• 1
  • 2
2015-04-13, 21:57
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Vldigt populrt bland grafiker och ytterst prisat nr det kommer till typografi. Personligen tycker jag det r rtt "meh" och tittade frundrat p mina klasskompisar nr dom hll med vr typografilrare om hur snyggt Helvetica r

Futura r i mitt tycke svrslaget nr det kommer till grotesker! S underbart skna former!

Jo man r vl lite skadad men jag gillar frakturstil ocks

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktur...ug_Fraktur.svg
Citera
2015-04-14, 15:11
Medlem
Om ni inte sov er igenom typografilektionerna s borde ni veta bttre n att rekommendera groteska till ett brev... Till rubbe, mellanrubbe - ja. Till brdtext - absolut nej.
Garamond r snyggt och funkar kanon.
Citera
2015-04-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om ni inte sov er igenom typografilektionerna s borde ni veta bttre n att rekommendera groteska till ett brev... Till rubbe, mellanrubbe - ja. Till brdtext - absolut nej.

Man ska inte sga absolut nej eftersom det historiskt sett anvnds i brdtext till exempel av modernisterna och r en stor del av modern typografi. Men med det sagt, det r inte optimalt fr lsbarheten, nej. Dremot finns det ju humanistiska sans serif typsnitt som ritades fr att ka lsbarheten i lngre text.
Citera
2015-04-19, 23:02
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Fr personliga brev och dylikt, som ju r menade att hllas korta fr att de numera oftast lses p skrm, kan man faktiskt anvnda sig av grotesker eller sans-seriffer. Pratar vi om en lngre brdtext man faktiskt tar sig tid att skriva ut, not so much.
Citera
2015-05-21, 10:46
Medlem
70Ds avatar
Kul att min gamla trd vaknade till liv. Jag fick jobbet och skte d med en light sans-serif, om jag inte minns helt fel. Har visserligen ett nytt CV nu (och nytt jobb), kr ven sans-serif i den. De flesta rekryterare lser vl i regel CVt digitalt frst. Tror drfr det viktigaste r att CVt r lttlst och snabbverskdligt s att viktiga nyckelord och meriter uppmrksammas. Inom min bransch knns designen rtt viktig, men hade jag jobbat inom juridik eller lkemedel exempelvis, hade jag nog valt en snygg serif och ltit texten lpa tv sidor, om det var ndvndigt.
Citera
2015-05-21, 17:04
Medlem
Melange5738s avatar
Fr skrmen: sans-serif
Fr print: serif
Fr bgge: semi, typ verdana eller liknande.
Citera
2015-05-22, 21:11
Medlem
PopeOfMopes avatar
Jag brukar alltid anvnda mig utav Helvetica Neue (Ultra Thin). Tycker att det r det snyggaste typsnittet som finns, och det funkar enligt mig i merparten av situationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in