Flashback bygger pepparkakshus!
2012-05-26, 01:06
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Att identifiera sig med tanken, det är egot. Så svaret på din fråga får bli: Ja.
Citera
2012-05-26, 01:07
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Möjligtvis egoistisk planta, nåd av en gren kallad empati. Plantan heter fortfarande egoism. Och utgör basen.,
Oj, vad smart du är som förstår detta och dessutom lyckas uttrycka dig metaforiskt.

Om man har ihjäl någon på fyllan, och sedan ångrar sig när man nyktrar till, trots att det var på andra sidan jorden och man vet att man inte kommer åka fast, anser du då att man är mer egoistisk när man gråter för det man gjort än om man bara glömmer och skiter i det?
Citera
2012-05-26, 01:08
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Oj, vad smart du är som förstår detta och dessutom lyckas uttrycka dig metaforiskt.

Om man har ihjäl någon på fyllan, och sedan ångrar sig när man nyktrar till, trots att det var på andra sidan jorden och man vet att man inte kommer åka fast, anser du då att man är mer egoistisk när man gråter för det man gjort än om man bara glömmer och skiter i det?

Det står jämnt, för båda är samma sak. Empati, ånger etc är bara en illusion av din egoism.
Citera
2012-05-26, 01:10
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalmore
Bara för att åsikter, beteenden, med mera, kan ha inslag av egoism, betyder inte det att det var egoism som orsakade detta. Man måste jämföra storleken på egoism och dess motsats.
Det är lätt att missförstå Peyz, han skriver självklarheter förtäckt i svårtolkat svammel. Han menar att eftersom t ex om man hjälper andra, gör man ju det för att tillfredsställa sina egna känslor, vilket i och för sig är helt rätt, men därför menar han att allt man vill och gör är egoistiskt. Han tycker det är egoistiskt att känna empati.
Citera
2012-05-26, 01:13
Medlem
Peyzs avatar
Du menar att egot är en del av jaget. Jag säger att egot är jaget.
Citera
2012-05-26, 01:13
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Det står jämnt, för båda är samma sak. Empati, ånger etc är bara en illusion av din egoism.
Nej, det är naturligtvis mer egoistiskt att inte bry sig efter att ha mördat någon, än att ångra sig djupt.
Citera
2012-05-26, 01:15
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Du menar att egot är en del av jaget. Jag säger att egot är jaget.
Jag tolkar frågan "Är ånger ett ego?", som "Är ånger egoistiskt?". Vad tråden handlar om får förbli en gissningslek tills TS uttrycker sig korrekt och förklarar vad han menar. Men du tolkar det alltså som "Är ånger ett Jag?"
Citera
2012-05-26, 01:16
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Nej, det är naturligtvis mer egoistiskt att inte bry sig efter att ha mördat någon, än att ångra sig djupt.

Fast nu ändrar du din mening. Du skrev att man ångrar sig i båda situationerna.
Citera
2012-05-26, 01:18
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Jag tolkar frågan "Är ånger ett ego?", som "Är ånger egoistiskt?". Vad tråden handlar om får förbli en gissningslek tills TS uttrycker sig korrekt och förklarar vad han menar. Men du tolkar det alltså som "Är ånger ett Jag?"

Skulle mer vilja säga att ånger är ditt ego. Men visst.
Citera
2012-05-26, 01:19
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Fast nu ändrar du din mening. Du skrev att man ångrar sig i båda situationerna.
Va?

Här är vad jag skrev:

"Om man har ihjäl någon på fyllan, och sedan ångrar sig när man nyktrar till, trots att det var på andra sidan jorden och man vet att man inte kommer åka fast, anser du då att man är mer egoistisk när man gråter för det man gjort än om man bara glömmer och skiter i det?"
Citera
2012-05-26, 01:20
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Va?

Här är vad jag skrev:

"Om man har ihjäl någon på fyllan, och sedan ångrar sig när man nyktrar till, trots att det var på andra sidan jorden och man vet att man inte kommer åka fast, anser du då att man är mer egoistisk när man gråter för det man gjort än om man bara glömmer och skiter i det?"

Läs hela meningen nu.
Citera
2012-05-26, 01:23
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Läs hela meningen nu.
Om man har ihjäl någon och vet att man inte kommer åka fast, är det lika egoistiskt att ångra sig som att inte ångra sig?

Förstår du frågan nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in