2012-05-16, 08:41
Medlem
Har under en längre tid suttit på FB och läst kring olika ämnen, på senare tid mest i denna del av forumet dock. Detta blir mitt första inlägg och jag tänkte jag skulle använda det till att ställa en fråga.
Det jag blivit uppmärksam kring på FB är hur man här lyckats skapa en miljö där termen PK har blivit helt omvänd. Ett exempel är de många trådarna som diskuteras kring invandring, integration, muslimer och judar och jag fascineras över hur tongångarna går. Ta ett ämne som SVT:s Uppdrag Granskning kring vad som sker i moskéer. I detta ämne är det kanske 100 inlägg, av dessa är det kanske 20 på sin höjd som kan ses som en diskussion FB:are emellan medan resterande 80 är allt ifrån rent ut rasistiska, en-två meningar på sin höjd, till totalt irrelevanta, tourettes liknande uttalanden. Inom denna majoritet ryms också alla hjärtliga ryggdunkningar som åtföljs. De fåtal användare som är av avvikande åsikt från majoriteten blir de som väcker anstöt och det är här min fascination sätter in. I det vanliga "offentliga" rummet så är det alla former av rasistiska uttalanden som väcker anstöt av en majoritet medan det här på FB är helt tvärtom och jag frågar er som frekvent sitter här;

Hur kommer det sig att detta fenomen uppstått just här?
-är man bara mer rasistisk här? hatisk? uppgiven på makten?

Vari ligger förklaringen till Flashbacks i många fall unika diskurs?

Hur skapades denna mentalitet där det som är "Anti-PK" på utsidan, blivit PK här?

Jag undanber verkligen kommentarer som: "det är för att judarna styr övrig media", såna inlägg kan ni spara till ryggdunkande neandertalare. Utan ta istället tillfället i akt att diskutera ett intressant fenomen.
Citera
2012-05-16, 09:03
Avslutad
Många anser att Flashback har blivit sämre med åren. Jag vet själv många som tidigare hängt på Flashback som numera gett hela grejen och lämnat Flashback. Själv bryr jag mig inte så mycket, då man fortfarande kan hitta väldigt bra diskussioner här. Oftast, genom att läsa rubriken på ett ämne, vet man vad det handlar om och kan förutse vilken typ av Flashback'are som kommer att skriva där.

Anledningen till att det har uppstått just här är för att det är fritt att tala om det mesta här, då utformas forumets karaktär helt efter medlemmarna.
Citera
2012-05-16, 09:04
Medlem
nedboys avatar
Varför har du lagt tråden i Religion?

I alla fall så är det så som du beskriver. Här samlas alla möjliga och omöjliga folk och det är en intressant tanke. Sen finns det många människor som mår dåligt, har låg självkänsla, låg begåvningsnivå osv. Dessa söker sig också hit, för att anonymt kunna "bete" sig illa. Det märks lätt när du kan läsa ord och uttryck som sandneger, blatte, islamifiering.
Många gånger är det synd då det kan förstöra en hel tråd som kunde vara intressant.
Säg att man i en tråd talar om problem med invandring, då kommer det några sverigedemokrater och hasplar ur sig något hatiskt där de nöjda avnäder ordet sandneger, helt ointressant för diskussionen.
Tyvärr så har det spridit sig till nästan alla forumdelar.

Att de samlas här på fb är för att här kan de vara just anonyma och det är A och O när de ska slänga ur sig saker som bara är pinsamt att står för. Konstigt att de inser det men ändå har behov av att uttrycka det.
Det finns väl ingen normalbegåvad människa som använder uttrycket sandneger för att tala nedlåtandes om negrer ute bland folk på riktigt?
Senast redigerad av nedboy 2012-05-16 kl. 09:06.
Citera
2012-05-16, 09:17
Medlem
Daos avatar
Anonymiteten gör att folk kan ta fram de minst, och mest, ädla i sina karaktärer! Det är ett känt fenomen. Aftonbladet hade ett tag en möjlighet i sin nätupplaga att anonymt kommentera de artiklar som skrevs, men blev helt förfärade över kommentarerna efter skotten på Utöja, POSITIVA kommentarer, att de valde att göra kommentatorsfälten baserade på Facebook, så att folk inte kunde vara anonyma.

Just det att slippa stå till svars för sina ståndpunkter, och detta "ryggdunkande" är också en stor faktor. Tillsammans med anonymiteten, gör detta möjligt att framföra ståndpunkter som de själva vet faktiskt inte håller, men även ståndpunkter som finns i det dolda hos folk kommer upp.

Jag ser detta som både positivt och negativt. Men det jag saknar är fler människor som på forumet står upp mot debattförstörare och sådana med fascistiska drag, lite mer.

Kan känna mig lite ensam bitvis!
Citera
2012-05-16, 09:22
Medlem
Flashback är riktig yttrandefrihet helt enkelt. Antingen gillar man det eller inte.

Själv finner jag allt skvaller och all porr stötande samt att meningslösa trådar blir populära på heta ämnen. Detta gör mig deprimerad.

Sen äger ju judar all media, det är uppenbart. Men folk tenderar nog att bli mindre seriösa när deras identitet inte kan knytas till det de säger.
Citera
2012-05-16, 09:22
Medlem
Ja att jag la det under ämnet religion var nog mest för att det var mycket på grund av att detta fenomen upplever jag är extra starkt här, sen är jag inte rutinerad nog på forumet för att riktigt veta vart det annars skulle placerats
Jo jag har också förstått att Flashback haft en mer seriös nivå på det hela om man går bakåt i tiden och det är ju bara acceptera att så här ser det ut och det är ju lite det som är intressant i det hela, hur kan det ha gått åt detta håll? Att innehållet är en avspegling av dess medlemmar förstår jag fullt ut vilket då måste betyda att det är medlemmarnas åsikter som förändrats eller som "nedboy" säger, deras nivå av intelligens. Men är det enbart det faktum att man kan vara anonym som gör att rasistiska undertoner kvädes ut?, och nu menar jag ju inte bara att man kan skriva "sandneger" för det kan man nog tillskriva anonymiteten mycket.
Det är ju dumt att säga att FB:s användare är ett typsnitt av Sveriges befolkning man jag tänker mig ändå att det är en stor andel procent av Sveriges män i åldrarna 18-30. Och är detta då en reflektion av vad en del av samhället anser eller är det som "nedboy" säger bara ett möjlighet för vissa att få utlopp för ilska och hat på en anonym folkgrupp så som muslimer?
Citera
2012-05-16, 09:30
Medlem
Nu missade jag ju "viktigtinlägg":s inlägg, haha. Men att det är total yttrandefrihet här har jag ju aboslut förstått och det är ju givetvis viktigt och bra! Men varför tror du att det är just här som diskussionen uppkommer? Varför är dessa åsikter yttrade i forum som skola, hem eller bland vänner?
bevisligen finns ju ett behov av att uttala sig kring det, eller hur? Här har ju skapats en miljö där man får en ryggdunk och en till den som skriver mest dräpande kommentar om hur illa vissa luktar och så vidare, betyder det att man inte vill föra en diskussion för dess innehåll utan istället för att kunna få bekräftelse?
Citera
2012-05-16, 10:41
Medlem
Golachabs avatar
Det är intressant att se varför det sker ur ett psykologiskt perspektiv. Nu är jag inte skolad alls i ämnet och spekulerar bara. Men det ter sig som att många skriver saker de egentligen inte står för. Det i egenskap av anonymiteten och att de surfar på den våg som redan är i rullning, någon form av gruppkänsla kanske. Varför man gör sådant vet jag inte, det får den skolade fylla i.

