Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-17, 01:19
  #1
Medlem
Robin Woods avatar
Är det någon som bygger fiol, och vill berätta hur de bär sig åt?
Citera
2012-05-17, 01:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Är det någon som bygger fiol, och vill berätta hur de bär sig åt?

min morfar var speleman i Jokkmokk under 30, 40, 50, 60 och 70 talet... han byggde även fioler. har lite fioler hemma och ritningar, kan leta upp dom! kan dock säga att de lilla jag sett är månader av arbete! för en utbildad! (han var född 1905 om du kan gissa dig fram till vem det var och hitta lite verk )

OT: sålde en fiol som morfar byggt när jag var 15, fick 38 000 för den vilket betydde att jag fick en fet aprilia rs 50 och lite fickpengar, mor var tveksam :P
Citera
2012-05-17, 07:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Är det någon som bygger fiol, och vill berätta hur de bär sig åt?

Jag skulle föreslå att du börjar med något lite enklare än just en fiol..

En enkel gitarr är nog lättare, samt att det finns många fler som gjort det och sannolikt mycket material att hämta på nätet..

.
Citera
2012-05-17, 10:33
  #4
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Är det någon som bygger fiol, och vill berätta hur de bär sig åt?

Jag vet hur man gör, men det innebär så mycket text som jag inte orkar skriva. Du får vara lite mer specifik!

Jag har byggt några gitarrer. Det är därför jag har lite kunskap om fiolbygge. Det är träslaget lönn på toppen och i halsen. Och gran i botten och på sidorna. Greppbrädan brukar man ha i ebenholts.

Så.. fick du lite kunskap iaf
__________________
Senast redigerad av mernilio 2012-05-17 kl. 10:41.
Citera
2012-06-09, 12:17
  #5
Medlem
Robin Woods avatar
Var kan man köpa material för det?
Citera
2012-06-09, 16:52
  #6
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Var kan man köpa material för det?

Ring eller mejla den här killen och fråga var han köper sitt material. Vem vet, du kanske kan få köpa direkt från honom.
Citera
2012-06-10, 15:59
  #7
Medlem
abbe101s avatar
Lönn har nog de flesta snickerier hemma om inte annat kan de troligen ta hem.
Citera
2012-06-14, 05:35
  #8
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe101
Lönn har nog de flesta snickerier hemma om inte annat kan de troligen ta hem.

Det var en bra idé. Att använda dyrbar vacker lönn kanske inte är så smart den första gången man bygger en fiol eller annat instrument.

Jag tillägger att många lokala snickerier brukar ha lönn. Sedan att öva på att exempelvis karva till snäckan på huvudet eller forma till laxstjärten där halsen fästs i kroppen, går det ju att ta vilket (löv)trä som helst.
Citera
2012-07-03, 18:19
  #9
Medlem
Robin Woods avatar
Bra tankar jag får.
Har ni mer intressant?
Citera
2012-07-06, 13:13
  #10
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Bra tankar jag får.
Har ni mer intressant?

Tja, jag har byggt mig några el-gitarrer. Så om du eller andra har några frågor om träbearbetning och finsnickeri, står jag gärna till tjänst.

Men för att anknyta till mitt planerade projekt. En Cigarr Box Gitarr. Nu har jag kommit på hur jag ska limma ihop resonanslådan så det blir snyggt. Åt framsidan och åt baksidan kommer jag att använda "ändträ". Det gör att jag får bra vidfästning för både toppen och locket.

Materialet jag ska använda blir till merparten Irocho. Det är jäkligt snyggt. Dock har det förmodligen aldrig någonsin används till instrumentbygge, vad jag vet. Det används mest till dörrtrösklar, därför det är billigare än ek. För mig är det egentligen viktigare att den ser bra ut, för jag inser ju att en cigarrbox-gitarr inte kommer låta så enormt bra, hur mycket man än anstränger sig...

Till halsen ska jag använda björk. Skälet att jag använder dessa, något märkliga trä-kombinationer beror endast på att det är dom träslag jag har på lager. Men jag tror den kan bli hyffsad. Det är ju alltid ett jäkla bök när det enda man har att tillgå är handverktyg...

En annan grej. Jag hade först planer på att göra en 3-strängad version, men insåg snabbt att det inte går att spela något seriöst på den. Så jag ligger nu i valet och kvalet, huruvida jag ska göra en 4, eller 6-strängad version. En tjock hals (väldigt fet) kan stå emot 4 stålsträngar, men jag vet inte hur det kommer att funka med om jag gör en 6 strängad. Då är det mycket möjligt att jag måste använda en dragstång, vilket är något jag helst vill undvika. Inte för det är svårt, när man har professionella verktyg, men just nu i livet, har jag bara tillgång till handverktyg, och det skulle då göra det hela förbannat mycket mer komplicerat.

Nåväl, Jag bygger inte för jag absolut måste ha en fyrkantig gitarr, utan för att det helt enkelt är roligt att bygga saker!
__________________
Senast redigerad av mernilio 2012-07-06 kl. 13:36.
Citera
2012-07-06, 16:52
  #11
Medlem
mernilios avatar
Jag skrev att jag gillade att bygga saker. Det är helt absolut rätt! Att ta ett stycke trävirke från skogen och sätta samman det till en holk och på våren höra små ungarna pipa. Det får mig att inse att jag inte levde förgäves.

Hobby kan mycket väl vara att snickra till fågelholkar. Det ger en oerhörd stor glädje att gå ut tidigt en morgon när de urbana ljuden inte kommit igång än, och höra de små pipen av fågelungar i den holk man snickrade till.

Jag tror ochså att skolor skulle vinna på det. Att från träslöjden bygga en holk, till att koppla det från bosättning och ägg och sedemera avsked av ungarna.

Fast dagens lärare är ju så jävla dum i huvudet.. förvänta er inget av dessa jävla spån! Dom kör med "livskunskap" hellre.. numera inskrivet i läroplanen... Herregud! skulle jag ha ett barn skulle jag ta hen ur skolan direkt!

Livskunskap.. smaka på ordet.. Jag tror baserat på ordet att det inte ens är tillåtet att banda vad som sägs inom dessa slutna kretsar.

Ovanstående var inte helt hobbyrelaterat... jag var nödgad att ge min syn på en fråga som jag stör mig på som fan!

- - -

En annan grej, som jag möjligen ska gå vidare med. Är att vi svenskar inte kan använda körkortet som id-handling inom EU. På rad 7 i körkortet står inte ursprungsland, på grund av att vissa importerade svartskallar känner sig kränkta av att behöva uppge sin födelsort. Jag har fått det bekräftat från UD.

Så, de fyra friheterna (de grundläggande inom EU) gäller inte svenskar. Fri rörlighet för folk, varor, tjänster och kapital.

På grund av att några muslimer måste vi bära med oss passet, när id-kort, eller körkortet skulle kunna gälla lika bra.

Visst låter det hemskt? Skyll inte på mig, utan på den enorma muslimska invandringen.
__________________
Senast redigerad av mernilio 2012-07-06 kl. 17:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback