2012-05-21, 08:54
Medlem
Jag röker en del abborre, men jag har aldrig haft en tanke på att röka gädda. Hur är skillnaden på smaken? Vilken gillar du bäst? Det måste helt klart provas i alla fall.
Citera
2012-05-21, 08:56
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurum79
Gädda är helt klart en god matfisk. Gärna kokt eller lagad i ugn, vit sås med fräsch gräslök och kokt potatis till. Brukar inte ta fisk över 4kg då de kan bli lite träiga i smaken och för att en stor gädda gör mer nytta att vara kvar i vattnet än bli ett mål mat.

Förlåt om jag verkar dum, men vad är det för nytta de gör?
Citera
2012-05-21, 09:03
Medlem
Izunis avatar
Fångade en gäddjävel och gjorde queneller men det var ingen höjdare, smakade mest grädde, funderat mycket på om det ska göra det. Nästa gång blir det till att hitta på nåt annat kul, tips? En gammal tant rådde mig, antagligen pga bristande intresse i matlagning att göra vit sås typ bechamel antar jag och potäder. Spontant känns det som smaklös ålderdomlig svenssonmat
Citera
2012-05-21, 09:11
Medlem
scarsdontdisappears avatar
Har dragit upp en del gäddor. Dom små brukar jag steka och dom allt för stora får min mormor och gör gäddfärsbullar på
Citera
2012-05-21, 09:12
Medlem
Ettan^s avatar
Stekt/rökt på tunnbröd är otroligt gott, absolut. Men att äta det som "vanlig" mat är alldeles för drygt, enbart på grund av benen. Jag har tålamod, men inte tillräckligt mycket tålamod för att sitta och bena ur en gädda när jag är hungrig och potatisen kallnar

Är det inte i Frankrike gädda är en ultralyx? Eller det kanske var när man var yngre (eller något farsan lurade i mig för att få mig att uppskatta gäddan när jag grät av irritation när jag satt och benade ur den).
Citera
2012-05-21, 09:16
Medlem
Aakes avatar
Har man möjlighet skall man ha den levande nyfångade gäddan i badkaret nåra dar och byta det kalla vattnet några gånger för att rensa den från insjövattensmak
Citera
2012-05-21, 09:23
Medlem
För att gädda sportfiskar man inte äter, speciellt inte dom stora exemplaren som betyder mycket för bestånden.
Citera
2012-05-21, 09:23
Medlem
Äter inte gädda p.g.a att dom jag åt som lite tyckte jag smakade illa, var säkert kockens fel. men jag skulle inte tveka att smaka om någon som var duktig på att till reda den gjorde i ordning en, fiskar gädda i stort sätt varje dag, har landat 22 stycken sen april med min bror. medelvikten har legat på ca 1,5kg

men äter dom som sagt inte då JAG inte e bra på tillreda dom.
Citera
2012-05-21, 09:27
Medlem
Knotknets avatar
Gädda är otroligt gott fler bör testa på denna fantastiska matfisk. Som tidigare skrivits i tråden finns mängder av variationer på gädda vid tillagning.
Citera
2012-05-21, 09:27
Medlem
BirkaBagarens avatar
Har bara ätit gädda en gång men skulle nog inte göra det igen om jag inte måste. Helt enkelt inte lika gott som andra fiskar typ abborre och sik. Minns inte riktigt vad det smakade men som sagt, gott var det inte direkt. Men jag är ingen fiskfantast.
Citera
2012-05-21, 09:39
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Att göra en gädda benfri när den är rå är i princip omöjligt. Men har man en pincett och oändligt med tid så går det väl. Enklaste alternativet är ju att bena gäddan när den är stekt eller tillagat på annat varmt sätt.

Men jag håller med, stekt gädda är nåt utav det godaste man kan äta. Stek levern också, gäddlever är smaskens.

Ska du ta rätt på gäddlevern så var försiktig. Gallblåsan sitter i levern, och river man hål på den så är levern förstörd. Ta ett försiktigt tag nere vid roten på gallblåsan och dra uppåt. Då går det som oftast bra.

Ja , det var precis det jag menade. Du ser även det i filmen jag länkade att när den är stekt så gör du bara ett snitt i mitten av din lilla bit och drar isär den försiktigt så ser du alla ben sticka ut !
Citera
2012-05-21, 09:59
Medlem
1903s avatar
Varför äta gädda när öring, röding och regnbågsfisk finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in