2012-05-20, 18:22
Medlem
cDk123 jag jobbar i anslutning till vården, heltid. Med samma ansvar som om jag vore anställd men det är en praktikplats och jag får bara bidrag att leva på istället för lön. Jag är organdonator sedan många år och har nyligen anmält mig för att bli blodgivare. Samtidigt söker jag arbete och pluggar på distans. Ska börja heltidsstudier till hösten.

Vad gör det om jag säljer sakerna nu istället för senare när jag inte är bunden till bidraget? Säljer jag dem senare och jag har jobb då så kan jag ju fortfarande spara pengarna iaf. Saken är dock att jag inte vill äga så mycket saker utan vill bli av med dem innan jag flyttar helst och då vill jag inte bara kasta pengarna i sjön.

Jag har heller inga föräldrar som kan hjälpa mig.
Senast redigerad av Construct 2012-05-20 kl. 18:26.
Citera
2012-05-20, 19:18
Medlem
Searchspys avatar
Tradera, blocket, facebook
Citera
2012-05-20, 19:59
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Först och främst kan du inte veta det förrän du står i den situationen...

Sedan, självklart är det ett regelbrott men det är politikernas regelbundna missbruk också, brukar vara en eller flera nollar mer än TS förmodligen försöker "tricksa" till sig. Dvs mot bakgrund av hur ruttet systemet är och hur ruttna regeringen är så har jag full förståelse för att folk gör allt för att överleva oavsett om det hela tiden är på rätt sida av lagens råmärken.

Lagen är trots allt stiftad av de fuskande politikerna...

Ja men det är sunt resonerat "Men han gjorde så!!". Väx upp.
Citera
2012-05-20, 20:06
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Construct
cDk123 jag jobbar i anslutning till vården, heltid. Med samma ansvar som om jag vore anställd men det är en praktikplats och jag får bara bidrag att leva på istället för lön. Jag är organdonator sedan många år och har nyligen anmält mig för att bli blodgivare. Samtidigt söker jag arbete och pluggar på distans. Ska börja heltidsstudier till hösten.

Vad gör det om jag säljer sakerna nu istället för senare när jag inte är bunden till bidraget? Säljer jag dem senare och jag har jobb då så kan jag ju fortfarande spara pengarna iaf. Saken är dock att jag inte vill äga så mycket saker utan vill bli av med dem innan jag flyttar helst och då vill jag inte bara kasta pengarna i sjön.

Jag har heller inga föräldrar som kan hjälpa mig.

Att du blir utnyttjad som slavarbetare för "praktik" är en historia i sig och det är något jag avskyr, dvs hur många arbetsgivare utnyttjar arbetslösa som gratis arbetskraft.

Jag resonerar mer som så att om du har saker du inte har behov av som du kan sälja så bör ju DINA pengar främst gå till DIN försörjning. Att tycka att man vill göra något *roligare* med sina pengar och låta andras pengar finansiera ens egen försörjning, ja det tycker jag är förkastligt.

Det är inte så att jag tycker att du är en dålig människa för att du går på bidrag och jag säger inte heller att du inte gör vad du kan för att få en egen försörjning. Det är just fenomenet att du anser att du hellre låter andra betala din försörjning så att du kan göra något roligare med dina egna pengar, ett fenomen du långt ifrån är ensam om och tillika en orsak till ett hårdare samhällsklimat då regler skärps och hanteringen av bidragstagare blir fyrkantig och sträng vilket drabbar folk som uppriktigt är i behov av bidragen. Utöver det så tycker jag även att det är moraliskt förkastligt.
Citera
2012-05-20, 20:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Ja men det är sunt resonerat "Men han gjorde så!!". Väx upp.

Jag är troligen äldre än dig, om inte annat klarar jag att se igenom det nyliberala jiddret och inser att folk gör vad folk måste göra när det krisar.

Alternativet som du kommer med är bara korkat, vill TS vara laglig och "duktig" så skiter han helt enkelt i att sälja av något tills den dag han står på egna ben igen, att sälja av prylar och få avdrag på försörjningsstödet vore direkt obegåvat att göra...
Citera
2012-05-20, 20:43
Medlem
Nu återgår vi till frågeställningen.
Citera
2012-05-20, 22:53
Medlem
Hur mycket av värde har du? Handlar det om ett par tusenlappar så är det inte så svårt att be om kontanter, handlar det om större summor lär du få problem.

Att sälja allt man äger för att flytta till en ny stad kan jag förstå, det vore smidigt. Men glöm inte att om du nu säljer allt du äger så kanske du någon gång i framtiden vill börja äga ditt eget hem. Det blir helt enkelt ganska dyrt att införskaffa en massa saker igen, sånt som vi andra sparar och köper under flera års tid.
Citera
2012-05-20, 22:59
Medlem
Valiumpillrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Att du blir utnyttjad som slavarbetare för "praktik" är en historia i sig och det är något jag avskyr, dvs hur många arbetsgivare utnyttjar arbetslösa som gratis arbetskraft.

Jag resonerar mer som så att om du har saker du inte har behov av som du kan sälja så bör ju DINA pengar främst gå till DIN försörjning. Att tycka att man vill göra något *roligare* med sina pengar och låta andras pengar finansiera ens egen försörjning, ja det tycker jag är förkastligt.

