• 1
  • 2
2012-05-24, 07:53
Medlem
Civilpolisen ryckte ut på ett rån i Eslöv och parkerade slarvigt intill en annan bil, varningsblinkers var påsatta – men den 68-årige Eslövsbon accepterade inte att polisen dubbelparkerade, därför hängde han sig över bilens tuta för att markera missnöje.. 68-åringen åtalas nu vid Lunds tingsrätt för att "uppsåtligen ha givit signal längre än nödvändigt".

http://www.skanskan.se/article/20120...-mycket-atalas
Citera
2012-05-24, 07:57
Moderator
Pentyls avatar
Vilken tuffing. Har någon åtalats för detta brott någonsin förr?
Citera
2012-05-24, 08:09
Medlem
Backafalls avatar
Känns inte som det vanligaste eller allvarligaste brottet att göra i trafiken...

Bedömningen är ju också rätt skön att göra, hur länge får man tuta? Påminner lite om visa parkeringregler....
Citera
2012-05-24, 08:12
Medlem
AutoPartners avatar
Luktar rättspsyk lång väg. Med särskild utskrivningsprövning.
Citera
2012-05-24, 08:35
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Vilken tuffing. Har någon åtalats för detta brott någonsin förr?
Låter som en något konstruerad rubricering.
Lite efter behov.
Kanske dags för åldringen att ta av sig bilhandskarna lämna bilnycklarna till barnen och åka färdtjänst i fortsättningen.

Om han erkänner under rättegången har åklagaren öppnat för att mannen kan komma undan med böter på 500 kronor.
Det är nog klokt om han väljer att erkänna.
Senast redigerad av epost72 2012-05-24 kl. 08:37.
Citera
2012-05-24, 09:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Låter som en något konstruerad rubricering.
Lite efter behov.
Kanske dags för åldringen att ta av sig bilhandskarna lämna bilnycklarna till barnen och åka färdtjänst i fortsättningen.

Om han erkänner under rättegången har åklagaren öppnat för att mannen kan komma undan med böter på 500 kronor.
Det är nog klokt om han väljer att erkänna.

Vad riskerar han i värsta fall då?

Måste känna otroligt skönt att hala fram brickan och bötfälla en grinig gammal gubbe som bara inte kan sluta tuta.
Citera
2012-05-24, 09:58
Medlem
ganglere2s avatar
Man får inte använda signalen annat än till undvikande av fara som när man riskerar en olycka. Att tuta för att få någon att flytta sig på det där sättet är inte tillåtet. Dessutom tutade han tydligen länge. Ett helt riktigt åtal, det borde ske oftare. Rätt åt surgubben.
Citera
2012-05-24, 10:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Man får inte använda signalen annat än till undvikande av fara som när man riskerar en olycka. Att tuta för att få någon att flytta sig på det där sättet är inte tillåtet. Dessutom tutade han tydligen länge. Ett helt riktigt åtal, det borde ske oftare. Rätt åt surgubben.

Jaja, är det inte lagligt så är det inte.

Men vem är det som är surgubben? Jag tycker det är du och polisen. Mycket barnsligt. "Haha, du tutade på mig, men jag är polis, så jag använder rättsystemet för att jäklas med dig. Bara för att jag kan." Motsvarar ungefär: "Mamma, mamma, Anton drack av min saft, dra in hans veckopeng".
Citera
2012-05-24, 10:19
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jaja, är det inte lagligt så är det inte.

Men vem är det som är surgubben? Jag tycker det är du och polisen. Mycket barnsligt. "Haha, du tutade på mig, men jag är polis, så jag använder rättsystemet för att jäklas med dig. Bara för att jag kan." Motsvarar ungefär: "Mamma, mamma, Anton drack av min saft, dra in hans veckopeng".
Kanske lite åt det hållet iofs.
Nu framgår det inte hur mycket polismannen stördes i sin tjänsteutövning.
Men kanske hindrande av polismans tjänsteutövning om det nu ens finns som rubricering?
Det är lite surgubbevarning åt båda håll.
Mannen kunde utan vidare ta sig förbi enligt uppgift, polismannen visade legg genom sidorutan vilket borde innebära att mannen stod jämsides med polisfordonet, varför fortsätter man då att tuta?
Bara för att markera att den andre gjort fel?
Denne försökte först visa upp sin legitimation genom sidorutan men 68-åringen godtog inte det. utan avbröt då sitt stötvisa tutande och hängde sig istället oavbrutet på sitt signalhorn.

Polismannen såg sig tvingad att gå ur sitt fordon, gick fram till 68-åringen och legitimerade sig. Inte heller denna legitimation accepterades av den ilskne bilisten.
Citera
2012-05-24, 10:44
Medlem
Jag får känslan av att det är en blatte , alla tecken tyder på det. Hade han möjligen en kartong ägg me sig också ?
Citera
2012-05-24, 11:49
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findit
Jag får känslan av att det är en blatte , alla tecken tyder på det. Hade han möjligen en kartong ägg me sig också ?

Får mer känslan av en sur Svensson-polis. Klassisk svensk gubbe som inte kan sköta sitt.
Citera
2012-05-24, 12:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är lite surgubbevarning åt båda håll.

Ja, det kan man nog säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in