2012-05-12, 05:48
Medlem
Obolenskys avatar
Vad är det som motiverar parentesen; av vilken anledning finns den med?
Citera
2012-05-12, 06:28
Medlem
christerys avatar
behövs väl inte vad jag begriper. Men varför skrev du dit den?

a*-1*b=a*b*-1=-a*b=(-a)*b

Kanske är snyggare... alltid roligt att vakna till en hyperbolisk liten mojj, finns säkert mer att läsa om sånt här http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperbolic_geometry
Citera
2012-05-12, 06:48
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
behövs väl inte vad jag begriper. Men varför skrev du dit den?

"Om man multiplicerar ett negativt tal med ett positivt tal, blir produkten negativ" läser jag här http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/tal/negativa-tal och ser ovan symbolformel som exempel men jag förstår inte parentesens närvaro.
Citera
2012-05-12, 09:04
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
"Om man multiplicerar ett negativt tal med ett positivt tal, blir produkten negativ" läser jag här http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/tal/negativa-tal och ser ovan symbolformel som exempel men jag förstår inte parentesens närvaro.

Helt enkelt för att de vill poängtera att 'a' negeras och att multiplikationen sker mellan -a och b. Jämför med om du vill beräkna skillnaden mellan 8 och -8, då skriver du ju 8-(-8) och inte 8--8... Det är för övrigt fritt fram för dig att lägga på flera parenteser om du vill, även om det inte är strikt nödvändigt. T.ex. betyder ((-(a))*(b)) i detta fall samma sak.
Citera
2012-05-12, 10:13
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Helt enkelt för att de vill poängtera att 'a' negeras och att multiplikationen sker mellan -a och b.

Det är just det som är min fråga, då redan "-a" finns; varför då poängtera något, om det nu redan är självklart; om nu -a*b= (-a)*b?

Då borde även enligt ditt resonemang den här stämma (-a)*(-b)= -a*(-b) och den här (-a)= -a, eller?
Citera
2012-05-12, 11:28
Moderator
vhes avatar
Nu må jag vara färgad av programmerings- snarare än matematikbakgrund, men är det inte för att prioriteringsreglerna säger att multiplikation går före subtraktion?

Dvs: -a*b bör läsas ut som -(a*b), snarare än (-a)*b. Nu är iofs resultatet av beräkningen densamma, men i alla fall...
Citera
2012-05-12, 11:49
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nu må jag vara färgad av programmerings- snarare än matematikbakgrund, men är det inte för att prioriteringsreglerna säger att multiplikation går före subtraktion?

Dvs: -a*b bör läsas ut som -(a*b), snarare än (-a)*b. Nu är iofs resultatet av beräkningen densamma, men i alla fall...

Mjo, fast i det här fallet är minustecknets funktion en negering och inte en subtraktion; -a är alltså ett rent värde och inte en operation.
Citera
2012-05-12, 13:30
Medlem
mac-muirs avatar
Den additiva inversen av elementet a multiplicerat med elementet b är detsamma som den additiva inversen av elementet a*b.
Citera
2012-05-12, 13:54
Medlem
mac-muirs avatar
Alltså, för att utveckla, (-a) bestecknar den additiva inversen av a; det elementet sådant att
a+(-a)=0
Att
(-a)=(-1)*a
är en sats, och därför behövs parantesen. Annars hade man bara skrivit
((-1)*a)*b=(-1)*(a*b)
vilket ju följer av multiplikationens associativitet
Citera
2012-05-12, 15:21
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Den förtydligar. (-a)b är produkten av det negativa värdet -a och b. En orsak till förvirringen kan ju vara att tecknet - förekommer dels som operator (dra bort värdet a) och markerar den additiva inversen till talet a. Jämför med a-(-a), där det första tecknet står för operatorn minus, det andra för vilken sida om talet 0 vi befinner oss. Det kommer klarna när du läser mer algebra.
Citera
2012-05-14, 06:12
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Den förtydligar. (-a)b är produkten av det negativa värdet -a och b. En orsak till förvirringen kan ju vara att tecknet - förekommer dels som operator (dra bort värdet a) och markerar den additiva inversen till talet a. Jämför med a-(-a), där det första tecknet står för operatorn minus, det andra för vilken sida om talet 0 vi befinner oss. Det kommer klarna när du läser mer algebra.

Tack! Parentesen om -a ovan, (-a), betecknar alltså att -a är ett negativt tal, ett godtyckligt negativt tal till vänster om 0 på tallinjen och ett - (minustecken) mellan två tal, typ a-b= c, betyder subtraktion?

Innebär det vidare att b i ovan subtraktion inte är ett negativt tal (reellt tal<0) utan ett naturligt tal (N)?
Citera
2012-05-14, 06:59
Bannlyst
TS,

Var fann du (-a)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto