram kniven =P Nämen ska nog be om lugnande så fort beslutet på rör i örat är taget!
Det kommer gå toppen Lycka till!
Citera
2012-05-26, 16:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ang. rör i örat så försökte läkare sätta in det på mig för några år sen men misslyckades pga seg trumhinna :/ kan rekommendera såna här hörselskydd när du ska duscha, vet inte om du använt såna men de rullas mellan fingrarna så de blir tunna som ett sugrör och sen snabbt in i örat, i örat expanderar dom så det blir helt tätt, kostar typ några kr styck och kan återanvändas.
http://www.prevent.se/Global/Maskink...selproppar.jpg

Citat:
Jag utgår bara från mina mikrobiologiska kunskaper och definitioner som jag lärt mig under min biologiutbildning..
Vet du vilka bakterier/virus som kan ligga bakom när var är färglös?
av personliga orskaer jag undrar.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-05-26 kl. 16:41.
Citera
2012-05-26, 17:07
Medlem
av personliga orskaer jag undrar.[/quote]

Det är någon form av myt det där att olika bakterier ger olika färg på varet. Sårvätska är också ett form av var fast den är genomskinlig. Hur man bestämmer om det är virus eller bakterier är på symptomen eller test. Det kan man inte gissa sig till utan att bli undersökt om man inte har tillräckliga kunskaper. På öroninflammation till exempel så kan man titta in i örat och se direkt om det är virus eller bakterier för det ger olika reaktion. Men genomskinlig vätska indikerar på att det inte har hunnits samlas var så länge på det stället. Ju färgrannare det är desto fler vita blodkroppar och död vävnad samt döda mikroorganismer är det. Men man ska inte utgå från varet utan mer på hur det ser ut och andra symptom man har...

Fick du svar på din fundering?
Citera
2012-05-26, 17:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fick du svar på din fundering?
Lite grann
Citera
2012-05-26, 18:57
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ang. rör i örat så försökte läkare sätta in det på mig för några år sen men misslyckades pga seg trumhinna :/ kan rekommendera såna här hörselskydd när du ska duscha, vet inte om du använt såna men de rullas mellan fingrarna så de blir tunna som ett sugrör och sen snabbt in i örat, i örat expanderar dom så det blir helt tätt, kostar typ några kr styck och kan återanvändas.
http://www.prevent.se/Global/Maskink...selproppar.jpg

av personliga orskaer jag undrar.
Genomskinlig sårvätska är nyproducerad sårvätska. Sårvätskan behöver inte vara smittad och således kan man inte se med blotta ögat om den innehåller bakterier eller virus.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in