Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Att du blir utnyttjad som slavarbetare för "praktik" är en historia i sig och det är något jag avskyr, dvs hur många arbetsgivare utnyttjar arbetslösa som gratis arbetskraft.
Jag resonerar mer som så att om du har saker du inte har behov av som du kan sälja så bör ju DINA pengar främst gå till DIN försörjning. Att tycka att man vill göra något *roligare* med sina pengar och låta andras pengar finansiera ens egen försörjning, ja det tycker jag är förkastligt.
Det är inte så att jag tycker att du är en dålig människa för att du går på bidrag och jag säger inte heller att du inte gör vad du kan för att få en egen försörjning. Det är just fenomenet att du anser att du hellre låter andra betala din försörjning så att du kan göra något roligare med dina egna pengar, ett fenomen du långt ifrån är ensam om och tillika en orsak till ett hårdare samhällsklimat då regler skärps och hanteringen av bidragstagare blir fyrkantig och sträng vilket drabbar folk som uppriktigt är i behov av bidragen. Utöver det så tycker jag även att det är moraliskt förkastligt.
Du tycker även att TS borde sälja allt han äger av värde och försörja sig på det tills de pengarna tar slut, innan han borde få bidrag? Jag tror inte att TS prylar är massa lyxgrejjer som kommer ge honom/henne flera tiotusentals kronor. Om det hade vart lyxprylar och arbete inom vård, borde isf TS vara läkare med bra inkomst och knappast sitta arbetslös. Så att det rent ut blir ett bidragsbedrägeri tvivlar jag på. TS har beskrivit sin inkomst och arbetssituation.
Så eftersom jag, till skillnad från dig; inte stirrar blind på regler och moralpinnar, tycker att i situationen som TS är i gott kan sälja lite egendom.
Praktik motsvarande samma uppgifter och utförande för ett betalt arbete (inom vård = statliga pengar = skattemedel = socbidrag) men med en mycket lägre summa.
Vet du vad bidragen ens ligger på?
Som tidigare skrivit är det enkelt att sitta och tycka och säga vad andra ska göra. Men vem vet hur du skulle agerat om du var i dennes position.
Att du dessutom hoppar rakt in och börjar kalla någon för snylthora och äckel får mig att undra hur gammal du är egentligen.
Plus: Du raljerar över att TS "egoism" som fuskare är bidragande till stramare regelverk och ett hårdare samhällsklimat köper jag bara inte. Färre skattepengar, hårdare regler och nedskärningar är knappast resultatet av några få människors fusk. Social och ekonomipolitiska beslut samt landets ekonomi i helhet är väl det som bidrar, om något.
Citat:
Ursprungligen postat av Construct
Nu återgår vi till frågeställningen.
Ja gärna!
Öppna inga bankkonton om du inte måste sälja land och rike runt med post och ta betalt genom överföringar. Kör kontant och skriv annonserna med ett smeknamn eller något random-namn som Micke eller Anna. Att skriva ut numret i annonserna tror jag inte är någon fara. Att en soc-arbetare skulle memorera ditt nummer (dom hanterar ju massa nummer hela tiden) och sedan mot förmodan läsa DIN annons och känna igen numret, tveksamt. Kanske om du bor i en pytteby med få tusentals invånare.
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sedan, självklart är det ett regelbrott men det är politikernas regelbundna missbruk också, brukar vara en eller flera nollar mer än TS förmodligen försöker "tricksa" till sig. Dvs mot bakgrund av hur ruttet systemet är och hur ruttna regeringen är så har jag full förståelse för att folk gör allt för att överleva oavsett om det hela tiden är på rätt sida av lagens råmärken.
Lagen är trots allt stiftad av de fuskande politikerna...
+1
Skrattretande att politiker kan sitta och inkassera tusenlappar år efter år efter år, utan att gjort ett skit eller ens ställs krav på dem. EFTER de slutat arbeta. Förihelvete, "Tack för ditt bidrag till Sverige, här är en godisklubba. Nu gå till ams som resten av befolkningen och hitta ett jobb!"