• 1
  • 2
2012-05-18, 02:25
Medlem
Lycurguss avatar
Funderade lite kring detta stargate teleport igenom port grejjen. Men för att inte förvirra så kan vi ta vilken teleporti som helst.

När man kliver in genom porten/teleporterar dekonstrueras man till energi för att konstrueras igen på andra sidan.

Detta innebär ju i princip att personen som kliver in genom porten dör, för att få sig en kopia på andra sidan.

Denna kopia tycker att allting är som vanligt, han kommer ihåg hur han precis klev igenom porten. Och han minns hela sitt liv. Ingenting hände. Men den riktiga personen dog när han klev in och kommer aldrig mer få uppleva någonting.

Vad säger att inte samma sak händer oss när vi sover egentligen? Att vi dör, kommer till himlen, nästa dimension eller whatever happens. Eller att den personen vi är nu i detta ögonblick dör om 5minuter för att aldrig mer uppleva något.

För att varje morgon födas på nytt, eller nästa minut födas på nytt.

Och varje morgon när man vaknar märker man inte att den man var igår aldrig mer kommer uppleva någonting.

Intressant tanke detta tycker jag. Förmodligen har den diskuterats förut.

Nu gör vi det igen.
Citera
2012-05-18, 02:27
Medlem
Nej.
Citera
2012-05-18, 02:28
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOak
Nej.

Nej.

om så är fallet, vad spelar det för roll? Varför skulle det vara så? Vad händer om du blir väckt mitt i natten?
Citera
2012-05-18, 02:44
Medlem
Lycurguss avatar
Självklart kan man inte säga NEJ eller ens JA på detta. Vi kan inte veta svaret på denna fråga.
Citera
2012-05-18, 02:50
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycurgus
Självklart kan man inte säga NEJ eller ens JA på detta. Vi kan inte veta svaret på denna fråga.

Jo, men jag kan inte tala sanning.
De som inte tror på gud säger ju "Nej, gud existerar inte", medans de som tror på gud säger "Ja, gud existerar".

(men ingen vet)
Citera
2012-05-18, 02:51
Medlem
Lycurguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frabbe
Jo, men jag kan inte tala sanning.
De som inte tror på gud säger ju "Nej, gud existerar inte", medans de som tror på gud säger "Ja, gud existerar".

(men ingen vet)

Precis, därför argumenterar man för varför det är högst troligt att det inte är så.

Man säger inte bara, Nej.
Citera
2012-05-18, 02:53
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Precis, därför argumenterar man för varför det är högst troligt att det inte är så.

Nej, det gör man inte.
Citera
2012-05-18, 02:54
Medlem
Citat:

jo. Nej.

Om man bli väckt mitt i natten så vaknar man.
Citera
2012-05-18, 02:56
Medlem
Lycurguss avatar
Jävlar vilken kärringlogik det var på er då.
Citera
2012-05-18, 03:02
Medlem
Frabbes avatar
Citat:
Jävlar vilken kärringlogik det var på er då.

Hur i helvete understår du dig att skriva så till en annan invidid?
FY FAN säger jag bara!

Hur som haver.
Jag undrar vad fick dig i dessa tankar? Varför skulle vi dö? Jag kan inte komma på någon anledning till att vi skulle dö varje natt, det fyller ingen funktion. Vad händer då när vi tillslut dör "på riktigt"? Finns det inte fler atomer som bli mig?!

Andas gör vi för att få syre, äta gör vi för att ge vår kropp näring, dö varje natt gör vi inte.

Oj, jag såg din användarbild, slå mig inte!
Citera
2012-05-18, 03:05
Medlem
Trams, en person som somnar dör inte. Inte ens på ett filosofiskt plan. Du kan ju fortfarande mäta hjärnans aktivitet på en sovande person, en sovande person rör på sig och pratar till och med i vissa fall, du kan utan problem ta pulsen på en sovande person. Personen lever i allra högsta grad, men naturen har försett oss med sömnen för att låta kroppen vila upp sig och låta hjärnan sortera dagens alla intryck. Du dör inte, punkt. Slutdiskuterat.
Citera
2012-05-18, 03:05
Medlem
Det finns liknande teorier om död och sömn, inom filosofi. Kommer dock inte på vad de heter eller går ut på riktigt men vill minnas att det är omvänt.

Jag trodde det var det du var ute efter i din trådstart. Men det du kommer med är ju bara rena dumheter.

Du tar alltså på fullaste allvar en skitserie på tvn och försöker göra det till något filosofiskt... Nä, du ska nog fortsätta med att kolla på serien istället för att fundera kring filosofi.

/A.P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in