Det är inte så att jag tycker att du är en dålig människa för att du går på bidrag och jag säger inte heller att du inte gör vad du kan för att få en egen försörjning. Det är just fenomenet att du anser att du hellre låter andra betala din försörjning så att du kan göra något roligare med dina egna pengar, ett fenomen du långt ifrån är ensam om och tillika en orsak till ett hårdare samhällsklimat då regler skärps och hanteringen av bidragstagare blir fyrkantig och sträng vilket drabbar folk som uppriktigt är i behov av bidragen. Utöver det så tycker jag även att det är moraliskt förkastligt.
Du tycker även att TS borde sälja allt han äger av värde och försörja sig på det tills de pengarna tar slut, innan han borde få bidrag? Jag tror inte att TS prylar är massa lyxgrejjer som kommer ge honom/henne flera tiotusentals kronor. Om det hade vart lyxprylar och arbete inom vård, borde isf TS vara läkare med bra inkomst och knappast sitta arbetslös. Så att det rent ut blir ett bidragsbedrägeri tvivlar jag på. TS har beskrivit sin inkomst och arbetssituation.
Så eftersom jag, till skillnad från dig; inte stirrar blind på regler och moralpinnar, tycker att i situationen som TS är i gott kan sälja lite egendom.
Praktik motsvarande samma uppgifter och utförande för ett betalt arbete (inom vård = statliga pengar = skattemedel = socbidrag) men med en mycket lägre summa. Vet du vad bidragen ens ligger på?

Som tidigare skrivit är det enkelt att sitta och tycka och säga vad andra ska göra. Men vem vet hur du skulle agerat om du var i dennes position.
Att du dessutom hoppar rakt in och börjar kalla någon för snylthora och äckel får mig att undra hur gammal du är egentligen.
Plus: Du raljerar över att TS "egoism" som fuskare är bidragande till stramare regelverk och ett hårdare samhällsklimat köper jag bara inte. Färre skattepengar, hårdare regler och nedskärningar är knappast resultatet av några få människors fusk. Social och ekonomipolitiska beslut samt landets ekonomi i helhet är väl det som bidrar, om något.
Citat:
Ursprungligen postat av Construct
Nu återgår vi till frågeställningen.
Ja gärna!
Öppna inga bankkonton om du inte måste sälja land och rike runt med post och ta betalt genom överföringar. Kör kontant och skriv annonserna med ett smeknamn eller något random-namn som Micke eller Anna. Att skriva ut numret i annonserna tror jag inte är någon fara. Att en soc-arbetare skulle memorera ditt nummer (dom hanterar ju massa nummer hela tiden) och sedan mot förmodan läsa DIN annons och känna igen numret, tveksamt. Kanske om du bor i en pytteby med få tusentals invånare.
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sedan, självklart är det ett regelbrott men det är politikernas regelbundna missbruk också, brukar vara en eller flera nollar mer än TS förmodligen försöker "tricksa" till sig. Dvs mot bakgrund av hur ruttet systemet är och hur ruttna regeringen är så har jag full förståelse för att folk gör allt för att överleva oavsett om det hela tiden är på rätt sida av lagens råmärken.
Lagen är trots allt stiftad av de fuskande politikerna...
+1
Skrattretande att politiker kan sitta och inkassera tusenlappar år efter år efter år, utan att gjort ett skit eller ens ställs krav på dem. EFTER de slutat arbeta. Förihelvete, "Tack för ditt bidrag till Sverige, här är en godisklubba. Nu gå till ams som resten av befolkningen och hitta ett jobb!"
Citera
2012-05-21, 00:01
Medlem
Manboiiis avatar
Något jag fick höra av en handläggare inom socialtjänster berätta till mig följande:
En person som går på socialbidrag är en person som inte kan försörja sig själv, äger personen en tex en bil under värdet av 20 lök så får han behålla den. Säljer han den och har 20 lök på kontot så kommer socialtjänster fortfarande betala ut pengar till dig.
Citera
2012-05-21, 01:52
Medlem
Slashandburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Något jag fick höra av en handläggare inom socialtjänster berätta till mig följande:
En person som går på socialbidrag är en person som inte kan försörja sig själv, äger personen en tex en bil under värdet av 20 lök så får han behålla den. Säljer han den och har 20 lök på kontot så kommer socialtjänster fortfarande betala ut pengar till dig.

Det är inte sant. Om handläggaren fick reda på det så skulle denna räkna ut hur länge du kan leva för de 20.000 kronorna. Vet inte vad normen är just nu men när jag fick senast låg det runt 3.500 tror jag per månad. Så det blir ju några månader då du måste vara utan försörjningsstöd.

Angående vad folk säger om moral och fusk: Fuska på så mycket det går, livet är kort.

Men däremot att du måste lämna kontoutdrag varje månad är väl lögn?
Är det inte bara första gången man söker man behöver lämna ut bankuppgifter för ett par månader tillbaka?

Jag har själv fått socialbidrag till och från i 4 års tid, haft 3-4 olika handläggare. Och aldrig lämnade jag något kontoutdrag förutom då just första gången jag sökte. Du fyller bara i ansökan i rutan om övriga tillgångar "inga".

Det kan ju ha ändrats dock, var ett par år sedan senast jag behövde försörjningsstöd.
Senast redigerad av Slashandburn 2012-05-21 kl. 01:56.
Citera
2012-05-21, 10:39
Medlem
Min magkänsla sa att TS ville sälja allt denne äger för att sedan Soc skulle vara tvungna att köpa nytt. Men jag har förhoppningsvis fel. Även om jag tycker att det är bättre att spara det man har och sälja allt först när det är aktuellt med en långväga flytt. En microvågsugn, säng, köksbord m.m. kan alltid vara bra att ha...
Citera
2012-05-21, 11:57
Medlem
cDk123s avatar
Man förstår ju varför regler skärps och både ärliga och fuskare jagas med blåslampa. Uppenbarligen så är ju attityden att det är ok att snylta på andra ganska utbredd. Något är gravt fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in