Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
Bra förslag
91,67%
33 röster
Dåligt förslag
8,33%
3 röster
2012-05-18, 20:01
Medlem
epost72s avatar
Med anledning av bla att sökfunktionen gick ned och att forumet häromdagen gick ned så skulle jag önska ett underforum i FB-delen eller en separat tråd där tekniker/admin meddelar om vad som hänt.

Alla som hängt på FB ett tag vet att:
Den nya forumbuggtråden
Flashback segt som sirap
Seglar upp bland heta ämnen när problem uppstår.
I dessa får man då bekräftat att fler har problem och att det inte rör sig om ett lokalt problem hos användaren och det är väl iofs bra.

Positivt:
Tanken med ett informativt underforum för problem/driftstatus vore att användarna blir medvetna om att ansvarig känner till problemet och att man arbetar på en lösning.
Likaså skulle man kanske slippa en del trådstarter där man undrar vad som händer.
Man skulle kunna hänvisa till vad som skrivits i det önskade underforumet.

Negativt:
Bristen ligger som jag ser det i att en tekniker förutom att lösa problemet dessutom ska skriva i underforumet om vad som händer istället för att fokusera på att lösa problemet.

Övrigt:
Jag tänker mig även att underforumet endast skulle vara avsett för info från admins/tekniker/moderatorer.
Det finns ingen anledning att man skulle kunna kommentera det just där och dessutom drunknar gärna info om folk spammar trådarna med diverse inlägg som egentligen inte leder någon vart.
Citera
2012-05-18, 20:16
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
En bra idé, men frågan är ifall ett sådant forum skulle få andra läsare än de "rutinerade" besökarna.

Det kanske skulle kunna fungera med att skapa ett globalt announcement om saken? Då syns det ju i alla forum samtidigt. Ris eller ros?

admin4
Citera
2012-05-18, 20:33
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
En bra idé, men frågan är ifall ett sådant forum skulle få andra läsare än de "rutinerade" besökarna.
Där ligger iofs en brist, men om man ändå sökt sig till FB-delen så är ju förhoppningen att man även ser detta eventuella underforum eller tråd.
Citat:
Det kanske skulle kunna fungera med att skapa ett globalt announcement om saken? Då syns det ju i alla forum samtidigt. Ris eller ros?

admin4

Ja visst absolut som komplement för att belysa att man uppmärksammat.

Som användare ser jag även en vinning i att även om det sker i efterhand så är det ändå bra att få reda på vad som hände.

Säg då att jag främst tänker på ett underforum med en separat tråd för varje problem.
Detta är problemet: "exempel"
Nu är problemet "exempel" löst.

Idén till detta har jag filat på ett tag, men denna diskussion ledde till att jag startade en tråd.
Citera
2012-05-18, 20:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

admin4

Jag tror på en kombination av ett underforum eller i varje fall aktuella trådar då det ofta förs rätt intressanta diskussioner om de driftproblem som dessvärre förekommer ibland. Men ett globalt meddelande skulle nog kunna få bort de trådar som startas i onödan (det är ju inte sällan det startas trådar både i /flashback och /IT när det är problem med forumet.)
Citera
2012-05-18, 21:13
Medlem
teflonpannan69s avatar
Hoppas verkligen att någon sånt här implementeras innan våren 3145 Ganska trist att vara clueless så fort något händer.
Citera
2012-05-18, 21:27
Medlem
Joomlas avatar
Ett underforum eller en tråd känns som ett dåligt val. En sida med driftinformation hade däremot varit trevligt, typ en notis "Inga problem just nu" och en lista med eventuella problem de senaste två till fem dagarna, bara för att slippa "varför var flashback nere igår?"-trådar.

edit: Man kan ju upplysa om kommande driftstörningar i förväg med detta system också, om det behövdes fler argument för varför det är ett bra förslag.
Citera
2012-05-18, 21:55
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Ett underforum eller en tråd känns som ett dåligt val. En sida med driftinformation hade däremot varit trevligt, typ en notis "Inga problem just nu" och en lista med eventuella problem de senaste två till fem dagarna, bara för att slippa "varför var flashback nere igår?"-trådar.

