• 1
  • 2
2012-05-19, 22:30
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Tjenixen

Jag är påväg ut på bostadsmarknaden då jag har just nu en pendlingstid på över 3 timmar (på sommaren, på vintern skall vi inte prata om). Då har jag suttit och räknat att jag kan helt enkelt flytta min kostnad för pendling samt bensin (bil) och flytta in till stockholm och istället ha 20 minuter (t-o-r). Det blir helt enkelt liiiite bättre livskvalitet på det sättet. Skillnaden i levnadsstandard blir i det stora hela 0 då boendekostnaderna inte kommer skilja sig från vad jag har nu.

Hur som, var inne och pratade med en tös på Swedbank då jag var intresserad av att se, häftat, vilken nivå som jag kan få lån på. Allting so far so good, har möjligt till att ta lån där jag vill bo MEN när jag glodde på vad de räknade så räknar de med topplån.

Från wiki kan vi läsa följande;

Citat:
Topplån är ett lån som ofta tas för att täcka den del av ett bostadslån (ca 10-15%) vid fastighetsköp som inte täcks av ett bottenlån. Detta lån har en högre risk än bottenlånet då det ofta saknar säkerhet. Numera används dock inte termen topplån längre då man högst får låna 85% av bostadens värde.

Har jag missat något? Med bolånetaket så är hela lånet säkrat, javisst kan de bli prisjusteringar men då kräver det att bostaden sjunker med 20% på "en sekund" vilket inte händer (kan pysa men det är en annan diskussion).

Varför fjantade hon runt med topplån då? Jag vet att vi har flera som jobbar som säljare, oj förlåt, personliga bankmän så kan Ni svara på detta? På SEB fick jag svaret "att det beros på". Saken är juh att om man räknar med ett topplån eller ej så gör det en enorm skillnad på vad man faktiskt får låna.

Nå?
Citera
2012-05-19, 22:49
Medlem
Nu är jag inte en av säljarna öh bankrådgivarna.... Men är det inte så att det finns ett amorterings "krav" ner till 75% http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/am...tt-fa-nya-lan/
Då kan det ju vara smidigare att ha det uppdelat i två lån. Sen ser ju bankerna givetvis sin chans att krama ur de sista dropparna svett ur dig med lite extra ränta.

Största skandalen är ju dock att bolånetaket är en stor vinstmaskin för bankerna då de numera kan kränga svinga blankolån för skillnaden.
Citera
2012-05-19, 23:12
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Hmm, där ser man..

Citat:
– Vi tycker att om man lånar över 75 procent bör man också amortera, säger Bankföreningens vd Kerstin af Jochnick.

Principerna gäller nya lån och påverkar inte tidigare avtal om amorteringsfrihet. Någon tidsgräns för hur snabbt lånen ska ner till 75 procent finns inte nedskriven.

– Poängen är att vi inte vill ha ett strikt regelverk. Banken ska se till den enskilda kundens förutsättningar. Möjligen kan man snegla på vad som gäller för topplån, där bankerna kräver avbetalning på 10-15 år, säger Johan Hansing, chefsekonom på Bankföreningen.

Jag är fullt för att man amorterar, jag anser att man ska ha som krav att man alltid måste amortera en viss % av lånebeloppet och skulden skall amorteras av under sin livstid. Likväl skall ränteavdraget bort men även det är en annan diskussion.

Kan det vara så att bankerna vill at tman skall amrotera ner till 75% för att kunna dela upp lånen så att "topplånet" blir kvar med avsevärt högre ränta? I sådant fall går det över till en förhandlingssak, SBAB lär inte ha det så.

Någon av sälj... personliga bankmännen som vet något?
Citera
2012-05-20, 00:00
Medlem
Nja jag när jag hade topplån så var det självklart topplånet man amorterade på bottenlånen började jag först amortera på när jag var av med det dyrare lånet.
Citera
2012-05-20, 16:00
Medlem
svampgaffels avatar
I princip alla banker har topplån ner till 75% av bostadens värde, dvs även om man lägger 15% kontant, så har man 10% topplån. De banker som inte redovisar detta öppet utan säger att de ha bottenlån upp till 85% gömmer kostnaden för topplånet i bottenlånet och du får en sämre hypoteksränta än de banker som redovisar det öppet. Tror inte det finns någon som ger dig ett riktigt bottenlån upp till 85% i dag.
Citera
2012-05-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Hur som, var inne och pratade med en tös på Swedbank då jag var intresserad av att se, häftat, vilken nivå som jag kan få lån på. Allting so far so good, har möjligt till att ta lån där jag vill bo MEN när jag glodde på vad de räknade så räknar de med topplån.

Varför fjantade hon runt med topplån då? Jag vet att vi har flera som jobbar som säljare, oj förlåt, personliga bankmän så kan Ni svara på detta? På SEB fick jag svaret "att det beros på". Saken är juh att om man räknar med ett topplån eller ej så gör det en enorm skillnad på vad man faktiskt får låna.

De räknade förmodligen på topplån för att du inte hade tillräckligt med cash för att kunna betala det som är kvar på köpeskillingen efter att bottenlånet är maxat och du har pyntat kontantinsatsen.

Citat:
Hmm, där ser man..

Jag är fullt för att man amorterar, jag anser att man ska ha som krav att man alltid måste amortera en viss % av lånebeloppet och skulden skall amorteras av under sin livstid. Likväl skall ränteavdraget bort men även det är en annan diskussion.

Kan det vara så att bankerna vill at tman skall amrotera ner till 75% för att kunna dela upp lånen så att "topplånet" blir kvar med avsevärt högre ränta? I sådant fall går det över till en förhandlingssak, SBAB lär inte ha det så.

Någon av sälj... personliga bankmännen som vet något?
Varför tycker du att ränteavdraget ska bort?

Det är ju som någon sa naturligtvis så att det är topplånet man amorterar på.
Citera
2012-05-21, 10:03
Medlem
Heads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
I princip alla banker har topplån ner till 75% av bostadens värde, dvs även om man lägger 15% kontant, så har man 10% topplån. De banker som inte redovisar detta öppet utan säger att de ha bottenlån upp till 85% gömmer kostnaden för topplånet i bottenlånet och du får en sämre hypoteksränta än de banker som redovisar det öppet. Tror inte det finns någon som ger dig ett riktigt bottenlån upp till 85% i dag.
skitsnack. jag har seb, bottenlån 85%(när jag tog lånet, har ammorterat en del). Fick bättre ränta hos dem på bottenlånet än alla andra banker vi jämförde med, även de som ville ha en del topplån.
(postat från mobilen så ursäkta formatering)
Citera
2012-05-21, 10:47
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Men som vissa banker då, använder de som skäl att man skall amorteraner till t.ex. 75%, när detta är gjort så är topplånet löst.

För i sådant fall så är det i mina ögon börjar ett sätt att krama ut pengar. Tidigare fanns det en given anledningen vilket rörde handpenningen. Nu finns underliggande säkerhet och då vill de att man skall amortera ner till en viss nivå - en del som har högre ränta än resterande när det finns en underliggande säkerhet.

Känns som humbug. Kommer iallafall att ha med det i förhandlingarn, Topplån - nej tack.
Citera
2012-05-21, 11:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men som vissa banker då, använder de som skäl att man skall amorteraner till t.ex. 75%, när detta är gjort så är topplånet löst.

För i sådant fall så är det i mina ögon börjar ett sätt att krama ut pengar. Tidigare fanns det en given anledningen vilket rörde handpenningen. Nu finns underliggande säkerhet och då vill de att man skall amortera ner till en viss nivå - en del som har högre ränta än resterande när det finns en underliggande säkerhet.

Känns som humbug. Kommer iallafall att ha med det i förhandlingarn, Topplån - nej tack.

Det är inget humbug. Lån utan säkerhet är alltid dyrare än ett bottenlån på en bostad. Den som varit dålig på att spara får betala mer och det är sunt att det är på detta sätt. Innan fick man ju bottenlån på 95% av bostadens värde via SBAB. Det hade aldrig hållt i längden, efter de svängingar vi sett efter finanskrisen.

Man kan ju alltid köpa en billigare bostad, så man slipper topplånet, men så långt tänker inte många bostadsköpare tyvärr.
Citera
2012-05-21, 15:10
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inget humbug. Lån utan säkerhet är alltid dyrare än ett bottenlån på en bostad. Den som varit dålig på att spara får betala mer och det är sunt att det är på detta sätt. Innan fick man ju bottenlån på 95% av bostadens värde via SBAB. Det hade aldrig hållt i längden, efter de svängingar vi sett efter finanskrisen.

Man kan ju alltid köpa en billigare bostad, så man slipper topplånet, men så långt tänker inte många bostadsköpare tyvärr.

Jag är fullt med på det, men du har juh full säkerhet nu men ändå består topplånet. Dock som någon lyfter fram så vill bankerna att man skall ner till 75% av värdet. Det kan jag köpa men då är det inte ett topplån längre utan, i mitt tycke, något som banken önskar för att kunna punga ut högre ränta.
Citera
2012-05-21, 23:22
Medlem
Spelar det någon roll om topplånet kallas topplån eller blancolån eller något annat?
Citera
2012-05-22, 23:40
Medlem
Det är upp till banken hur många % du får som bottenlån, när jag tog mitt bolån så fanns det ingen övre gräns men jag fick "bara" låna 85% på bottenlån och resten på topplån. Det handlar mycket om hur kreditvärdig du framstår, och hur sugna banken är på att låna ut pengar. Jävlas de så spring till en annan bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in