2012-05-14, 15:01
Medlem
BreehcNicdolls avatar
I och med anglifieringen av svenskan vore det idiotiskt att ta bort w:et. Jag inser att TS är en purist, men purismen har inget nämnvärt fäste i Sverige.
Citera
2012-05-14, 15:17
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Fast purister strävar ju efter det "ursprungliga" språket, och där var ju w ett eget, helt levande fonem och morfem.
Citera
2012-05-14, 15:32
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast purister strävar ju efter det "ursprungliga" språket, och där var ju w ett eget, helt levande fonem och morfem.

Det finns förstås olika grader av purism. Purism definieras först och främst av att hålla språket fritt från lån. En ärkepurist vill väl snarast återinföra futharken.
Citera
2012-05-14, 15:38
Medlem
Nlesjems avatar
Störa sig på W,personligen stör jag mej på ord med ändelsen ilio,det är fan inte svenskt!
Citera
2012-05-14, 15:45
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Störa sig på W,personligen stör jag mej på ord med ändelsen ilio,det är fan inte svenskt!

Kan du exemplifiera? Jag vet inte om jag har hört på maken.
Citera
2012-05-14, 15:46
Medlem
FarbrorKjells avatar
W används, mig veterligt, bara i personnamn och låneord.
Jag har själv ett efternamn som börjar på W, och så har det varit i ett par hundra år sedan det första gången dök upp, nådens år, 1864.
Och det ska vi inte ändra på.
Citera
2012-05-14, 15:50
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Det finns förstås olika grader av purism. Purism definieras först och främst av att hålla språket fritt från lån. En ärkepurist vill väl snarast återinföra futharken.

Jo. En mer puristisk person än TS skulle snarare vilja ha w återinfört i alla ord där det finns språkhistoriska skäl att ha det. Själv skulle jag gärna se en sådan reform, plus att 1906 års stavningsreform upphävdes.

Norrmännen borde också göra en reform och återinföra viss äldre stavning, så skulle språket faktiskt bli mer likt svenska, danska och engelska.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2012-05-14 kl. 15:54.
Citera
2012-05-14, 15:59
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jo. En mer puristisk person än TS skulle snarare vilja ha w återinfört i alla ord där det finns språkhistoriska skäl att ha det. Själv skulle jag gärna se en sådan reform, plus att 1906 års stavningsreform upphävdes.

Välan, men TS är en purist till viss grad.

Själv så föredrar jag jag att inte använda låneord i alltför hög utsträckning, men jag inser att purism är en meningslös kamp mot övriga modersmålstalare.
Citera
2012-05-14, 16:24
Medlem
Aenims avatar
Vad vinner vi på att ta bort W?

Om något så tycker jag att man skulle ändra på stavningen i ord som innehåller c och byta ut det mot s eller k i stället. Man kunde även ta och byta ut de mjuka versionerna av k och g mot tj och j.

För mig personligen kvittar det egentligen, men jag tror att det skulle underlätta för folk som lär sig svenska i vuxen ålder.
Citera
2012-05-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aenim
[Aggressiv stavningsreform]

För mig personligen kvittar det egentligen, men jag tror att det skulle underlätta för folk som lär sig svenska i vuxen ålder.

Det skulle knappast göra det lättare för dem (eller andra) att läsa litteratur och texter som redan finns.
Citera
2012-05-14, 17:17
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Alla som talar engelska stavar som deras språk lät på medeltiden. Svenskan har i jämförelse en ganska ljudenlig stavning, även om hj-, g och k före mjuk vokal och några andra ljud försvann ur talad svenska för ungefär lika längesedan.

Kol uttalades så sent som för tvåhundra år sedan ungefär "kåol", alltså återigen liknande engelskans "coal". Stavningen är fortfarande betydelseskiljande.
Citera
2012-05-14, 18:01
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Det sägs ju av Språkrådet att det extra b:et i webb kommer sig av att stavningen ska vara i analogi med t.ex. näbb. Men då borde vi väl löpa linan ut och stava det väbb? Utan W och med Ä ser det ju betydligt svenskare ut!
Det tycker jag inte, i o m att faktiskt uttalar det som ett engelskt W-ljud. Däremot skulle vi gott kunna byta W mot V i besserwisser av den anledningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in