• 1
  • 2
2012-05-12, 09:18
Medlem
Just nu ligger den bundna 2-årsräntan på runt 3,80%. Jag har en ränterabatt på huslånet på 0,61, känns attraktivt att binda det på 3,19 på två år. Jag tror att den korta räntan kommer gå ner lite till, vad tror ni om 1 och 2 åringen. Kommer den sjunka mer eller är det läge att slå till?
Citera
2012-05-12, 09:47
Medlem
Jag har bundit mitt lån 2 år. Har 1 år kvar nu. Jag ångrar det för jag känner mig så jävla fast hos banken jag bundit till + att man inte kan amortera "extra" när man vill. Jag kommer inte binda igen, och eftersom det varit billigast att inte binda i långa loppet tror jag inte man ska spekulera allt för mycket i det, utan bara låta det rulla på.
Citera
2012-05-12, 09:47
Bannlyst
Har inget svar men hur får man ränterabatt?
Citera
2012-05-12, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Har inget svar men hur får man ränterabatt?
Den förhandlar man till sig med banken
Citera
2012-05-12, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lurfisken
Den förhandlar man till sig med banken

Jo men oftast har dom krav väl?
Citera
2012-05-12, 13:46
Medlem
Yohos avatar
Citat:

Ja.
Pensionsspara i banken, spara i fonder/aktier/sparkonto, skaffa kreditkort osv är några saker du kan göra som eventuellt sänker din ränta
Citera
2012-05-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoho
Ja.
Pensionsspara i banken, spara i fonder/aktier/sparkonto, skaffa kreditkort osv är några saker du kan göra som eventuellt sänker din ränta

ja, så att folk sitter på svd.se och skryter om sina rabatter känns lite smått sjukt med tanke på att folk har blivit "tvingade" att dra på sig en massa andra tjänster som i många fall kan vara direkt onödiga.
Citera
2012-05-12, 17:24
Medlem
Citat:

inte nödvändigtvis, man brukar få en vissa rabatt även utan att köpa en massa skitprodukter men givetvis får man mer rabatt ju mer onödigt skräp man vill betala för...
Citera
2012-05-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Jag har bundit mitt lån 2 år. Har 1 år kvar nu. Jag ångrar det för jag känner mig så jävla fast hos banken jag bundit till + att man inte kan amortera "extra" när man vill. Jag kommer inte binda igen, och eftersom det varit billigast att inte binda i långa loppet tror jag inte man ska spekulera allt för mycket i det, utan bara låta det rulla på.

På vilket sätt skulle du vilja förändra ditt lån om du hade möjlighet? Jag har bundit mitt lån och det är inga problem för mig att amortera om jag skulle vilja.
I långa loppet över flera cykler så har det historiskt varit billigare att ha rörligt men det går ju att göra riktigt bra affärer om man lyckas binda lånet under en tid just när räntan står lågt i en räntecykel.
Citera
2012-05-12, 20:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag har bara kört rörligt när jag haft lån. Det har varit billigast för mig och så lär det fortsätta att vara även i framtiden. Fördelen med rörligt är att det ger mer möjlighet till amortering. I annat fall ger du bort pengar till banken som skulle kunnat användas som amortering på ditt rörliga lån istället. Alltså är det en god idé att bara köra rörligt och hela tiden amortera.
Citera
2012-05-12, 23:34
Medlem
Jag har ganska OK ränterabatt, antagligen för att jag är helkund hos banken. Tidigare har jag faktiskt lyckats pricka in fast ränta som varit lägre än den rörliga öven om jag normalt brukar ha rörligt. Mitt lån är inte så stort så jag behöver ingen flexibilitet i amorteringsplanen. Så, är det någon som tror att den långa räntan kommer sjunka ytterligare? Skulle gärna vilja se att banken förlorar på att jag binder. (Vilket inte är vanligt).
Citera
2012-05-13, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har bara kört rörligt när jag haft lån. Det har varit billigast för mig och så lär det fortsätta att vara även i framtiden. Fördelen med rörligt är att det ger mer möjlighet till amortering. I annat fall ger du bort pengar till banken som skulle kunnat användas som amortering på ditt rörliga lån istället. Alltså är det en god idé att bara köra rörligt och hela tiden amortera.

Vad har ni som säger att ni inte kan amortera vid bundna lån för bank?
Jag har bundet mitt bolån och fått det amorteringsfritt men jag kan ändå amortera om jag vill det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in