Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
T ex fåglar är ett djur som förmodligen inte är medvetna om deras existens, de har inget jag. Hur ska de då kunna lida av smärta? Varför djur gör beklagande ljud när deras kropp signalerar smärta är alltså endast ett resultat av gener, miljö och erfarenheter. De är primitiva, de är programmerad att agera på det sättet.
Vad tror ni?
Kråkfåglar har visat sig vara på samma nivå som schimpanser när det gäller att lösa logiska problem, papegojor är också relativt intelligenta.
Hursomhaver tror jag att allt med ett nervsystem känner smärta till en viss grad. Det är viktigt att veta när något är fel eller har gått sönder i kroppen. Utan smärta skulle man förvärra många skador genom att använda det skadade området som inget hade hänt. Säg att du bryter benet och inte känner det, skulle kunna sluta med att du trycker ut benpipan ur kroppen om du envisas med att gå en längre sträcka normalt.
Lidandet kan kanske minska med hjärnans komplexitet, men jag tror vi människor känner igen lidandet bättre hos däggdjur. Vi har nog svårare att känna igen och relatera till det hos tex, reptiler och fiskar. Men det behöver inte betyda att de faktiskt lider mindre. Tror att sådana upplever och känslor tar över mycket mer hos djur, att det upptar hela deras verklighet. Har märkt att djur flippar ur mycket lättare. Blir de stressade flyger de verkligen runt över hela stället och kaosar runt.