2012-05-21, 03:42
Medlem
ArmeCykels avatar
Det har jag länge undrat över. Gädda är en fisk som människor har ätit i tusentals år. Men det verkade ta slut för några år sen. Ingen människa vill äta gäddkött numera. Vad beror det på? Abborre, torsk, sej och annan fisk går bra. Men att äta gädda verkar ju vara tabubelagt. Av vilken anledning?

Gädda är en jävligt god fisk som har blivit grovt underskattad. Man kan steka gäddan, koka gäddan, röka gäddan, grava gäddan, torka gäddan och mycket mera...Ett bra tips:

Mala gäddan i en köttkvarn, tillsätt 1/4 fläskfärs och 3/4 gädda. Det blir ungefär som pölsa. Gäddpölsa. Ät med kokt potatis och vitsås.

Skickar med en bild på mitt kvällsmål som består av rökt gäddkött på tunnbröd. Ber om ursäkt för stökig diskbänk!

http://imageshack.us/f/11/matmat.jpg/
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-05-21 kl. 03:46.
Citera
2012-05-21, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Det har jag länge undrat över. Gädda är en fisk som människor har ätit i tusentals år. Men det verkade ta slut för några år sen. Ingen människa vill äta gäddkött numera. Vad beror det på? Abborre, torsk, sej och annan fisk går bra. Men att äta gädda verkar ju vara tabubelagt numera. Av vilken anledning?

Gädda är en jävligt god fisk som har blivit grovt underskattad. Man kan steka gäddan, koka gäddan, röka gäddan, grava gäddan, torka gäddan och mycket mera...Ett bra tips:

Mala gäddan i en köttkvarn, tillsätt 1/4 fläskfärs och 3/4 gädda. Det blir ungefär som pölsa. Gäddpölsa. Ät med kokt potatis och vitsås.

Skickar med en bild på mitt kvällsmål som består av rökt gäddkött på tunnbröd. Ber om ursäkt för stökig diskbänk!

http://imageshack.us/f/11/matmat.jpg/

mmmm, vattnas i munnen! jag och morsan fiskar gädda några gånger varje sommar och tillaga queneller på gädda, smaskens!!!!!
Citera
2012-05-21, 03:48
Medlem
karamellpojkens avatar
Det är ju bara ben på toket!
Vintergäddan går väl an.
Citera
2012-05-21, 03:49
Medlem
ArmeCykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av publicmenace
mmmm, vattnas i munnen! jag och morsan fiskar gädda några gånger varje sommar och tillaga queneller på gädda, smaskens!!!!!

Låter helvetes gott! Och skönt att inte vara ensam om gädd-ätandet! Gäddan smakar som bäst på vintern, men det är absolut inget fel på sommargäddan.
Citera
2012-05-21, 03:58
Medlem
endures avatar
Jo, om man lyckas övertala familjen om att äta det =) Under hela min uppväxt fick jag slänga tillbaka gäddorna som fångades, för att det bara var jag och farsan som inte brydde oss om benen. Nu tar jag dem själv
Citera
2012-05-21, 05:01
Medlem
Sereenas avatar
Gäddfärs kan man göra en massa gott av.

Smågäddor (~1-2kg) grillar/rökes/halstras mm och ätes med god aptit.
Stora gäddor brukar bli tråkiga att äta på det viset så dom maler man och gör pate, fiskbullar, burgare mm av
Citera
2012-05-21, 05:10
Medlem
hedinos avatar
Alla jag känner säger att dom inte gillar Gädda för att det är så mycket Ben och stora ben för den delen i dom. Det roliga är att det är fruktansvärt lätt att göra gäddan Benfri . Lägger en länk här hur man benar gädda..

--> http://www.youtube.com/watch?v=a6yFEhNjME4

Måste även säga att Stekt gädda tycker jag är smaskens Mvh en fiskare
Citera
2012-05-21, 05:18
Medlem
christerys avatar
Får jag välja mellan gädda och abborre, så blir det abbisen varje gång.

Har provat vinterfiskad pepparrotsgädda, smakade iofs bara pepparrot så... Helt OK

Funderat på fiskbullar av gädda, eller queneller (stavning?) men det har inte blivit av.

Får jag välja så ligger den inte på plats 1, eller ens 10. Men nog kan jag käka varmrökt gädda om det inte finns annat.
Citera
2012-05-21, 07:27
Medlem
ArmeCykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Alla jag känner säger att dom inte gillar Gädda för att det är så mycket Ben och stora ben för den delen i dom. Det roliga är att det är fruktansvärt lätt att göra gäddan Benfri . Lägger en länk här hur man benar gädda..

--> http://www.youtube.com/watch?v=a6yFEhNjME4

Måste även säga att Stekt gädda tycker jag är smaskens Mvh en fiskare

Att göra en gädda benfri när den är rå är i princip omöjligt. Men har man en pincett och oändligt med tid så går det väl. Enklaste alternativet är ju att bena gäddan när den är stekt eller tillagat på annat varmt sätt.

Men jag håller med, stekt gädda är nåt utav det godaste man kan äta. Stek levern också, gäddlever är smaskens.

Ska du ta rätt på gäddlevern så var försiktig. Gallblåsan sitter i levern, och river man hål på den så är levern förstörd. Ta ett försiktigt tag nere vid roten på gallblåsan och dra uppåt. Då går det som oftast bra.
Senast redigerad av ArmeCykel 2012-05-21 kl. 07:33.
Citera
2012-05-21, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamellpojken
Det är ju bara ben på toket!
Vintergäddan går väl an.

Nja, det är ju bara dom där Y-benen som är besvärliga.

Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Att göra en gädda benfri när den är rå är i princip omöjligt. Men har man en pincett och oändligt med tid så går det väl. Enklaste alternativet är ju att bena gäddan när den är stekt eller tillagat på annat varmt sätt.

Men jag håller med, stekt gädda är nåt utav det godaste man kan äta. Stek levern också, gäddlever är smaskens.

Ska du ta rätt på gäddlevern så var försiktig. Gallblåsan sitter i levern, och river man hål på den så är levern förstörd. Ta ett försiktigt tag nere vid roten på gallblåsan och dra uppåt. Då går det som oftast bra.

Förr torkade man ofta gädda. Gott att sitta och tälja på ungefär som torkat renkött.

Själv gillar jag att halstra gädda över öppen eld. Dom får inte var för stora dock och mykcet grovsalt ska det vara.

.
Citera
2012-05-21, 08:31
Medlem
dartagnas avatar
De tiotal gånger jag gett mig in på att smaka gädda har en distinkt doft och smak av slemm infunnits sig. Sista gången grillade jag köttet och det var ta mig fan värre.
Citera
2012-05-21, 08:40
Medlem
Gädda är helt klart en god matfisk. Gärna kokt eller lagad i ugn, vit sås med fräsch gräslök och kokt potatis till. Brukar inte ta fisk över 4kg då de kan bli lite träiga i smaken och för att en stor gädda gör mer nytta att vara kvar i vattnet än bli ett mål mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in