• 2
  • 3
2012-05-21, 21:49
Medlem
Manboiiis avatar

Skiter fullständigt i hur vida du tycker det är sant eller inte, vissa handläggare kanske är bättre än andra. Det var vad hon sa till mig iaf.
Citera
2012-06-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WePee
Hur mycket av värde har du? Handlar det om ett par tusenlappar så är det inte så svårt att be om kontanter, handlar det om större summor lär du få problem.
Det handlar bara om några tusenlappar totalt, jag äger nästan ingenting. Sängen ska jag inte sälja då det visat sig att en vän har möjlighet att förvara saker åt mig om behovet finns.

Citat:
Att sälja allt man äger för att flytta till en ny stad kan jag förstå, det vore smidigt. Men glöm inte att om du nu säljer allt du äger så kanske du någon gång i framtiden vill börja äga ditt eget hem. Det blir helt enkelt ganska dyrt att införskaffa en massa saker igen, sånt som vi andra sparar och köper under flera års tid.
Självklart bör man göra vad man kan för att ta bra beslut när det kommer till den privata ekonomin men jag vill inte sälja exakt allt. Jag vill endast göra mig av med allt jag äger som inte är absolut nödvändigt för att klara vardagen, och så vill jag fortsätta på sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Valiumpillret
Öppna inga bankkonton om du inte måste sälja land och rike runt med post och ta betalt genom överföringar. Kör kontant och skriv annonserna med ett smeknamn eller något random-namn som Micke eller Anna. Att skriva ut numret i annonserna tror jag inte är någon fara. Att en soc-arbetare skulle memorera ditt nummer (dom hanterar ju massa nummer hela tiden) och sedan mot förmodan läsa DIN annons och känna igen numret, tveksamt. Kanske om du bor i en pytteby med få tusentals invånare.
Tack. Jag tror förövrigt jag hittat ett enkelt och relativt säkert sätt att göra mig av med grejerna nu.

Citat:
Min magkänsla sa att TS ville sälja allt denne äger för att sedan Soc skulle vara tvungna att köpa nytt. Men jag har förhoppningsvis fel. Även om jag tycker att det är bättre att spara det man har och sälja allt först när det är aktuellt med en långväga flytt. En microvågsugn, säng, köksbord m.m. kan alltid vara bra att ha...
Jag förbereder en långväga flytt, ska börja studera i höst. Sakerna du nämner kommer jag behålla, förutom köksbord då eftersom jag aldrig ägt något! Lägenhet och internetabonnemang ska sägas upp så snart som möjligt. Jag kommer förövrigt inte leva på försörjningsstöd framöver, som studerande är man inte berättigad till det.

Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Man förstår ju varför regler skärps och både ärliga och fuskare jagas med blåslampa. Uppenbarligen så är ju attityden att det är ok att snylta på andra ganska utbredd. Något är gravt fel...
Du borde egentligen ta det i en annan tråd. Förövrigt håller jag inte direkt med dig, anser du att svensk lag i alla avseenden är rättvis på grunder av att den stadgats eller vad? Det här kanske inte får dig att ändra uppfattning och jag vill inte gå in på detaljer, men jag har haft bland de allra sämsta förutsättningarna man kan ha för att växa upp i Sverige på 90-talet. Trots att våra föräldrar i första hand och därefter myndigheter finns till för att skydda oss och våra rättigheter så förekommer det att bl.a. socialtjänst och polis bara passivt ser på eller rentav begår tjänstefel som drabbar den enskillda individen och det är utan tvekan något som är vanligt förekommande i samhället. Anser du att man i dagsläget kan ha förtroende för att svensk lag är rättvis och att myndigheter agerar rätt i alla avssenden? Det tycker inte jag. Det jag planerar att göra "kanske" drabbar skattebetalare, men tror du att indrivna skattepengar alltid spenderas på ett sätt som gynnar allmänheten? Det vet jag att det inte gör.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in