• 1
  • 2
2012-05-25, 23:32
Medlem
Söndags var min första pencillinfria dag efter en tio dagars pencillinkurs mot öroninflammation på ena sidan. Då konstaterade läkaren att det var jätte-inflammerat och jag fick en ganska rejäl dos med pencillin + avsvällande näsdroppar för att jag har på båda sidorna ganska trånga örontrumpeter, jag hade även "eventuellt halsfluss" enligt läkaren... Innan jag fick öroninflammation hade jag legat med 38 febers i en vecka drygt med halsont. Jag blev i alla fall frisk, men i tisdags så fick jag halsont igen med feber. Örat hörde jag hyffsat normalt med igen och allt var bra. Till idag då jag haft lock och lite smärta hela dagen. Ganska stark smärta för 1-2 timmar sedan som nu har släppt. Det sprakade till och nu rinner en genomskinlig ganska kletig vätska. Smärtan är borta och det susar igen precis som sist jag hade öroninflammation. Det jag undrar över om det nu kan vara en öroninflammation igen? Jag blir lite fundersam då det inte gjorde lika ont den här gången. Dessutom när jag ringde tidigare idag till sjukvårdsrådgivningen när det bara tryckte så sa dem att jag kunde vänta till imorgon i alla fall och se om det blir värre för att jag inte hade feber eller halsont. Nu hör jag inte med det örat knappt och det rinner ganska mycket...

Vad tror ni? Hjälpte inte mitt pencillin så bra eller är detta något annat?
Citera
2012-05-25, 23:35
Medlem
Zelogaths avatar
Av egen erfarenhet så skulle jag tippa på att det var någon vätskeansamling du hade i örat efter din tidigare öroninflammation, nu när du börjar bli frisk så rann den överblivna vätskan ut ur örat

Så gå på vad sjukvårdsupplysningen sa och avvakta, jag tror inte att du behöver oroa dig för en återkommande inflammation- det lär du ju isåfall märka
Citera
2012-05-25, 23:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Låter inte som infektion för var är vitgult/gult, kan det va nåt sår som vätskar sig? då kan det komma klar och kletig vätska.
Citera
2012-05-25, 23:41
Medlem
Okej, det vore ju awesome. Men varför hör jag asdåligt nu? Och varför gjorde det ont?
Citera
2012-05-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Låter inte som infektion för var är vitgult/gult, kan det va nåt sår som vätskar sig? då kan det komma klar och kletig vätska.

Så här såg vätskan ut som rann när jag hade öroninflammation sist. Var blir väl vitgult/gult när det har legat där ett tag sade någon till mej ...
Citera
2012-05-25, 23:44
Medlem
Den är vätskan blir vitgul när den torkar...
Senast redigerad av nysning 2012-05-25 kl. 23:49.
Citera
2012-05-25, 23:54
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nysning
Okej, det vore ju awesome. Men varför hör jag asdåligt nu? Och varför gjorde det ont?
Antar att det är olika för olika personer kanske, men det brukar ömma under läkeprocessen också, iallafall var det så för mig (var öronbarn).

Avvakta under helgen, blir det inte bättre så ta kontakt med vården igen!
Se även till att hålla näsan "ren" då det kan underlätta att få bort vätskan som brukar ligga bakom örat, det har läkare sagt till mig
Citera
2012-05-26, 00:00
Medlem
Om det är som du säger, hur lång tid tar det tills det har runnit klart ungefär? Och hur lång tid tar det tills jag återigen hör bra (hörde bra igår så reagerar nu att det helt plötsligt bara försvann)

Är också ett öronbarn, men jag hörde inte så mycket av vad läkaren sa då eftersom jag hade öroninflammation konstant och alla möjliga problem med mina öron..
Citera
2012-05-26, 00:35
Medlem
KahluaOctaviuss avatar
Vätskan som rinner ut är var som samlats i mellanörat vid inflammationen, att du inte hör beror på att trumhinnan spruckit (p.g.a trycket från det ansamlade varet). I och med att trumhinnan spruckit fungerar inte den som den ska, d.v.s du hör inte. Varet håller på och rinner i några dagar, 2-3, (är skitjobbigt att sova, förbered dig på att byta örngott varje morgon) det är bara att låta det rinna ut och torka av kring örat, inte i då du kan tillföra nya bakterier. Att trumhinnan spruckit skall du inte vara orolig för, den läker själv och du bör få tillbaka hörseln på örat efter ett par veckor eller tre.

Du har fått penicillin och en läkare har tittat på det så sjukvården kan inte göra så mycket mer, jag är nästan helt säker på att detta är efterdyningarna av en ordentlig öroninflammation, har hänt mig många gånger och det du beskriver låter precis som när jag har rejäla öroninflammationer som vuxen.
Citera
2012-05-26, 00:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nysning
Så här såg vätskan ut som rann när jag hade öroninflammation sist. Var blir väl vitgult/gult när det har legat där ett tag sade någon till mej ...
Var är vitgult/guld direkt och tycker inte det stämmer in på din beskrivning, tycker mer de låter som lymfvätska/sårvätska som är klar och luktar skumt men inte illa.

Men du kan ju alltid googla lite på lymfvätska och sårvätska.
Citera
2012-05-26, 00:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Googlat lite och kan inte hitta nånting om att var kan va en färglös vätska.

Vid stafylokockinfektioner är varet gulaktigt. När andra bakterier förekommer kan de ge upphov till grönaktigt illaluktande var eller gråbrunt stinkande var.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...ar/SarSkarsar/
Citera
2012-05-26, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Googlat lite och kan inte hitta nånting om att var kan va en färglös vätska.

Vid stafylokockinfektioner är varet gulaktigt. När andra bakterier förekommer kan de ge upphov till grönaktigt illaluktande var eller gråbrunt stinkande var.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...ar/SarSkarsar/

Jag utgår bara från mina mikrobiologiska kunskaper och definitioner som jag lärt mig under min biologiutbildning..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in