Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Va?
Här är vad jag skrev:
"Om man har ihjäl någon på fyllan, och sedan ångrar sig när man nyktrar till, trots att det var på andra sidan jorden och man vet att man inte kommer åka fast, anser du då att man är mer egoistisk när man gråter för det man gjort
än om man bara glömmer och skiter i det?"
Vi måste hålla isär saker här. Tankar, känslor och handling. Så fort man som människa begår en handling som ska gagna en själv och där känslor är involverat så är det egoistiskt, även om man slår ihjäl en annan människa, även om det sker i självförsvar. Ordet ego eller egoism verkar i alla fall i mina öron ha fått en negativ klang, vilket ju givetvis inte är sant i alla fall. Det är bara relativt sant, lika relativt sant som att solen går upp och ned varje morgon, beroende på vart man står och tittar på solen.
Frågan jag har är varför man skulle döda en annan människa, det finns ju liksom alltid en bakomliggande orsak, det är ju inte så att man går ut på stan och dödar någon per automatik, något måste trigga denna handling. Vad det än må vara som triggar denna handling när man är på fyllan, sårar ens ego, det är därför man dödar. Sker mordet i självförsvar så är det egot som vill förhindra att man i fysisk form dör.
Ånger är inte i sig självt ego, ånger blir ego så fort man blandar in känslor i ordet. Man kan ångra något utan att lägga värdering i ordet, men lägger man in värdering i ånger så är det egot som är skadat, det är därför man mår dåligt.