2016-04-28, 10:16
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Eftersom du är så begåvad så vet du säkert om ett tag när du vaknar till att denna tråden var lämpligast att använda eftersom det hänger ihop och det fanns ingen bättre

Det finns en befintlig tråd om avrättningen på Söderpuben Broder Tuck, du har själv skrivit i den. Hur skulle den tråden vara mindre lämplig än den du nu skriver i som handlar om ett helt annat mordfall?
Citera
2016-04-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Det finns en befintlig tråd om avrättningen på Söderpuben Broder Tuck, du har själv skrivit i den. Hur skulle den tråden vara mindre lämplig än den du nu skriver i som handlar om ett helt annat mordfall?
Jag såg den men den handlade ju mer juridiskt sett om han som friades men visst förstår vad du menar men strunt samma.

Man kan hur som helst tycka att det är lite märkligt att Bruzzone har suttit så länge när det finns fall där helt oskyldiga har blivit mördade och GM kommit ut tidigare.
Citera
2016-04-29, 08:23
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jag såg den men den handlade ju mer juridiskt sett om han som friades men visst förstår vad du menar men strunt samma.

Man kan hur som helst tycka att det är lite märkligt att Bruzzone har suttit så länge när det finns fall där helt oskyldiga har blivit mördade och GM kommit ut tidigare.

Konstigt att du har ändrat inställning med tanke på att du så sent som bara för några månader sedan skrev att den fängslade gärningsmannen snart skulle släppas, i tråden jag hänvisade till.

För att diskutera en sakfråga mer än organisatoriska anledningar så har jag inte läst beslutet att släppa honom, men om offren är oskyldiga eller livsstilskriminella har inte med saken att skaffa. Det är hur stor risk det är att gärningsmannen begår nya dåd som avgör frågan.
Citera
2016-05-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
men om offren är oskyldiga eller livsstilskriminella har inte med saken att skaffa. Det är hur stor risk det är att gärningsmannen begår nya dåd som avgör frågan.
Jag vet att det inte har någon betydelse i det här sammanhanget ( eftersom mordet var planerat) men jag talade från hjärtat.
Jag jämför med mordet på Elin Krantz som blev våldtagen och strypt och där GM endast fick 16 år!
Citera
2016-09-17, 20:46
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=plp8PhMSPyE

herregud ska han också ge ut en bok börjar bli lite väl många som gör det
Citera
2017-09-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Har väl inte riktigt hängt med. Men fick finnen inte ett straff och långtidsförvaring för vad som hände Dragan på Solvalla -98. Hur kan han då knäppa en "tjallare" från Arlandrånet som hände -02?

Kommer en mördare ut så fort när det bara var för ett mord som begåtts i Sverige? Eller är finnarna frikostiga med helgpermissioner?

Ett straff för mord kan väl i praktiken inte vara så kort?

Eftersom han var under 21 när han sköt "Jokso" så fick han bara 8 år, ute efter 2/3 som svensk praxis tyvärr säger.
Citera
2017-09-26, 00:12
Medlem
Så vad är teorierna här kring att "juggarna" inte knäppt Janne? I de kretsarna är det ju inget ovanligt med hämnd eller sket dem i det när man blivit av med "Jokso" så någon annan kunde ta över?
Citera
2018-01-25, 20:41
Medlem
Citat:
Han drog fram vapnet och dödade gangsterledaren Dragan Joksovic – mitt på Solvalla.
20 år senare berättar dubbelmördaren Janne Raninen för första gången om det kallblodiga mordet.
– Jag var ung, kände ett lojalitetsband, hade inte fyllt 21. Jag visste att straffet skulle bli lågt. Men räkningen kommer alltid senare.

Citat:
Nu släpps boken "De kallar mig Solvallamördaren", skriven av Janne Raninen själv tillsammans med journalisten Ivar Andersen.
Studier i fängelset har gett Raninen frigång, vilket också gör det möjligt för oss att ses på ett hotell i utkanten av Helsingfors, Finland.
I boken berättar Raninen hur man rekade olika mordplatser – till sist föll valet på Solvalla, travbanan i västra Stockholm. Den yngre i Kovac-falangen, Janne Raninen, fick uppdraget att döda Joksovic.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...r-i-fangelset/
Citera
2018-01-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Eftersom han var under 21 när han sköt "Jokso" så fick han bara 8 år, ute efter 2/3 som svensk praxis tyvärr säger.

Janne Raninen säger i en intervju med Lennart Ekdal att han utförde mordet för att han visste att straffet skulle bli lågt.

Jag visste att straffet skulle bli lågt.

Bra där, Sverige. Våra lagstiftare har alltså bidragit till mord. Medhjälp till mord skulle jag kalla det.
Citera
2018-01-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Janne Raninen säger i en intervju med Lennart Ekdal att han utförde mordet för att han visste att straffet skulle bli lågt.

Jag visste att straffet skulle bli lågt.

Bra där, Sverige. Våra lagstiftare har alltså bidragit till mord. Medhjälp till mord skulle jag kalla det.

Kan du tycka, men är inte Jokso ett illa valt exempel? Det finns knappt en enda svensk, som sörjde honom. Han gick samma väg som så många andra gangsterjuggar.
Citera
2018-01-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Kan du tycka, men är inte Jokso ett illa valt exempel? Det finns knappt en enda svensk, som sörjde honom. Han gick samma väg som så många andra gangsterjuggar.

Jag saknar inte kriminella som sanerar sig själva. Det var inte poängen. Här kommer poängen i klartext: Vi har för klena straff i Sverige. De avskräcker inte. De verkar tvärtom inbjudande för yrkeskriminella. När man nu får det svart på vitt av en yrkeskriminell (säkert ingen överraskning) så är det medhjälp till brott att inte införa mycket strängare straff.
Citera
2018-01-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Jag saknar inte kriminella som sanerar sig själva. Det var inte poängen. Här kommer poängen i klartext: Vi har för klena straff i Sverige. De avskräcker inte. De verkar tvärtom inbjudande för yrkeskriminella. När man nu får det svart på vitt av en yrkeskriminell (säkert ingen överraskning) så är det medhjälp till brott att inte införa mycket strängare straff.

Det finns inga undersökningar, som tyder på att strängare straff avskräcker från brott. Problemet med dagens Sverige är snarare, att polis och stat inte längre har kontroll över stora delar av landet. Men detta blir ju lite OT, och -98 när Jokso sköts var gängkriminaliteten en västanfläkt jämfört med idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in