2014-11-21, 20:14
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ja, bland nostalgirunkande 40-åriga hipsters som även gillar att baka surdegsbröd och brygga sitt eget öl...förlåt, "IPA" (samt någon enstaka åldrande DJ). Whiskysamlingen står givetvis komplett i vitrinskåpet.

Det går alldeles utmärkt att njuta av en skiva som en helhet via Spotify, eller varför inte en klassisk CD-skiva genom ett dyrare HIFI-system.

Jag har all respekt för allsköns samlare, faktum är att jag själv gav mig in på att samla LP för några år sedan men att påstå att man får en "renare" upplevelse av musiken stämmer inte. Är man genuin musikälskare är mediet sekundärt.
Grejen är ju att det är ett annat, i vissas mening bättre ljud med vinyl. Det är inte lika hårt komprimerat som CD, FLAC eller Mp3.
Citera
2014-11-21, 21:06
Medlem
swimp78s avatar
Jag har mestadelen av min musik i form av mp3 eller på spotify, men har börjat uppskatta den begränsning man sätter på sig själv i och med fysiska skivor. Jag uppskattar att inte kunna switcha mellan låtar och att det är lite jobb att stänga av och sätta på. Det ger en renare och mer meditativ upplevelse, skivan är igång, man lyssnar vidare. Det är ju personligt vad man känner.

Jag är själv inte nostalgisk inför lp-eran, jag har växt upp med cd-skivor mest. Men när jag iom internet har tillgång till allt så lyssnar jag på allt mindre. Då känns det skönt att avgränsa sig. Så jag är med Sigge helt.
Citera
2014-11-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psyduck123
bara jag som tycker att sigge verkar ha tappat greppet helt? Först hans besatthet av lp-skivor och sen spelar han nå klipp av nån finsk vissångare och pratar om hur "otroligt starkt" hon sjunger. Men det kanske är poängen, att de spelar någon roll där man ska tro att sigge håller på att bli psykiskt sjuk? Annars har jag alltid fått lite asbergers-vibbar av sigge.
Du behöver inte oroa dig för sigge. Han är en P-O-S-Ö-R han vet exakt vad han gör och gör det för att uppfattas på ett visst vis. Han är inte på väg att bli psykiskt sjuk i den benämning du avser. Däremot har han en rätt tydligt narcissistisk störning, som möjligen blivit värre.
Citera
2014-11-21, 23:47
Medlem
snillet_1s avatar
Helt otroligt dåligt avsnitt. Sigges "vila-segment" saknade helt poäng, och barnbokspratet var ju förtvivlat tråkigt för oss som inte har barn. Dessutom: Alex sade något om att med "dagens teknik kan man ju ha ljud och så i böckerna" på det ämnet. Det har väl funnits ljudspår till barnböcker i åtminstone 15 år?

Sigge är för övrigt en kass imitatör.

Alex berättar att hans barnbok "Bajsfesten" sålde enbart 370 exemplar. Sigges reaktion: "Den har internationell potential, bajs är ju universellt". Alltså, allvarligt talat? Geni?
Senast redigerad av snillet_1 2014-11-21 kl. 23:54.
Citera
2014-11-21, 23:58
Medlem
dagsmejas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Sigges reaktion: "Den har internationell potential, bajs är ju universellt". Alltså, allvarligt talat? Geni?
Det var ett skämt som du tydligen inte förstod.
Citera
2014-11-22, 00:05
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Det var ett skämt som du tydligen inte förstod.

Det tror jag inte, faktiskt.

Sigge inleder med "Gud va' märkligt", och sen säger han det jag skrev. Så antingen är han seriös eller så totalhånar han den barnbok Alex skrev, som vederbörande säger sig vara "ganska stolt" över.
Senast redigerad av snillet_1 2014-11-22 kl. 00:08.
Citera
2014-11-22, 14:35
Medlem
Admiral Krags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Du behöver inte oroa dig för sigge. Han är en P-O-S-Ö-R han vet exakt vad han gör och gör det för att uppfattas på ett visst vis. Han är inte på väg att bli psykiskt sjuk i den benämning du avser. Däremot har han en rätt tydligt narcissistisk störning, som möjligen blivit värre.
Kan man vara narcissist utan att vara posör samtidigt? dvs. istället kräva uppmärksamhet genom att framställa sig själv som man är, dvs poserande och mousserande! självbekräftelse
Senast redigerad av Admiral Krag 2014-11-22 kl. 14:38.
Citera
2014-11-22, 18:56
Medlem
Inte lyssnat sen i augusti då jag strecklyssnat en annan podd på 200 avsnitt istället och kör nu ett mindre maraton med A&S. Och fy fan. Café, endast 149 kr. "Sigge när du går in i Pressbyrån så spanar du ju direkt efter en läkerol, eller hur?". Och JEOPARDY? Haha det är så absurt. ALLA fattar att de bara ljuger om att de själva använder alla dessa produkter så flitigt, vore bättre att bara läsa upp sponsormeddelanden helt opartiskt än att hålla på och sälja in skiten på detta falska sätt. Spyr på det
Citera
2014-11-23, 13:40
Medlem
Big.Bangs avatar
Jag har bara en fråga. Är Sigge efterbliven?
Citera
2014-11-24, 11:09
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Helt otroligt dåligt avsnitt. Sigges "vila-segment" saknade helt poäng, och barnbokspratet var ju förtvivlat tråkigt för oss som inte har barn. Dessutom: Alex sade något om att med "dagens teknik kan man ju ha ljud och så i böckerna" på det ämnet. Det har väl funnits ljudspår till barnböcker i åtminstone 15 år?

Sigge är för övrigt en kass imitatör.

Alex berättar att hans barnbok "Bajsfesten" sålde enbart 370 exemplar. Sigges reaktion: "Den har internationell potential, bajs är ju universellt". Alltså, allvarligt talat? Geni?

Diskussionen handlade väl om att det är så mycket död o mörker i barnböckerna, vilket vi barn av 70-talet definitivt kan relatera till. En bra barnbok ska tydligen ge ungarna en rejäl jävla dödsångest och sorg om den ska vara värd namnet, vilket är rätt absurt. Minns själv alla dessa döda syskon, kompisar, "mamma bor i himlen" osv i böckerna. Ångest!

Sigges kommentar om bajsboken var ju ett uppenbart skämt, klassisk retsam underfundig ironisk Sigge-humor, tycka vad man vill om det men Alex skrattade ju, klart det var ett skämt för fan.
Citera
2014-11-24, 19:30
Medlem
DebbieHarrys avatar
Någon som vet vad låten heter som Arja Saijonmaa sjunger, som de spelade upp i senaste podden?

Tack på förhand!
Citera
2014-11-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Diskussionen handlade väl om att det är så mycket död o mörker i barnböckerna, vilket vi barn av 70-talet definitivt kan relatera till. En bra barnbok ska tydligen ge ungarna en rejäl jävla dödsångest och sorg om den ska vara värd namnet, vilket är rätt absurt. Minns själv alla dessa döda syskon, kompisar, "mamma bor i himlen" osv i böckerna. Ångest!

Sigges kommentar om bajsboken var ju ett uppenbart skämt, klassisk retsam underfundig ironisk Sigge-humor, tycka vad man vill om det men Alex skrattade ju, klart det var ett skämt för fan.
Död..? Sex i tid och otid och alla dess former förekom i barnböcker på den tiden, men död?

Alex skrattar ju "asiatiskt" dvs snarare när han inte förstår än när han tycker att något är roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in