Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-19, 21:36
  #1
Medlem
Gurreboi1s avatar
Hejsan är det någon som har erfarenhet av AR Drone 2.0 eller Ar Drone 1.0? Och isåfall hur är grafiken på dessa? Och hur högt kan man flyga med dem? Tacksam för Hjälp!
Citera
2012-05-19, 22:09
  #2
Medlem
Den leksaken verkar jävligt cool. (air Drone Parrot) Höjden, ja sisådär 5-6 meter tror jag. Vill du komma högre? Enkelt, flyg över ett hustak med maxhöjden inställd. Eftersom taket nu blir marken så flyger den ännu högre.
Och kamerorna ombord! Helcool. Kamerorna har väl 640 x 480 pixels skulle jag tro. (standard) Själv har jag en X-UFO, en föregångare. Trots sitt gyro, lite svårmanövrerad. Får väl ha den som reservdelar till min drone...
Film, bra att se. Med iPad.
http://www.youtube.com/watch?v=bkKeijmgXW0
Citera
2012-06-15, 19:25
  #3
Medlem
Jag har AR Drone 1.0 och kan berätta lite vad jag tycker om den. För det första är den riktigt rolig att flyga. Främst eftersom den har mycket stabila flygegenskaper. Släpper du kontrollen står den still på stället och kompenserar till viss del för vind samt att den svarar snabbt och exakt.

Kameran i den är värdelös tycker jag. Bättre i 2.0 men fortfarande dålig upplösning. Antar att den inte är till för att filma "action shots" med bra kvalitét utan bara streama till ipaden eller vad man nu använder.

Det sämsta är att det är dålig räckvidd när man använder WiFi (mellan 50-100 m). Tycker heller inte om att styra den med telefon eller datorplatta eftersom man inte har några fysiska kontroller.

Tänkte köpa 2.0 och modda den så det går att styra med en vanlig RC-radio. Då tror jag man får ut mest av den.

Grymt rolig att ha med på ställen med mycket folk som stränder och parker och flyga runt med endast kameran som styrhjälp. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av RobertSt
Höjden, ja sisådär 5-6 meter tror jag. Vill du komma högre? Enkelt, flyg över ett hustak med maxhöjden inställd. Eftersom taket nu blir marken så flyger den ännu högre1
http://www.youtube.com/watch?v=bkKeijmgXW0

Det går att ta bort höjdspärren i FreeFlight.

edit: Har kraschat den fler gånger än jag kan räkna och den är fortfarande felfri.

edit 2: Såg precis youtube filmen som RobertSt inkluderade. Den streamade videon till iPaden laggar något djävulskt ser jag. Har aldrig upplevt liknande på Androidenheter. Där flyter videon som i realtid.
__________________
Senast redigerad av Snugga 2012-06-15 kl. 19:41.
Citera
2012-06-15, 22:54
  #4
Medlem
Kanske lite dyrare, men om man ändå frångår att använda dom till mobiler / pads.
Varför inte köpa en riktig maskin då? visst kanske dyrare och lite mer invecklat men antagligen så många gånger bättre med.
Citera
2012-06-16, 07:02
  #5
Medlem
Länka till "en riktig maskin" så jag kan göra en jämförelse.

edit: Jag antar att med "riktig maskin" menar du ett hemmabygge som består av ett kors, processorkort, motorer och mjukvara som är utvecklad av en kille på ett forum.

Sådana hembyggen är riktigt bra, även om man köper dem för dyra pengar från en entusiast på en hemsida som ger intryck av att vara proffessionell. De har bra flygegenskaper och kan lyfta en hel del vikt. Men det krävs träning för att flyga en sån quad på ett säkert sätt.

Det jag uppskattar mest med AR Drone är att den är idiotsäker. Mjukvaran är utvecklad av personer med ett klart vinstsyfte som skapat ett större företag. Det innebär att de räknar med alla idiotiska saker kunden kan tänkas göra med produkten, och försöker göra det så enkelt och säkert som möjligt med handhavandet.

Jag har testat "dyra" quads med videoglasögon, GPS och fina färger. AR Drone är fortfarande roligare att köra. Vill man ha en större utmaning är det bättre att köpa en vanlig heli.

P.S. Detta är inte reklam för AR.Drone D.S.
__________________
Senast redigerad av Snugga 2012-06-16 kl. 08:02.
Citera
2012-07-03, 18:25
  #6
Medlem
Jag har precis köpt en 2.0 och packat upp den samt kört en provsväng i vardagsrummet, fi fasen vad kul, lite trix i början e det men det handlar nog mest om att lära in kontrollerna i skallen, det lär bli att köpa ett drös med batterier o ha med sig haha den är verkligen cool.....
Citera
2012-07-04, 20:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badboysftp
Jag har precis köpt en 2.0 och packat upp den samt kört en provsväng i vardagsrummet, fi fasen vad kul, lite trix i början e det men det handlar nog mest om att lära in kontrollerna i skallen, det lär bli att köpa ett drös med batterier o ha med sig haha den är verkligen cool.....


Helt galet kul.... fler batterier är beställda haha
Citera
2012-07-04, 20:28
  #8
Medlem
Verkar ju nice, men vad tänker ni göra med era, smygfilma grannarna?
Citera
2014-06-29, 10:32
  #9
Medlem
Hasseroders avatar
Själv köpt en, någon som kan rekommendera batterier med högre ampere tal? Original sitter ju 1100mah 11,1v sett på ebay 2500mah och 3000mah någon som örovat dom eller har länkar till batterier i denna mah storlek? Svenska sidor eller utländska ?

Någon som vet om man kan montera in en wifi repeater i ar drone 2.0 för ytterliggare bättre räckvidd?
Citera
2014-07-18, 18:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasseroder
Själv köpt en, någon som kan rekommendera batterier med högre ampere tal? Original sitter ju 1100mah 11,1v sett på ebay 2500mah och 3000mah någon som örovat dom eller har länkar till batterier i denna mah storlek? Svenska sidor eller utländska ?
Någon som vet om man kan montera in en wifi repeater i ar drone 2.0 för ytterliggare bättre räckvidd?


Ett tips är att se till så att den kontakt som sitter på batteriet passar till din drone och att laddaren funkar till batteriet. Jag köpte på eBay två batterier som håller i 20 minuter men ett av dem kunde jag inte ladda för det var inte anpassat för laddaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback