• 1
  • 2
2012-05-20, 11:27
Medlem
Hej, jag går på socialbidrag samtidigt som jag har praktik på heltid. Nu är det så att jag vill sälja i stort sett allt jag äger då jag känner att jag inte är i behov av en massa prylar då de bara är en börda. Men jag vill då såklart spara pengarna jag ev. tjänar på detta.

Jag hade främst tänkt att sälja genom annonser på internet. Så vad har jag för möjligheter att genomföra detta på bästa sätt? Har inte riktigt koll på det här med inkomster och bidragstagande.

Tack på förhand och mod får flytta om tråden ligger fel.
Citera
2012-05-20, 12:16
Medlem
Sälj allt kontant och göm pengarna i madrassen (om du nu inte säljer den också).
Citera
2012-05-20, 13:41
Medlem
Thermosss avatar
Går du på socialbidrag får du inte ha några extra "inkomster", även fast det är från försäljning av prylar. I och med att du ger dom ditt kontoutdrag varje månad kommer de att se att du har pengar, och inte behöver bidrag från dom. Enklaste är väl att ta betalt kontant helt enkelt. Så gjorde jag när jag var ung och gick på socialbidrag ett par månader, föräldrarna skickade pengar som jag helt enkelt hade i plånkan.
Citera
2012-05-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoss
Går du på socialbidrag får du inte ha några extra "inkomster", även fast det är från försäljning av prylar. I och med att du ger dom ditt kontoutdrag varje månad kommer de att se att du har pengar, och inte behöver bidrag från dom. Enklaste är väl att ta betalt kontant helt enkelt. Så gjorde jag när jag var ung och gick på socialbidrag ett par månader, föräldrarna skickade pengar som jag helt enkelt hade i plånkan.
Kan jag inte öppna ett bankkonto som de inte vet om, eller kan de se det ändå? Tänkte sälja genom Blocket eller liknande men vet inte hur det går till där då jag aldrig lagt ut någon annons eller köpt därifrån, vill bara ha pengar jag kan spara och bli av med alla mina prylar. Vill ju göra det här snyggt så jag inte åker dit på det.
Citera
2012-05-20, 14:47
Medlem
Thermosss avatar
Varför ska du ha ett bankkonto? Sätt ut lappar på Ica och Coop och sälj, annonsera även i tidningar, så får du kontanter för det. Öppnar du ett bankkonto är ju risken för att du åker fast för bedrägeri bra mycket större. Mycket svårare att skylla ifrån sig än om du har ett par tusenlappar i spargrisen hemma.
Citera
2012-05-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoss
Varför ska du ha ett bankkonto? Sätt ut lappar på Ica och Coop och sälj, annonsera även i tidningar, så får du kontanter för det. Öppnar du ett bankkonto är ju risken för att du åker fast för bedrägeri bra mycket större. Mycket svårare att skylla ifrån sig än om du har ett par tusenlappar i spargrisen hemma.
Vill dock inte att min handläggare på socialen ska se mina annonser om jag annonserar lokalt. Isåfall får jag kanske uppge falskt namn och skaffa ett extra telefonnummer för annonserna.

Tänkte att någon annan betalningsform än kontanter kan underlätta om jag ska posta saker jag säljer.

Edit: okej jag har fått reda på nu att man kan begära endast avhämtning genom annonssidor. Det är ju bra. Frågan är då hur jag bäst minimerar risken att åka dit, vad har ni för erfarenheter?
Senast redigerad av Construct 2012-05-20 kl. 16:01.
Citera
2012-05-20, 17:09
Medlem
cDk123s avatar
En tanke är ju att du är ärlig och försörjer dig med de pengarna du får in istället för att försöka bidragsfuska och vara en äcklig bidragsparasit snylthora.

Sälj det du kan sälja och försörj dig med de pengarna och återuppta bidragen när du är i behov av dom på riktigt.

ÄCKEL
Citera
2012-05-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
En tanke är ju att du är ärlig och försörjer dig med de pengarna du får in istället för att försöka bidragsfuska och vara en äcklig bidragsparasit snylthora.

Sälj det du kan sälja och försörj dig med de pengarna och återuppta bidragen när du är i behov av dom på riktigt.

ÄCKEL
Borde han istället flasha med sina 4k han tjänat, sen kastas ur kassan för att 14 dagar senare åter igen behöva hjälp med att betala hyran, mat etc?

Bättre att han "unnar" sig dom småpengar han får och kan ha dom som buffert eller göra något vettigt.
Citera
2012-05-20, 17:21
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigskjorta
Borde han istället flasha med sina 4k han tjänat, sen kastas ur kassan för att 14 dagar senare åter igen behöva hjälp med att betala hyran, mat etc?

Bättre att han "unnar" sig dom småpengar han får och kan ha dom som buffert eller göra något vettigt.

Ja jag förespråkar att man bör följa reglerna ja och nej jag tycker inte att man ska kunna unna sig något extra när man har försörjningsstöd.
Citera
2012-05-20, 17:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja jag förespråkar att man bör följa reglerna ja och nej jag tycker inte att man ska kunna unna sig något extra när man har försörjningsstöd.

Folk brukar tycka en väldig massa när det gäller någon annan. Gå till dig själv, hade inte du försökt samma sak? Jag tror inte du är så jävla helig när verkligheten knackar på dörren..
Citera
2012-05-20, 17:30
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Folk brukar tycka en väldig massa när det gäller någon annan. Gå till dig själv, hade inte du försökt samma sak? Jag tror inte du är så jävla helig när verkligheten knackar på dörren..

Nej jag är ärligt och hade inte försökt bidragsfuska.

Tycker och tycker, det han vill är oärligt och ett regelbrott, det handlar inte om något tyckande. Han vill inte göra rätt för sig och vill försöka bidragsfuska ergo en äcklig bidragsparasit.

Vem vill finansiera sånt? Inte jag iaf.

Edit:
Jag vill poängtera att jag är väldigt mycket för ett bra skyddsnät när det kommer till akassa/försörjningsstöd/sjukvård osv osv. Alla i Sverige har imho rätt till en dräglig tillvaro.
MEN jag är starkt emot att bidragspengar betalas ut som det inte finns något egentligt behov av, dvs bidragsfusk. Kan man försörja sig själva så skall man försörja sig själv och inte leva på andras pengar. Kan man inte försörja sig själv av en eller annan anledning så skall man få hjälp.
Senast redigerad av cDk123 2012-05-20 kl. 17:34.
Citera
2012-05-20, 17:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej jag är ärligt och hade inte försökt bidragsfuska.

Tycker och tycker, det han vill är oärligt och ett regelbrott, det handlar inte om något tyckande. Han vill inte göra rätt för sig och vill försöka bidragsfuska ergo en äcklig bidragsparasit.

Vem vill finansiera sånt? Inte jag iaf.

Först och främst kan du inte veta det förrän du står i den situationen...

Sedan, självklart är det ett regelbrott men det är politikernas regelbundna missbruk också, brukar vara en eller flera nollar mer än TS förmodligen försöker "tricksa" till sig. Dvs mot bakgrund av hur ruttet systemet är och hur ruttna regeringen är så har jag full förståelse för att folk gör allt för att överleva oavsett om det hela tiden är på rätt sida av lagens råmärken.

Lagen är trots allt stiftad av de fuskande politikerna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in