För vissa är FB den enda kanal de faktiskt kan yttra sina åsikter. Det är därför det är lätt att tro att majoriteten här är hatiska skitstövlar. Men det beror nog mest på att dessa som befinner sig i en mental tryckkokare hittar en ventil här att släppa trycket i då de inte kan släppa trycket ute i samhället i övrigt. Det blir att de skriker mest helt enkelt därför att de samlar på sig massor av tryck. Det leder också till att de hittar vad som till synes är åsiktsfränder och de sporrar varandra i en uppåtgående spiral. Det eviga ryggdunkandet är ett av resultaten.
Citera
2012-05-16, 10:43
Medlem
marreKannas avatar
Tror att som i andra sociala sammanhang, så anpassar man sig efter normer. Här inne finns andra normer än i övriga samhället. Man kan märka på den här tråden att man anpassar sitt språk.
Att det sedan finns mest snubbar i 14-35 års åldern gör att normerna blir där efter. Jag tror t.ex. att det finns ett större invandrarhat än vad som uttrycks i medierna, speciellt i den grupp som de flesta flashbackare befinner sig i. Här inne är det dock mer legitimt att uttrycka det, och beteendet förstärks av kontexten.
Citera
2012-05-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brallhelm
Nu missade jag ju "viktigtinlägg":s inlägg, haha. Men att det är total yttrandefrihet här har jag ju aboslut förstått och det är ju givetvis viktigt och bra! Men varför tror du att det är just här som diskussionen uppkommer? Varför är dessa åsikter yttrade i forum som skola, hem eller bland vänner?
bevisligen finns ju ett behov av att uttala sig kring det, eller hur? Här har ju skapats en miljö där man får en ryggdunk och en till den som skriver mest dräpande kommentar om hur illa vissa luktar och så vidare, betyder det att man inte vill föra en diskussion för dess innehåll utan istället för att kunna få bekräftelse?

Det finns givetvis alla sorters diskussioner här på alla nivåer. Jag brukade bevista I&I för länge sedan men har nu inte gjort det på länge. Det är väl helt enkelt väldigt skönt att få vissa innersta tankar bekräftade från andra. Det blir en ventil tror jag och det är skönt att inte känna att ens tankar är onormala hur råa och fula de än är.

Men samhället svämmar ju över av skvaller och porr med eller utan FB så där gör nog FB varken till eller från. FBs tillägg till debatten är just att man märker var de äkta gränserna går i frågor som kriminalitet och etniska motsättningar.

Personligen verkar jag för att öppna de diskussionsfält jag anser behöver öppnas och testa vilka gränserna är. I nuläget titulerar jag mig konspirationsteoretiker och siktar på att göra begreppet konspirationsteoretiker till ett fint ord som folk gärna vill använda om sig själva.

Visst är det säkert en lönlös kamp men vilka alternativ har jag?

Min grundläggande princip när det gäller hatfulla inlägg är att hatet kan vara äkta eller falskt. Äkta hat bör ventileras och majoriteten av hatet på FB är äkta. Falskt eller tillgjort hat borde motverkas. Falskt irrationellt hat som inte bottnar i förtret uppkommer när en svans hakar på som tycker det är ballt att uttrycka sig hårt. Den äkta hataren borde tystna när svsnsen hakar på för den är inte konstruktiv.

Detta är mina samlade kunskaper. : )
Citera
2012-05-16, 10:52
Medlem
Herr.Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Anonymiteten gör att folk kan ta fram de minst, och mest, ädla i sina karaktärer! Det är ett känt fenomen. Aftonbladet hade ett tag en möjlighet i sin nätupplaga att anonymt kommentera de artiklar som skrevs, men blev helt förfärade över kommentarerna efter skotten på Utöja, POSITIVA kommentarer, att de valde att göra kommentatorsfälten baserade på Facebook, så att folk inte kunde vara anonyma.

Just det att slippa stå till svars för sina ståndpunkter, och detta "ryggdunkande" är också en stor faktor. Tillsammans med anonymiteten, gör detta möjligt att framföra ståndpunkter som de själva vet faktiskt inte håller, men även ståndpunkter som finns i det dolda hos folk kommer upp.

Jag ser detta som både positivt och negativt. Men det jag saknar är fler människor som på forumet står upp mot debattförstörare och sådana med fascistiska drag, lite mer.

