Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Suck, undra vem som drar ner nivån här egentligen?
Första gången jag hör att det finns rätt eller fel i såna här filosofiska resonemang.. Men jaja. Är det den nivån du vill hålla.. Eller så förstår du helt enkelt inte vad jag säger.. Men men. Vi får väl skita i det då. Jag tar gärna diskussionen med någon som kan hålla en diskussion, trots delade meningar.
Jag har hela tiden varit öppen för förslag. Men du är tydligen som jag fattar det, sluten i dina tankebanor.
Jag förstår ju mycket väl din poäng, vilket jag tydligt förklarat. Men som jag skrev, jag tycker inte att man är egoistisk om man gör det man vill göra - även då det enbart grundar sig i att man gör det man mår bäst av - om det man vill göra beror på att man är empatisk, om man känner empati så stark att man mår bra av att hjälpa andra människor, då anser jag inte att man är egoistisk.
Det du gör med ditt resonemang är att du skalar bort allting till viljans ursrpung, vill man något så bottnar det i ens egna viljor och behov - således även empatiska känslor. Jag menar att man inte kan göra saken så avskalad, eftersom du då missuppfattar världen. Om en vilja uppstår på grund av empati, kan den inte vara egoistisk, trots att du i grund och botten bara vill tillfredsställa dig själv, du blir ju tillfreds av att hjälpa andra och det kan man inte se som egoistiskt i ett vidare, mer nyktert perspektiv.