Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Jag tycker att det är larvigt att peka på att det är egoistiskt att hjälpa någon bara för att man ger sig själv en klapp på axeln för att man har gjort en god gärning. För att bekämpa eld med eld så har du fel. Jag blir inte speciellt tillfredsställd av att göra en god gärning, det är inte ens säkert att jag gör det för den jag hjälper, jag gör det för ett ideal jag tror på.
Det är du det ja.. Det var bara ett hypotetiskt exempel. Vi kan ta något annat om du föredrar det?
Citat:
Senast idag så stod jag vid bankomaten för att ta ut pengar. Helt plötsligt kände jag ett harmlöst slag mot vardera axel och hörde ett "BUUUH!!!". När jag vände mig om så stod där en helt okänd 13-åring (eller där i krokarna) som på två sekunder blev tokröd i ansiktet och knappt visste var hon skulle ta vägen. Inte för att det hjälpte, men jag halvropade "Det är ingen fara!" leendes. Därefter halvskrek jag att "Jag har faktiskt gjort samma sak en gång!" medan hon skamset staplade in på Dressmann, trots att jag inte har gjort det. Du får gärna tro att jag tog på mig själv efteråt för min vilja att underlätta situationen för denna flicka, eller så ger du fan i att hänga upp dig på trivialiteter och ser allt annat som finns bortom ens ego.
Jag tror (eller egentligen enligt mig själv vet jag) att egot är den stora grundstenen i dina tankar. Allt du gör är en handling ifrån egot.
Sen tror jag nödvändigtvis inte att du gjorde det för att klappa dig själv på axeln. Däremot tror jag att du gjorde det för att mata ditt ego.
Hur du använder ditt ego är nog lika personligt som ditt fingeravtryck.