2013-09-21, 10:27
Bannlyst
Jag hoppas scenerna utvecklas. Jag kommer kolla på alla. Hitler scenen var lite för obvious. Kul med tyskan. Men Sigge kunde ju vart en modern Hitler istället. Utan en historisk koppling en Mad Men hitler.
Citera
2013-09-21, 13:22
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
VÄLDIGT sexistisk scen på reklambyrån när männen håller låda och de två kvinnorna inte ger ifrån sig ett pip. De bara sitter där som snygg rekvisita.

Undrar om det är så Alex och Sigge ser på världen, männen bör ta alla beslut medan det svagare könet endast ska svara på tilltal. Om ens det.

Ja, jag känner verkligen hur tårkanalerna sätter igång över den oerhörda förnedringen A&S utsätter kvinnorna för. Fy skäms!

Avsnitt 68 lyssnade jag på, men det där segmentet om att leva livet som en tv-serie höll ju inte för närmare tjugo minuters prat (kändes även som att Sigge fick förklara massa självklarheter för Alex...). Annars måste jag säga att den här podden går före F&F nu. De senare känns oerhört trötta för mig.
Citera
2013-09-21, 18:42
Medlem
bill claytons avatar
Groteskt överspel av Sigge i "Rektorsexpeditionen".

Alex är roligare i sketchfilmerna.
Citera
2013-09-21, 23:37
Medlem
barnets avatar
Tycker reklamsketchen var rolig, övriga två mindre bra.
Citera
2013-09-22, 20:17
Medlem
Citat:
VÄLDIGT sexistisk scen på reklambyrån när männen håller låda och de två kvinnorna inte ger ifrån sig ett pip. De bara sitter där som snygg rekvisita.

Undrar om det är så Alex och Sigge ser på världen, männen bör ta alla beslut medan det svagare könet endast ska svara på tilltal. Om ens det.

Nog var det klantigt av dem att dela upp det så och Sigge har debatterat det hela på kanske världens sämsta sett ("det är ERT fel att ni ser på folk som KVINNOR och MÄN!") men det är knappast så farligt om man tänker ett steg längre. Alex och Sigge är huvudrollsinnehavare och inte så mycket går att göra åt deras kön. David Sundin är regissör. Möjligtvis kunde de valt en kvinna som regissör istället men det känns ju ganska underligt att kräva det. Sedan tog de in två andra utan repliker och du menar väl inte att det skulle vara bättre om dessa två varit män?

Alex och Sigges feministtjafs är så tradigt att det skänker mig lite skadeglädje att de nu blir kritiserade, dock.

Angående sketcherna är de förstås värdelösa. De har gett sig själva otroligt svårt manus och de har haft en okej (om än stulen) premiss till varje men aldrig eskalerat, bara kört på i samma spår tills sketchen tar slut utan någon punchline eller payoff. Klipp ner varje till två minuter så kanske det skulle gå att se i alla fall.
Citera
2013-09-22, 20:51
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:

Jag reagerade också på det, men inte på grund av sexism. Snarare brukar man sällan slänga in och "etablera" karaktärer som fyller absolut noll funktion i en sketch eller en scen. Om de inte är statister - men de presenteras väl i sketchen, om inte jag missminner mig? Det är märkligt att de sitter tysta så otroligt länge. Personligen kunde jag inte se klart hela, hoppade fram till de två sista minutrarna men pay offen var så trökig. Skrattade dock till när Hitler presenterades. Men allt därefter var värdelöst.
Citera
2013-09-24, 01:30
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Alex Schulman blev berömd genom att hacka på kändisar. Sedan försökte han utnyttja det mediala momentumet till att släppa ett par böcker, men det lyckades inte. Nu försöker han vara rolig, det går helt åt helvete. Tillbaks till att hugga på Peter Jidhe och Laila Bagge.
Citera
2013-09-24, 02:08
Medlem
Känns som att Alex kommer få vara straight man i alla sketcher och Sigge som kommer få lajja fritt.
Citera
2013-09-24, 11:09
Medlem
Grabbjaevels avatar
Tycker att sketcherna är över förväntan och stundtals riktigt roliga. Att de har ju inte hållit på särskilt länge måste man ha i åtanke, när man bedömer och recenserar.
Citera
2013-09-27, 10:29
Medlem
Sett de senaste "scenerna" "Förlossningsläkaren" och "Dödsstraffet" tycker fortfarande de är rätt dåliga. Sigge spelar alltid "den spårade" Alex "den vanlige", Sigge gör konstiga grejer, Alex reagerar. Precis som podcasten är ramen i stort sätt alltid den samma. De fortsätter också med en förkärlek för "komiska vändningar" men tyvärr håller inte manus. Ännu svårare blir det när de undergräver all subtilitet med överdrivna peruker, mustascher, utklädningskläder mm.

Min största behållning är Alex, han är faktiskt helt ok skådespelare. Även om hans repertoar (i alla fall vad man sett hittills) är ganska begränsad.

Känns mest som man tittar på något studentspex eller polares hobbyprojekt, men det märks att de har kul själva och de gör mig vänligt inställd. Dock spolierar det Sigges prat om Dramatendrömmar.
Citera
2013-09-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Lite skruvat det där snacket att mäta sketchernas framgång efter antal visningar
Oavsett om det är bra eller ej kommer det ju få jävligt många visningar eftersom de väl är landets största podcast

"Läkarbeskedet" var rätt rolig.

Har väl inte så många visningar ändå, den som har mest tittningar har 80k, de andra har inte ens över 50. Alex har 170 000 följare på twitter och de säger att de har 250 000 lyssnare varje avsnitt, då kan man knappast påstå att sketcherna är några succéer.
Citera
2013-09-27, 11:54
Medlem
talgoxens avatar
Betyg:

"Dödstraffet" - 4 av 5
"Förlossningsläkaren" - 5 av 5

Älskar Sigge som läkare.

Tycker det är briljant hur han gör sin karaktär "avslappnad och skojig" i början av förlossningsläkarescenen, går runt som han äger avdelningen. Hur han skakar på huvudet när han säger "timme 18 eller nåt". Peruken och glasögonen är också grymt rätt.

Båda dess scener har ju också en mycket tydligare och därmed roligare poäng än tex. rätt den rätt kassa "Rektorsexpeditionen" som saknar tydlig riktning.
Senast redigerad av talgoxen 2013-09-27 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in