2012-05-23, 10:29
Medlem
Rokushikis avatar
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...na-lejonhjarta

"Från MI6-spioner i London till unga frihetskämpar i Nangijala. Filmregissören Tomas Alfredson planerar att filma Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”.

Den svenska succéregissören bakom ”Låt den rätte komma in” och ”Tinker, tailor, soldier, spy” har köpt rättigheterna till boken som kom ut 1973 och filmades av Olle Hellbom några år senare."

Så vad säger ni, kommer den floppa?
Själv tror jag det kan bli bra, Tomas Alfredsson är ju inte kass och som artikeln säger så har man helt andra möjligheter för b la Katla idag - hoppas bara inte det blir en ful CGI-drake!
Citera
2012-05-23, 11:15
Medlem
moarlemonpledges avatar
Tror faktiskt det här kan bli riktigt bra. Bröderna Lejonhjärta är ju en ganska mörk historia som den är, så med lite bra musik och bra skådisar får man en riktigt bra slut. Ska filmen vara svensk eller har den en stor budget?
Citera
2012-05-23, 11:17
Medlem
En budget i 200-miljoners-klassen låter ju spännande Arn hade en budget på 210 mille och då var det 2 långfilmer samt en tv-serie på 6 timmar inräknat!

Temat bröderna Lejonhjärta är ju balt med Riddare och drakar så ser fram emot detta Man kan ju hoppas att de inte gör den som en barnfilm (Lindgrens målgrupp) utan lite mörkare!

Sedan får man som sagt se hur de kommer att framställa Katla! Hon kommer nog inte åka fram på hjul den här gången iaf
Citera
2012-05-23, 11:35
Medlem
Falcãos avatar
Tror att den här kommer att bli suverän. Originalet är inte dåligt men t.ex. Katla har åldrats riktigt dåligt och ser för djävlig ut idag. Ska bli kul att se den som en snygg datoranimation istället.
Citera
2012-05-23, 11:54
Medlem
zBr9s avatar
Hoppas att filmen innehåller mycket 90-tal, typ skakig handkamera, regn, och eventuellt tunnelbanan, det är EXTREMT mycket 90-tal. Filmen bör, enligt mig, nästan ge en känsla av New York.

Skämt åsido så blir jag alltid nervös när folk ska nyproducera klassiker, men om jag ändå ska sätta tilltro till att någon regissör gör det bra vore nog Alfredsson en av dom. Han verkar oförmögen att skapa dåliga filmer, så han måste vara helt övertygad om att hans idéer håller innan han vågar gå ut med det här. Från publiksidan lär det vara den av hans filmer som ställs inför mest press, så jag litar på att han sitter med guld i påsen.
Citera
2012-05-23, 11:54
Medlem
soulreapers avatar
Precis som andra skribenter i tråden så hoppas jag på en lite mörkare ton än den barnfilm som finns. Med tanke på hur bra jobb Alfredsson gjorde med filmatiseringen av Låt Den Rätta så kan jag inte låta bli att hoppas på någonting bra.
Citera
2012-05-23, 11:55
Medlem
Nazipolizeis avatar
Förstår verkligen inte meningen med att göra remake på varenda jävla film succé som gjorts.
En bra film är en bra film även utan feta animationer, specialeffekter och 3d glasögon, det enda som kan göra en bra film till en mindre bra film är att storyn inte går att ta till sig (kulturskillnader..)

Varför varför varför ska man se nya bröderna lejonhjärta istället för gamla?

Sen att det är en bra regissör som Alfredsson gör filmen är ju iofs positivt, men kunde han inte varit lite mindre lat och kommit på en ny fet film istället för att sno ett cp-känt koncept?

//Med arga hälsningar en som är trött på specialeffekts runkandet
Citera
2012-05-23, 11:58
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
Förstår verkligen inte meningen med att göra remake på varenda jävla film succé som gjorts.
En bra film är en bra film även utan feta animationer, specialeffekter och 3d glasögon, det enda som kan göra en bra film till en mindre bra film är att storyn inte går att ta till sig (kulturskillnader..)

Sen att det är en bra regissör som Alfredsson gör filmen är ju iofs positivt, men kunde han inte varit lite mindre lat och kommit på en ny fet film istället för att sno ett cp-känt koncept?

Det behöver knappast bli en frame for frame remake utan kan mycket väl bli något mycket bättre. Som redan nämnts så finns det en hel del mörker i den sagan som iaf jag inte tycker kommer till sin rätt i den gamla filmen.
Den gamla filmen är bra men jag tror inte för den sakens skull att en ny kommer att bli kass.
För övrigt är även jag sjukt trött på all tråkig CGI och 3D som används idag, men Alfredsson känns inte som någon som får för sig att filma i 3D.
Citera
2012-05-23, 12:01
Medlem
mishimas avatar
Vafan; ska även vi i Sverige gå ned oss i fantasygenren. Jag hade hoppats på att Alfredsons nästa film skulle bli filmatiseringen av de von Sydowska morden, men den tycks aldrig bli av. Nu får fantasynördarna, rollspelstöntarna och Games of vargar-runkarna sin fix...hoppas Alfredson kommer tillbaka och gör The Honourable Schoolboy eller Smileys People.
Citera
2012-05-23, 12:05
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:

Värt att säga är väl ändå att detta inte ska bli en remake på filmen utan BOKEN. En del grejer ur boken fick ju strykas ur den gamla filmen pga att man helt enkelt inte kunde göra dem, b la Lindormen Karm.
Citera
2012-05-23, 12:10
Medlem
Falcãos avatar
Citat:

Du behöver ju inte se det som en remake av filmen utan snarare som en ny filmatisering av Astrid Lindgrens roman. Få skulle till exempel kalla Andrea Arnolds nya filmatisering av Wuthering Heights för en remake utan den ses snarare som ännu en filmatisering av den berömda boken och så väljer jag att se på denna också. Kan hända att han väljer att filmatisera den på ett helt annat sätt så att det blir en helt annan typ av film. Finns många romaner som filmatiserats flera gånger och det är långt ifrån alltid som den första filmatiseringen blir bäst.
Citera
2012-05-23, 12:15
Medlem
Vakthoras avatar
Fan va nice
Detta ser jag verkligen fram emot mycket
håller med de flesta övriga om att den skall vara mörk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback