2012-05-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Som tidigare påpekats så fungerar detta inte riktigt på det sätt som görs på högskolan. Idag är anonymitet något man erbjuder eleven, inte något man kan garantera. För att ha riktigt anonyma tentor behöver man en person innan rättaren som går igenom och "anonymiserar" tentan. Dvs en elev skulle ju kunna skriva sitt namn någonstans i tentan, denna infromation får inte komma fram till rättaren. På samma sätt måste man ta bort det nummer som eleven skriver på tentan och ersätta med ett annat nummer. Annars kan ju eleven om den har kontakt med läraren vid andra tillfällen bara säga vilket nummer den eleven har.

Det kommer dock bli i princip omöjligt att garantera anonymisering om eleven och rättaren har kontakt. Då rimligtvis eleven ganska enkelt kan säga något i stil med "Min tredje mening börjar med 'Bla1 Bla2 Bla3 Bla4...'" etc.

Hela resonemanget i det här kan ju vara felaktigt. Tidigare har du försökt säga att om de kvinnor som får bra betyg skulle skriva HP så skulle kvinnor prestera bättre (eller iallafall lika bra) på HP. Men det kan ju vara tvärt om och att killarna skriver ett bra HP och därför inte behöver mer än G i alla ämen i skolan.

Sen när det kommer till högskolan, så kan man ju använda samma motivering där, fast att de fokuserar på att fixa jobb/praktik och därför inte i samma utsträckning behöver bra betyg.</armchairgeneral>

Det vi alla väntar med spänning på är en förklaring varför, när kvinnor inte "lyckas" i tex det privata näringslivet, så måste staten ingripa och lägga sig i. Kvinnor måste kvoteras in. Att påstå att det inte i någon mening pågår kvotering redan idag är fånigt. Politikerna hotar och säger "om ni inte fixar detta så måste vi gripa in". Även i rent statliga grejer sker såklart kvotering, vilket är välkänt. Se tex min tidigare post tex. Men tydligen när det kommer till män så har de inte samma skydd av staten, inte ens när det kommer till det staten gör. Inte bara att staten inte hotar olika tredjeparter för att statistiken inte stämmer, staten själv orkar inte anpassa och fixa så att statistiken stämmer i den statliga verksamheten, något man gärna gör för kvinnor. Som sagt, jag väntar med spänning på vad skillnaden mellan fallen är. Inte kan det väl vara så att feministerna är en bunt sunkiga sexister?

Jag anser personligen att det är väldigt löjligt att göra insatser för att kvinnor ska lyckas i näringslivet.

Det som gäller där bör var och en kunna hantera själv.

Sen att privata aktörer blir mentorer åt män och kvinnor ser jag inget problem med.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att kvinnor inte lyckas i det privata näringslivet. Har du några uppgifter på att de misslyckas?
Citera
2012-05-22, 09:10
Medlem
johannes Xs avatar
Hurra, Äntligen!
Citera
2012-05-22, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Jag anser personligen att det är väldigt löjligt att göra insatser för att kvinnor ska lyckas i näringslivet.

Jaha... trevligt att man slagits mot väderkvarnar då

Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att kvinnor inte lyckas i det privata näringslivet. Har du några uppgifter på att de misslyckas?

Jag har inte påstått att kvinnor inte lyckas i näringslivet. Däremot tycker uppenbarligen många feminister det, då de eldar på för kvotering, talar om "strukturell diskriminering", "patriarkat", "könsmaktstrukturer", etc.

Denna charmiga artikel av vice ordföranden i EU kommissionen (ungefär EUs vicepresident) http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...na_6906133.svd kan väl kanske illustrera ovanstående. Hon skriver "Trots dessa framsteg finns det en stor brist...", "Fakta är dystra: bara en av sju ...", "Det har gjorts vissa begränsade framsteg de senaste åren.". Det framgår med all tydlighet att hon inte tycker att kvinnor "lyckas" i näringslivet, iallafall inte i den utsträckning hon tycker att de borde.

Edit: Ang anpassningar av av saker så de "ska passa kvinnor" gör sig http://www.chalmers.se/HyperText/Cha...r-Kvinnor.html påmind. Nu är det ju själva utbildningen som ska "anpassas" och inte något prov, men det är ändå ganska knasigt (och sexistiskt).
Senast redigerad av dualtofilter 2012-05-22 kl. 09:54.
Citera
2012-05-22, 09:58
Medlem
Dagens skola och hur upplägget är, passar tjejer bättre än killar. Mycket hemmaarbete där det krävs disciplin osv, snarare än konkreta prov i skolan. Sen kommer HP då killar är i snitt 0.1 bättre om jag inte minns fel?

Ja, vi behöver reforma vårt system.
Citera
2012-05-22, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Jaha... trevligt att man slagits mot väderkvarnar då

Jag har inte påstått att kvinnor inte lyckas i näringslivet. Däremot tycker uppenbarligen många feminister det, då de eldar på för kvotering, talar om "strukturell diskriminering", "patriarkat", "könsmaktstrukturer", etc.