edit: Man kan ju upplysa om kommande driftstörningar i förväg med detta system också, om det behövdes fler argument för varför det är ett bra förslag.
Förvisso kan man diskutera hur den exakta slutprodukten ska se ut, jag tänker mig bara att ett underforum är en ganska enkel lösning, men visst man kan tänka sig en sida likt regelsidan som i grunden är ett slags textdokument.
Naturligtvis kan vi här diskutera alternativa lösningar det var ju lite därför jag startade tråden.

EDIT:
En eventuell negativ sida:

Det kan tänkas att om någon lyckas att sänka forumet så får denne en bekräftelse på att man lyckats.
Man kan då tänka sig att det infinner sig en status att på något sätt bli uppmärksammad i en sådan lista.
Senast redigerad av epost72 2012-05-18 kl. 22:04.
Citera
2012-05-18, 22:36
Medlem
Imirons avatar
Jag tycker att det hela är en toppenidé. Som användare blir man frustrerad över att forumet inte fungerar, samtidigt som ingen ens vill tala om varför. Det är flera användare som bryr sig mycket om flashback, och även om man inte kan göra någonting håller man sig gärna informerad.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Förvisso kan man diskutera hur den exakta slutprodukten ska se ut, jag tänker mig bara att ett underforum är en ganska enkel lösning, men visst man kan tänka sig en sida likt regelsidan som i grunden är ett slags textdokument.
Naturligtvis kan vi här diskutera alternativa lösningar det var ju lite därför jag startade tråden.

EDIT:
En eventuell negativ sida:
Det kan tänkas att om någon lyckas att sänka forumet så får denne en bekräftelse på att man lyckats.
Man kan då tänka sig att det infinner sig en status att på något sätt bli uppmärksammad i en sådan lista.
Jag tycker att det beror på. Om det nu var en eller flera personer som låg bakom att forumet gick apdåligt för någon dag sedan så fick de ändå det bekräftat, av faktumet att forumet just gick apdåligt. Dessutom skapas det massa poster om det som också bekräftar det hela. Så länge det har märkts på forumet kan admin gott meddela oss. Om det däremot rör sig om någon annan mer subtil krigföring mot flashback, så finns det gott om anledningar till att admin INTE ska nämna det.
Citera
2012-05-18, 23:51
Medlem
thestalkerdudes avatar
Citat:

admin4

jag säger ros på de. Inte precis att man kräver er att ni ska skriva typ ''Flashback kukar ut i dag för vi är för bakis och obrydda för att fixa till detta problem så up yours motherfuckers!''

Ett exempel hur en tråd kan se ut om detta underforum skulle se dagens ljus

Citat:
Ämne: Flashback forums segar den 1 maj
Topic: Som ni alla kära medlemmar har märkt så har sidan buggat upp sig så ni kan inte se ''Mina inlägg'' och forumet går ovanligt segt i dag. Vi Admins och teknikerna försöker lösa detta så fort vi kan och vi hoppas ni har översende om detta under tiden

Mvh
Admins med tekniker

Och sen när problemet är löst kan det typ stå så här

Citat:
Topic: problemet är nu löst och forumet ska nu flyta på utan problem. Andleningen till denna störning på forumet i dag berodde på att serverna hade överhettat och gjorde så att forumet buggade upp sig

Tack för tålamodet
Mvh
Admins med tekniker

ja typ nå sånt där och jag själv tycker att endast dom ansvariga på flashback som ni admins och modsen är dom enda som kan skriva i dessa trådar så slipper ni få 1000 inlägg från arga användare som epost72 drog upp.

Och så tycker jag att när det är problem med forumet borde det komma upp en länk nånstans på forumet så man kan komma tilll den aktuela tråden om detta problem så alla vet varför forumet segar sig

Mina tankar och funderingar på detta. Kanske nå sånt skulle funka eller har ni Admins en bättre förslag om detta?

EDIT: Såg att du Admin4 var redan inne på spåret om ''globalt announcement'' saken. jag röstar ett stort JA på de förslaget

//Thestalkerdude
Senast redigerad av thestalkerdude 2012-05-19 kl. 00:17.
Citera
2012-05-19, 00:28
Medlem
Combots avatar
Bra förslag ts!

Citat:

admin4

Ett globalt meddelande hade varit ett trevligt tillskott, grädde på ts förslag om ett
forum. Men det känns som att i ett forum kan ni i ledningen skriva en kortare förklaring,
uppdateringar osv. Dvs som inte ryms i ett globalt meddelande.

(Med ett globalt meddelande föreställer jag mig en textrad på första sidan)

Citat:

Nu är jag kanske trött och därmed lite dummare, men vad menar du med "sida"?
Allt är ju "sidor", även forum. Externa sida eller?

Argumentet att det tar lång tid för en tekniker att skriva två tre rader känns lite...
ologiskt. Men forumet ska absolut vara öppet endast för moderatorer/admin/tekniker.
Så att det inte besudlas med meningslösa one-liners och OT.
Citera
2012-05-19, 12:53
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Nu är jag kanske trött och därmed lite dummare, men vad menar du med "sida"?
Allt är ju "sidor", även forum. Externa sida eller?

Argumentet att det tar lång tid för en tekniker att skriva två tre rader känns lite...
ologiskt. Men forumet ska absolut vara öppet endast för moderatorer/admin/tekniker.
Så att det inte besudlas med meningslösa one-liners och OT.
Med "sida" menar jag en extern sida, typ som regelsidan. Hur det sköts bakom kulisserna vet jag inte, men från ett förenklat perspektiv måste det vara betydligt lättare att hantera ett meddelande på en sida, än att hantera ett flertal trådar i ett forum. T.ex låsa utdaterade trådar (om svar från medlemmar ens skulle tillåtas i forumet), städa osv.

Fast egentligen vet jag inte hur mycket sidan skulle tjäna alls, ens ett underforum. Vad har vi medlemmar för egentlig vinning av det, gentemot arbetet som behövs för att skapa och underhålla sidan med ny information? Schemalagda underhåll, av omfattande typ, kan väl postas i Viktiga Meddelanden?

Edit: Märkte just det positiva mottagandet från admin4, vilket gör det hela mer intressant i mån om att fokus inte låg på att det skulle vara tidskrävande. Jag antar att det då är genomförbart, så jag lägger min röst för att det är ett bra förslag
Citera
2012-05-19, 14:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Med "sida" menar jag en extern sida, typ som regelsidan. Hur det sköts bakom kulisserna vet jag inte, men från ett förenklat perspektiv måste det vara betydligt lättare att hantera ett meddelande på en sida, än att hantera ett flertal trådar i ett forum. T.ex låsa utdaterade trådar (om svar från medlemmar ens skulle tillåtas i forumet), städa osv.

Fast egentligen vet jag inte hur mycket sidan skulle tjäna alls, ens ett underforum. Vad har vi medlemmar för egentlig vinning av det, gentemot arbetet som behövs för att skapa och underhålla sidan med ny information? Schemalagda underhåll, av omfattande typ, kan väl postas i Viktiga Meddelanden?

Edit: Märkte just det positiva mottagandet från admin4, vilket gör det hela mer intressant i mån om att fokus inte låg på att det skulle vara tidskrävande. Jag antar att det då är genomförbart, så jag lägger min röst för att det är ett bra förslag
Visst kan man göra det.
Men som det är just nu så får vi ju inte veta något mer än att vi plötsligt märker att det åter fungerar igen.
Sedan ligger ju naturligtvis ett problem i att posta info om att forumet ligger nere just när det ligger nere.

Sedan tycker jag iofs att det borde separeras från VM men det handlar mer om att jag tycker att det inte ska debatteras i de trådarna, det ska bara vara info rörande driftstatus, vill man kommentera så kan man göra det i buggtråden till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in