2012-05-28, 01:18
Medlem
Janbanan74s avatar
Ok, jag är sugen på och slå till på ett hus nu och har ca 100 tusen sparade. Jag har även ett lån på en motorcykel på 50 000. Jag tjänar cirka 500 tusen per år brutto + lite extrajobb där jag skrapar ihop kanske 100 tusen.

Hur tror ni mina utsikter ser ut när jag går ner till banken nästa vecka och vill köpa ett hus som kostar 1,2 mil?
Finns det möjlighet att man kan låna insatsen på ett såkallat topplån? Glömde att min tjej ska vara med på lånet och hon har ca 250 tusen i årsinkomst.

Vore kul och veta hur stora chanser man har och kunna köpa huset...
Citera
2012-05-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Ok, jag är sugen på och slå till på ett hus nu och har ca 100 tusen sparade. Jag har även ett lån på en motorcykel på 50 000. Jag tjänar cirka 500 tusen per år brutto + lite extrajobb där jag skrapar ihop kanske 100 tusen.

Hur tror ni mina utsikter ser ut när jag går ner till banken nästa vecka och vill köpa ett hus som kostar 1,2 mil?
Finns det möjlighet att man kan låna insatsen på ett såkallat topplån? Glömde att min tjej ska vara med på lånet och hon har ca 250 tusen i årsinkomst.

Vore kul och veta hur stora chanser man har och kunna köpa huset...

Det ska inte vara några problem att få ett lån på 1,2 MSEK om du drar in 500 kex brutto.
Citera
2012-05-28, 20:51
Medlem
Amorteringskravet försvinner under 50% belåning. Upp till 75% max 50 års amortering, amorteringsfritt fem år enl regelboken. 75-85% måste betalas av på längst 15år. Ev 5% blancolån beroende på storleken på kontantinsatsen, så topplån förekommer. Dvs du kan belåna upp till 90% av köpeskillingen hos vissa banker.
Om fullbelåning krävs kommer ev kompletterande säkerhet behövas, t ex borgen på de sista 10-15%.

Har man problem med banken eller dess personal, låna inte pengar då..
Citera
2013-09-29, 18:41
Medlem
gammal tråd men frågar här istället för att starta en ny...

Jag tittar lite på bostäder för skojs skull och försöker sätta mig in hur allt fungerar med lån ränta, rörlig ränta osv... Men det jag inte förstår är när man kollar bankerns boendekalkyl för lån så även fast jag går in med 200 000 som är kontantinsats så får jag ett topplån på ca 150 000:- varför är det så? höjer jag till 25% kontantinsats så vips försvinner det!

Jag trodde om man gick in med 15% så slipper man topplånet, är detta något man kan förhandla med banken? om man går in med 15-17-20% så slipper man topplån, är sådant möjligt?

MVH
ADHD
Citera
2013-09-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
gammal tråd men frågar här istället för att starta en ny...

Jag tittar lite på bostäder för skojs skull och försöker sätta mig in hur allt fungerar med lån ränta, rörlig ränta osv... Men det jag inte förstår är när man kollar bankerns boendekalkyl för lån så även fast jag går in med 200 000 som är kontantinsats så får jag ett topplån på ca 150 000:- varför är det så? höjer jag till 25% kontantinsats så vips försvinner det!

Jag trodde om man gick in med 15% så slipper man topplånet, är detta något man kan förhandla med banken? om man går in med 15-17-20% så slipper man topplån, är sådant möjligt?

MVH
ADHD

Nej 15 % är lägsta kontantinsatsen 25 % brukar vara toplånet.
Citera
2013-09-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nej 15 % är lägsta kontantinsatsen 25 % brukar vara toplånet.

Okej så man kan inte förhandla bort topplån med 15% kontantinsats alltså? toplånet finns kvar såvidare man inte går in med 25%?
Citera
2013-09-29, 20:58
Medlem
Citat:
Okej så man kan inte förhandla bort topplån med 15% kontantinsats alltså? toplånet finns kvar såvidare man inte går in med 25%?

Är nog olika från bank till bank men standaren är 25 % toplån.
Citera
2013-10-01, 12:50
Medlem
Det är olika. Ring tio banker och fråga. En del kallar biten mellan 75% och 85% för topplån och har striktare amorteringskrav men i övrigt samma ränta!
Citera
2013-10-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exuperance
Det är olika. Ring tio banker och fråga. En del kallar biten mellan 75% och 85% för topplån och har striktare amorteringskrav men i övrigt samma ränta!

Precis så var det för mig. Banken ville kalla delen mellan 75 och 80% belåning för topplån. Visst, inga problem för mig, kalla det vad ni vill, men någon högre ränta fick de inte. :-)

Sedan värderade vi om huset pch slapp därigenom amorteringen också. Amorterar när vi inte har småbarn istället.
Citera
2013-10-03, 10:55
Medlem
Okej surt.. jag som trodde det räckte med att spara ihop en kontantinsats på ca 300 000 så kan man köpa en bostad för ca 1.5 - 1.8 mkr och slippa topplån då jag är själv så äts ju mina pengar upp. Med andra ord så får man acceptera topplån eller låna ''gratis'' utav familjen så man pangar in 25% direkt med andra ord

Finns väl inga andra utvägar?
Citera
2013-10-03, 11:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Finns väl inga andra utvägar?

Jo, spara eller köpa ett billigare boende. Det vore det sunda.
Citera
2013-10-03, 11:23
Medlem
Man gör väl kanske så att man lägger delen som överstiger 70 - 75% i ett "topplån" för att denna del ska amorteras av om man ska följa rekommendationerna.

När vi köpte 2011 så var det inget problem att få 85% bottenlån hos SEB. Swedbank och Handelsbanken ville ha topplån över 75%.

I dagsläget är det inget problem för oss då vi har amorterat ner lånet / renoverat upp värdet så att vi ligger på en belåningsgrad under 70%. Hade tänkt att sluta amortera när vi gick under 70% och flytta dessa pengar till annat sparande. Har inte bestämt mig slutgiltigt men fortsätter att amortera så länge räntan ligger under 3,5% (det vi sätter av till lånen varje månad räcker till en ränta på 3,5% + nuvarande amortering).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in