Denna charmiga artikel av vice ordföranden i EU kommissionen (ungefär EUs vicepresident) http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...na_6906133.svd kan väl kanske illustrera ovanstående. Hon skriver "Trots dessa framsteg finns det en stor brist...", "Fakta är dystra: bara en av sju ...", "Det har gjorts vissa begränsade framsteg de senaste åren.". Det framgår med all tydlighet att hon inte tycker att kvinnor "lyckas" i näringslivet, iallafall inte i den utsträckning hon tycker att de borde.

Okej, jag trodde att du tyckte så. För att uttala sig om en sån sak så måste man ju veta i vilken mån kvinnor ens försöker lyckas i näringslivet. Jag har inte den uppfattningen att så många satsar egentligen men att de som gör de i regel lyckas.

I Sverige har ju kvinnligt företagande ökat lite hastigt senaste åren tack vare privatisering av de områden som kvinnor generellt sysslar med.

Jag tycker gott och väl att man i skolan ska försöka visa både pojkar och flickor det intressanta med alla möjliga jobb. Att satsa på att visa flickor teknik blir konstigt, varför skulle man inte försöka få pojkar att satsa på teknik? Hela detta könstänkande blir lite mysko.

Möjlligen kan jag tänka mig att man delar in elever och ser vilka som saknar insikt om teknik och ger dem information som de saknar. Oavsett vilket kön de har. Eftersom dessa då har levt i en miljö där de inte sett vad detta innebär.

Samma gäller andra inriktningar på studier, att man fångar upp elever och ser till att de får större inblick i olika arbetsområden för att hitta det som passar dem personligen. Så att varje barns intresse och utvecklingspotential tas till vara.
Citera
2012-05-22, 10:09
Medlem
Tjejer får bättre betyg, men killar presterar bättre på HP. Betyg bygger på lärarnas högst subjektiva bedömning, HP bygger på anonym och automatiserad rättning. Hmmm...?

I helvete heller att det har med att "killar inte vågar försöka". Tjejer förväntas vara duktiga i skolan, därför får de betyg oavsett om de förtjänar dem eller inte. Könsnormer funkar åt båda hållen.
Citera
2012-05-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskjonas
Tjejer får bättre betyg, men killar presterar bättre på HP. Betyg bygger på lärarnas högst subjektiva bedömning, HP bygger på anonym och automatiserad rättning. Hmmm...?

Just det fenomenet är en katastrof. Skulle man inte kunna göra så att prov i grundskolan/gymnasiet skrivs anonymt? Självklart på dator så man inte ser om handstilen är "tjejig" eller "killaktig". Det låter kanske sjukt, jag vet, men jag tror seriöst att det skulle göra skillnad i slutbetygen. Vad tror ni?

Det var längesen jag gick i högstadiet och gymnasiet nu, men jag minns väl hur vissa bara fick MVG oavsett vad de gjorde. (Självklart var de tvungna att göra NÅGONTING, men vissa hade helt enkelt lättare att få högre betyg av läraren.)
Citera
2012-05-22, 11:08
Medlem
svulles avatar
Jag är övertygad om att det finns tjejer som knullar sig till betyg dessutom.
Citera
2012-05-22, 11:12
Medlem
Sanningen är den att tjejer får högre betyg än killar bara för att de är tjejer, de är med andra ord favoriserade. Så enkelt är det att förklara situationen och verkligheten, man kommer dock inte långt inom politiken (eller något annat för den delen) om man talar sanning i dagens samhälle.
Citera
2012-05-22, 11:19
Medlem
abowbrorsans avatar
Det är tråkigt att plugga och killar prioriterar fritid. Däremot så dedikerar tjejerna sina liv till skolan och pluggets eviga väg. Det kan också vara det att dom flesta lärare är kvinnor och dom straffar pojkar som är stökiga i klassrummet genom att sätta sämre betyg, har egen erfarenhet av att ha blivit straffad och fått G på en BRA uppsats
Citera
2012-05-22, 13:09
Medlem
Swizzahs avatar
Om det nu är så tydligt att tjejer har bättre betyg, varför i hela helvete ska dem göra högskoleprovet lättare för tjejer då?

Idioti.
Citera
2012-05-22, 13:15
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerka
Dagens skola och hur upplägget är, passar tjejer bättre än killar. Mycket hemmaarbete där det krävs disciplin osv, snarare än konkreta prov i skolan. Sen kommer HP då killar är i snitt 0.1 bättre om jag inte minns fel?

Ja, vi behöver reforma vårt system.
till exempel är det mer än dubbelt så många män som kvinnor kommer upp i maxpoängen 2,0. I snitt har män 9,4p fler poäng. Män är markant bättre, men vilka växlar som kan dras är däremot inte helt entydigt.

Nationella prov som anonymiseras är en stor del av lösningen. Vem som räcker upp handen mest ska inte avgöra betyget.

På tek.fak är det befriande att slippa denna groteska subjektivitet. Bedömning sker utifrån resultat och inte kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in