• 1
  • 2
2012-05-21, 16:43
Medlem
70Ds avatar
Jag sker fr nrvarande jobb p ett stort fretag i mediabranschen. Det knns viktigt att jag framstr som professionell i min anskan. Jag anvnder en enkel sans-seriff i mitt CV, som r ganska stilrent fr vrigt. Gllande mitt personliga brev, som r ungefr en A4, r jag dock lite kluven om jag kan kra p sans-seriff. Jag vill att mitt CV ska ge ett serist och akademiskt intryck, men samtidigt ska det vara estetiskt tilltalande. Jag anser att sans-seriffer generellt frhjer layouten, men frsmrar lskvalitn.

Kanske ett i-landsdilemma, men vad tycker ni om detta? Vad har ni fr typsnitt i CV och personligt brev?
Citera
2012-05-21, 17:26
Medlem
sch, r helt vertygad om att de fokuserar p vad som str i ditt CV och inte vilket typsnitt du anvnder. S lnge du inte kr Wingdings eller Comic sans s borde det inte vara ngra problem.
Citera
2012-05-21, 17:29
Lslig text utan en massa krusiduller. Det ska enligt mig vara simpelt typsnitt som gr att lsa utan att anstrnga sig. Skriver du CV och personligt brev efter den principen har du kommit lngt.

Jag sg att Calibri verkar vara standard om man ppnar Word idag. Det r simpelt nog och fungerar alldeles utmrkt i bde CV och personligt brev.
Citera
2012-05-21, 17:33
Medlem
Fimparens avatar
Jag kr Verdana dom f gngerna jag skt ngot nytt... jobbar frnrvarande i tryckeri branschen och det har funkat fr mig
Citera
2012-05-29, 21:49
Medlem
MauroSpockos avatar
Garamond brukar tcka alla mina serifbehov.
Citera
2012-06-01, 18:07
Medlem
Kr00ls avatar
Minion Pro r en personlig favorit som enligt mig r bde stilren och vldigt lttlst. Passar perfekt bde som rubrik och brdtext i t.ex. ett CV.
Citera
2015-04-13, 15:54
Medlem
Jag tycker Verdana-typsnittet r tydligt. Men funderar p samma sak, om inte det vanliga Times new Roman r bst anvndbar.
Citera
2015-04-13, 16:30
Medlem
Lajtels avatar
Till alla er som anvnder typsnitt med seriffer:
Har ni samma typsnitt p utskrivna CVn som p digitala CVn?

Citat:
Ursprungligen postat av 70D
Jag anser att sans-seriffer generellt frhjer layouten, men frsmrar lskvalitn.
Du r medveten om att sans-serif innebr att det INTE finns ngra seriffer, right?
T.ex Helvetica.

Edit: ser nu att denna trd var gammal...
Senast redigerad av Lajtel 2015-04-13 kl. 16:58.
Citera
2015-04-13, 16:48
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kr00l
Minion Pro r en personlig favorit som enligt mig r bde stilren och vldigt lttlst. Passar perfekt bde som rubrik och brdtext i t.ex. ett CV.

Vilken storlek kr du d? Med 12 punkter r det i minsta laget fr att lsa p skrm tycker jag. Men det kanske bara r s att jag hller p att bli gammal och fr smre syn. Hur det r med utskriftskvaliteten kan jag inte svara p; mste testa. Annars tycker jag att Cambria r snyggt och fungerar bra i brdtext.
Citera
2015-04-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel

T.ex Helvetica.

Han har nog koll p precis det d han skrev FRSMRAR Lsbarheten.... Vilket r just vad grotesker gr i lpande text.
/
Citera
2015-04-13, 21:08
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel

T.ex Helvetica.

Helvitica r det sexigaste typsnittet ngonsin S jvla snyggt!
Citera
2015-04-13, 21:29
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Helvitica r det sexigaste typsnittet ngonsin S jvla snyggt!
Vldigt populrt bland grafiker och ytterst prisat nr det kommer till typografi. Personligen tycker jag det r rtt "meh" och tittade frundrat p mina klasskompisar nr dom hll med vr typografilrare om hur snyggt Helvetica r

Futura r i mitt tycke svrslaget nr det kommer till grotesker! S underbart skna former!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in