Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-16, 17:48
  #1
Medlem
Jag och en vän har en diskussion gällande Rallycross och Rally. Vem som har vilken åsikt kvittar.

Huvudargument:
En av oss menar att Rallycross är en gren/disciplin under Rally, om ni förstår vad jag menar. Den andre menar att det inte är så och att Rallycross är en "egen" sport inom Motorsportsvärlden.

Har ni förstått resonemanget? I så fall hade jag velat läsa era åsikter om detta. Är Rallycross en disciplin av Rally, helt enkelt?

~DegarnII
Citera
2012-05-16, 17:57
  #2
Medlem
perskas avatar
Det är två helt olika saker.

Rallycross är ju mer likt folkrace om man ska hårddra det.
Citera
2012-05-16, 18:04
  #3
Medlem
MajorMongos avatar
Rallycross är definitivt ingen gren under rally. Gamla Grupp B i rally flyttade förvisso från skogen in till rallycrossbanorna, men där slutar likheterna.

Folkrace och rallycross är ju mer lika som Perska skriver.
Citera
2012-05-17, 12:52
  #4
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Man skulle möjligen kunna dra jämförelsen mellan skidåkning vs sprint. Typ samma grejer och samma teknik, men högre hastighet och möte man mot man. Nu vet jag att även den vanliga skidåkningen har möte man mot man, men ni förstår säkert hur jag resonerar.
Citera
2012-05-19, 12:27
  #5
Medlem
BleAivanos avatar
Jag skulle vilja jämföra det med Enduro och Motocross.
Enduro körs precis som rally mestadels i skogen på befintliga sträckor
medan rallycross och motocross körs på för ändamålet uppbyggda banor.
Citera
2012-05-20, 00:50
  #6
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Jag skulle vilja jämföra det med Enduro och Motocross.
Enduro körs precis som rally mestadels i skogen på befintliga sträckor
medan rallycross och motocross körs på för ändamålet uppbyggda banor.
Ja, det är nog en bättre jämförelse och speciellt med tanke på att jag körde motocross en massa år. Generellt sett kan man säga att den bäste enduroföraren var ganska medioker på crossbanan och tvärtom. Det finns givetvis en hel del undantag, men det gör det i alla sporter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback