2012-11-06, 20:58
Medlem
neguins avatar
John Ajvide Lindqvist och Tomas Alfredson har gjort en pjäs på Dramaten och gästade Gomorron Sverige på SVT i morse. Mot slutet fick de frågan "ryktet säger att ni ska göra Bröderna Lejonhjärta", varpå de berättade att ingenting är klart, att det är mycket som krävs för att få pengar osv. Tomas avslutade med att säga att de får återkomma om några månader.

De förnekade inte det i alla fall... Hoppas, hoppas.

http://www.svtplay.se/klipp/553230/g...y-dramatenpjas

15.10 minuter in i klippet.
Senast redigerad av neguin 2012-11-06 kl. 21:03.
Citera
2012-11-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockyboy
Kan nog bli riktigt bra. Dock är nog tex. Mio min Mio i större behov av en ny version.

Nej den är ju bra. Däremot skulle jag vilja se den odubbad.

Jag är pepp på en ny Bröderna Lejonhjärta. Bring it!
Citera
2012-11-16, 10:40
Medlem
DenGladeDanskens avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15785062.ab
Nu är det officiellt att filmen spelas in på engelska.
Citera
2012-11-16, 11:22
Medlem
^Fullskalig förnekelsefas hos mig just nu...

Edit: Ok, har hämtat mig. Tror de gör en felbedömning. Det är en sak när Luc Besson gör trubbiga actionfilmer på engelska, de riktar sig till kepsbärande tonåringar. Men den här filmen kommer för det första ändå dubbas i hela världen eftersom det är en barnfilm, så de har inget ekonomiskt att vinna. För det andra är det en finstämd historia med sköra nyanser. Språkvalet kommer innebära att Alfredson får sämre kontroll över det subtila. Tänk Låt den rätte komma in med dialog som låter så här: http://www.youtube.com/watch?v=p12krOBmMmY Det blir för trubbigt, bättre då att lämna engelskan åt undertexter och eventuell dubbning.

Hoppas Svenska filmintitutet försöker få dem att tänka om, men de kanske har fullt upp redan med genuskonferenser.
Senast redigerad av kvarteretgamen 2012-11-16 kl. 12:09.
Citera
2012-11-16, 15:22
Medlem
obin_gams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarteretgamen
^Fullskalig förnekelsefas hos mig just nu...

Edit: Ok, har hämtat mig. Tror de gör en felbedömning. Det är en sak när Luc Besson gör trubbiga actionfilmer på engelska, de riktar sig till kepsbärande tonåringar. Men den här filmen kommer för det första ändå dubbas i hela världen eftersom det är en barnfilm, så de har inget ekonomiskt att vinna. För det andra är det en finstämd historia med sköra nyanser. Språkvalet kommer innebära att Alfredson får sämre kontroll över det subtila. Tänk Låt den rätte komma in med dialog som låter så här: http://www.youtube.com/watch?v=p12krOBmMmY Det blir för trubbigt, bättre då att lämna engelskan åt undertexter och eventuell dubbning.

Hoppas Svenska filmintitutet försöker få dem att tänka om, men de kanske har fullt upp redan med genuskonferenser.
Vaddå ingen ekonomiskt att vinna? Du menar att det inte är ekonomiskt att försöka locka den amerikanska marknaden eller? tillåt mig att lol
Citera
2012-11-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obin_gam
Vaddå ingen ekonomiskt att vinna? Du menar att det inte är ekonomiskt att försöka locka den amerikanska marknaden eller? tillåt mig att lol
Knappast amerikaner som kommer se filmen oavsett språk. Den är alldeles för europeisk redan på konceptstadiet. Blir den det minsta lik förlagan blir det dessutom R-åldersgräns i USA. Nej, om jag vore investerare skulle jag kräva att de gör den så svensk det bara går istället, så kommer den gå bra i Norden, Tyskland och andra europeiska länder där den dubbas.
Citera
2012-11-16, 16:12
Medlem
obin_gams avatar
Citat:
Knappast amerikaner som kommer se filmen oavsett språk. Den är alldeles för europeisk redan på konceptstadiet. Blir den det minsta lik förlagan blir det dessutom R-åldersgräns i USA. Nej, om jag vore investerare skulle jag kräva att de gör den så svensk det bara går istället, så kommer den gå bra i Norden, Tyskland och andra europeiska länder där den dubbas.
Det är mammen som gjort Låt den rätte komma in och Tinker Tailor. Två filmer som blivit väldigt populära i USA. Alfredsons namn tillsammans med konceptet kommer locka biobesökare utan tvekan.
Citera
2012-11-16, 16:54
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:

Filmen lär ju knappast bli R-rated varför skulle den bli det? Jag minns varken den gamla filmen eller boken som överdrivet blodiga. Man kan komma undan med ganska mycket våld innan R stämpeln åker fram.

Valet de har är att göra en svensk film med låg budget eller en engelskspråkig film med betydligt större budget. Det som anses vara påkostad storproduktion i Sverige motsvarar inte ens en direkt till dvd film utomlands gällande produktionskostnad.

Jag tror den kan slå utomlands. Fantasy är populärt och utbudet i genren är inte särskilt stort just nu. "The Girl With th Dragon Tatoo" gick ju dessutom utmärkt utomlands trots ett "svenskt" koncept.
Citera
2012-11-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obin_gam
Det är mammen som gjort Låt den rätte komma in och Tinker Tailor. Två filmer som blivit väldigt populära i USA. Alfredsons namn tillsammans med konceptet kommer locka biobesökare utan tvekan.
Låt den rätte är bara en kultfilm i USA. Tinker Tailor har Harry Potter-skådespelare i huvudrollerna. Bröderna Lejonhjärta kommer ha barnskådisar. Här är några europeiska men engelskspråkiga storfilmer från senaste åren, med intäkter från USA (domestic) och övriga världen (främst Europa):

Carnage (2011) http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=carnage2011.htm
Domestic: $2,547,047 9.2%
+ Foreign: $25,056,022 90.8%

Perfume - The Story of a Murderer (2006) http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=perfume.htm
Domestic: $2,223,293 1.6%
+ Foreign: $132,816,650 98.4%

Sammy's Adventures: The Secret Passage (2010) http://boxofficemojo.com/movies/intl...YSADVENTURES01
Foreign total: $65,605,808
Verkan inte ens ha gått upp i USA

Sveriges främsta bidrag, Metropia, hittar jag inte ens på sidan. Enligt IMDb gick den bara upp på bio i Sverige, Danmark och Polen. Filmer som Män som hatar kvinnor och En oväntad vänskap är mer framgångsrika än de ovan, eftersom de blir enorma succéer på sina hemmamarknader.

Actionfilmer från EuropaCorp är de enda som tjänar på att vara på engelska, men Bröderna Lejonhjärta varken bör eller kan tävla om samma publik som de.
Senast redigerad av kvarteretgamen 2012-11-16 kl. 17:47.
Citera
2012-11-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Filmen lär ju knappast bli R-rated varför skulle den bli det? Jag minns varken den gamla filmen eller boken som överdrivet blodiga. Man kan komma undan med ganska mycket våld innan R stämpeln åker fram.
Våld skiter de i, men den handlar om barn som dör och har sig. Nakna barn lär de dock skippa i den här versionen, annars skulle det bli NC-17.
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Valet de har är att göra en svensk film med låg budget eller en engelskspråkig film med betydligt större budget. Det som anses vara påkostad storproduktion i Sverige motsvarar inte ens en direkt till dvd film utomlands gällande produktionskostnad.
Valet står snarare mellan att göra en svensk högkvalitativ film med samma budget som Arn, eller en engelskspråkig europudding med samma budget som Arn. Om de väljer det första kommer den visas på originalspråk i Sverige och dubbad på övriga nyckelmarknader. Väljer de det andra kommer den dubbas på alla nyckelmarknader. Troligen släpper de den parallellt på engelska i Sverige också, men den kommer inte dra närmelsevis lika mycket folk.

Svenska budgetar är inte låga i ett internationellt perspektiv. De flesta kvalitetsfilmer som görs idag görs för en bråkdel av en svensk normalbudget.
Senast redigerad av kvarteretgamen 2012-11-16 kl. 17:13.
Citera
2013-04-20, 14:42
Medlem
Cineastens avatar
Enligt tidningsartiklarna ska ju filmen få en budget på 200 miljoner. Inte fy skam. De borde klara sig ganska bra på det.
Citera
2013-04-26, 11:52
Medlem
Busstations avatar
Hörde att den ska spelas in på engelska och inte svenska. Där försvann all min hype. Nu kommer det bara vara en amerikaniserad dussinfilm istället för att vara att kunna bli en storslagen SVENSK film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in