• 1
  • 2
2012-05-13, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vad har ni som säger att ni inte kan amortera vid bundna lån för bank?
Jag har bundet mitt bolån och fått det amorteringsfritt men jag kan ändå amortera om jag vill det

Vad jag vet så blir man ju "straffad" med att man får betala bankens ränteförlust om man börjar amortera på ett lån med fast ränta.
Citera
2012-05-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Vad jag vet så blir man ju "straffad" med att man får betala bankens ränteförlust om man börjar amortera på ett lån med fast ränta.

så är det ju, man kan göra extra amorteringar även på ett bundet lån men det blir jättedyrt eftersom man får betala ränteskillnadsersättning. ett av flera skäl till att man aldrig ska binda sina lån...
Citera
2012-05-13, 12:00
Bannlyst
Räntan ändrades nyligen fick sms från sbab om att den tre månaders rörliga räntan just nu är på 3.99% tror jag?

Kan jag förhandla ned den, hur ska jag göra?
Citera
2012-05-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Det låter verkligen som att ni har blivit pålurade riktigt dåliga villkor.
Jag har bundet, amorteringsfritt men om jag vill kan jag amortera 10% per år fritt.
Citera
2012-05-13, 17:04
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Räntan ändrades nyligen fick sms från sbab om att den tre månaders rörliga räntan just nu är på 3.99% tror jag?

Kan jag förhandla ned den, hur ska jag göra?

SBAB har inte förhandlingsbara lån. Räntan bestäms utifrån lånebelopp och belåningsgrad. Den bästa boräntan de erbjuder just nu ligger runt 3.5 tror jag. Då ska du ha belåningsgrad kring 60% som mest.
Citera
2012-05-13, 17:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag undrar varför folk binder sina lån överhuvudtaget. Är det någon som kan ge en rimlig anledning?

Är man rädd för höjda räntor har man nog lånat för mycket.
Citera
2012-05-13, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
SBAB har inte förhandlingsbara lån. Räntan bestäms utifrån lånebelopp och belåningsgrad. Den bästa boräntan de erbjuder just nu ligger runt 3.5 tror jag. Då ska du ha belåningsgrad kring 60% som mest.

Ok. Sbab är den enda banken som inte förhandlar räntan men det går bra på andra banker att förhandla räntan?

3.99% är väl ok?
Citera
2012-05-13, 19:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Ok. Sbab är den enda banken som inte förhandlar räntan men det går bra på andra banker att förhandla räntan?

3.99% är väl ok?

Det går alldeles utmärkt, men då krävs det lite uppoffringar från kundens sida. Lönekonto i banken. Pensionssparande, fond/aktiesparande osv.

SBAB sysslar bara med bolån och därför kan de inte agera prispressare.
Citera
2012-05-14, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag undrar varför folk binder sina lån överhuvudtaget. Är det någon som kan ge en rimlig anledning?

Är man rädd för höjda räntor har man nog lånat för mycket.

Det kan bland annat handla om att man vill ha en säkerhet i att veta hur mycket bostaden som är en stor del av utgifterna kommer att handla på när det är svajiga tider. Han har barn osv så kan det säkert vara värt att veta att bostaden kostar x :- i månaden.

Eller så är det så att man bedömer att man kan göra en bra deal genom att binda räntan innan den stiger.
Citera
2012-05-14, 17:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Det kan bland annat handla om att man vill ha en säkerhet i att veta hur mycket bostaden som är en stor del av utgifterna kommer att handla på när det är svajiga tider. Han har barn osv så kan det säkert vara värt att veta att bostaden kostar x :- i månaden.

Eller så är det så att man bedömer att man kan göra en bra deal genom att binda räntan innan den stiger.

Problemet med bunda lån är att de binds på en viss bestämd period. Det kan bli en rejäl smäll när lånet går ut om räntan är högre vid den tidpunkten. Historiskt är rörligt alltid billigast och det kan man utnyttja till amortering av det egna lånet. Dessutom kostar det massor att lösa ett bundet lån om man skulle behöva sälja. Att göra en deal på bundet är nog svårt även om det låter som en bra nivå.
Citera
2012-05-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med bunda lån är att de binds på en viss bestämd period. Det kan bli en rejäl smäll när lånet går ut om räntan är högre vid den tidpunkten. Historiskt är rörligt alltid billigast och det kan man utnyttja till amortering av det egna lånet. Dessutom kostar det massor att lösa ett bundet lån om man skulle behöva sälja. Att göra en deal på bundet är nog svårt även om det låter som en bra nivå.

Men varför gör du en så stor sak av att man inte ska binda lånet. Binder man lånet när det är på väg upp så går det att göra en bra affär på samma sätt som att man kan göra en dålig affär om man binder lånet vid fel tidpunkt. Det går inte att säga att det kategoriskt är rätt eller fel att binda lånet.

Ja det kan kosta lite pengar att lösa ett lån i förtid. Men om man vet att man inte planerar att bo i lägenheten längre än något enstaka år så är man väl inte så korkad att man binder lånet på flera år. Lite får man väl tänka till innan.

Ja det kan blir en räntesmäll eller ränteshock om man har bundet och bindningstiden löper ut. Men jag får välja på att ha bundet på 2,5% och sedan få 4% när bindningstiden löper ut jämfört med att ha en rörlig ränta som smyger upp från 2,5% till 4% under det bundna lånets löptid väljer jag alternativet med bunden ränta alla dagar i veckan.
Så länge den bundna räntan är lägre än rörliga snitträntan under bindningstiden så har du gjort en bra affär. Är den rörliga snitträntan lägre än den bundna har du gjort en dålig affär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in