Kan känna mig lite ensam bitvis!
Du är inte ensam! Men tyvärr är det så, man är ofta väldigt ensam när man försöker föra en normal och human diskussion, när de främlingsfientliga kläcker kommentarer som "Jaha, men bara för du är fattig tycker du som du gör." Vad i helvete har det med diskussionen att göra, och var fan har jag skrivit om hur mycket jag tjänar?!? Jag har också läst att jag måste göra om Sveriges stadsbudget för att bevisa att jag har någon koll på ekonomi, som heller inte har någonting över huvud taget att göra med saken.

En annan genomgående sak är att de ofta är fruktansvärt dåliga på att skriva, vilket är roligt i och med att de klagar på invandrares dåliga intellekt och bristfälliga utbildning
Citera
2012-05-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brallhelm
Har under en längre tid suttit på FB och läst kring olika ämnen, på senare tid mest i denna del av forumet dock. Detta blir mitt första inlägg och jag tänkte jag skulle använda det till att ställa en fråga.
Det jag blivit uppmärksam kring på FB är hur man här lyckats skapa en miljö där termen PK har blivit helt omvänd. Ett exempel är de många trådarna som diskuteras kring invandring, integration, muslimer och judar och jag fascineras över hur tongångarna går. Ta ett ämne som SVT:s Uppdrag Granskning kring vad som sker i moskéer. I detta ämne är det kanske 100 inlägg, av dessa är det kanske 20 på sin höjd som kan ses som en diskussion FB:are emellan medan resterande 80 är allt ifrån rent ut rasistiska, en-två meningar på sin höjd, till totalt irrelevanta, tourettes liknande uttalanden. Inom denna majoritet ryms också alla hjärtliga ryggdunkningar som åtföljs. De fåtal användare som är av avvikande åsikt från majoriteten blir de som väcker anstöt och det är här min fascination sätter in. I det vanliga "offentliga" rummet så är det alla former av rasistiska uttalanden som väcker anstöt av en majoritet medan det här på FB är helt tvärtom och jag frågar er som frekvent sitter här;

Hur kommer det sig att detta fenomen uppstått just här?
-är man bara mer rasistisk här? hatisk? uppgiven på makten?

Vari ligger förklaringen till Flashbacks i många fall unika diskurs?

Hur skapades denna mentalitet där det som är "Anti-PK" på utsidan, blivit PK här?

Jag undanber verkligen kommentarer som: "det är för att judarna styr övrig media", såna inlägg kan ni spara till ryggdunkande neandertalare. Utan ta istället tillfället i akt att diskutera ett intressant fenomen.
Du har helt rätt i din analys. Flashback, om jag får tillåta mig att generalisera, verkar radikaliserande på människor - mig inkluderat. Alla ens fördomar om "den andra sidan" besannas och kultiveras. Självklart gör anonymitet, och att man inte personligen måste stå till svars för det du skriver, att många "tar ut svängarna lite extra" men det kan inte vara hela förklaringen. Jag tror det handlar om att man själv låter sig påverkas av vad som skrivs här.

Jag själv är nästan uteslutande aktiv i detta delforum (Religion), men läser frekvent Integration & Invandringsdelen. Jag blir dock mest påverkad av de som är icke-PK på flashback (det vill säga de som säger sig stå mot majoriteten av rasister & invandringskritiker). Jag har för dessa försökt påtala att invandrare är minst lika rasistiska som svenskar, och att ha en annan åsikt är i sig rasistiskt. Jag har påtalat att jag själv blivit utsatt för rasism av invandrare under min uppväxt som minoritet (som så kallad etnisk svensk, även om detta ord verkar vara tabu idag), men har då blivit kallad lögnare och blivit anklagad för att jag överdriver allt. För invandrare kan väl inte vara rasister - det kan ju bara svenskar vara!

Hur som helst, jag vet faktiskt inte varför just Flashback är uppochnedvända-huset, men ett Forum (nästan) utan censur lockar givetvis till sig människor som har saker att säga som samhället i stort vill förtrycka - på gott och ont.

Däremot tycker jag det är viktigt att förstå att det inte bara är en sida som tar ut svängarna, utan även de som kallar sig "anti-rasister" har många gånger minst lika rasistiska och, tycker jag, underliga idéer som rasister anklagas för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in