2022-01-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wutnoshit
Hejsan igen!

Nu undrar jag om ni har någon favorit kock. Någon ni kockar jobbat under eller någon som ni sett på tv eller något liknande

Beskriv gärna vrf just han/hon är eran favorit.

(om ni inte har någon favorti så kan ni gärna säga någon ni har respekt för eller bara någon grym kock

Min stora favorit måste nog vara Michell Roux jr eftersom han verkar vara en skön och lugn snubbe samt att han verkligen lagar mat med passion och finess.

Dela gärna med er

I Sverige är det lätt Leif Mannerström. Så mysig och konservativ. Inga större krusiduller. Jan Bois Möller och Johan Jureskog är två andra favoriter. Niklas Ekstedt är rätt kul med. Kvinnor älskar som bekant Tareq Taylor men har inte sett tillräckligt för att uttala mig.

Sen har vi ju alltid Floyd. Om man vill hänge sig åt rena rama fylleslaget!
Citera
2022-01-06, 15:50
Bannlyst
Jag har bara mig själv som som expert i köket.

Eftersom jag inte kom på namnet på kocken jag hade i åtanke.

Men nu kom jag på det: Nils Emil Ahlin.

Vilken duktig köksmästare! I Sverige brukar vi bara kalla honom för Nils Emil och alla vet vem vi talar om.
Senast redigerad av Bensindriven 2022-01-06 kl. 15:57.
Citera
2022-01-06, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Jag har bara mig själv som som expert i köket.

Eftersom jag inte kom på namnet på kocken jag hade i åtanke.

Men nu kom jag på det: Nils Emil Ahlin.

Vilken duktig köksmästare! I Sverige brukar vi bara kalla honom för Nils Emil och alla vet vem vi talar om.

Nils-Emil jobbade jag åt på Clas på hörnet, mitten av 90-talet.
Han stod aldrig i köket där utan var restaurangchef/hovmästare.
Jag tror aldrig Nils-Emil jobbade som köksmästare, hans position var främst i matsalen på dom krogar han basade över eller var anställd på.

Han var underhållande som TV-kock och hade absolut ett gott handlag i köket, trevliga kockböcker ligger han bakom också, men för oss i branschen är han mer känd och legendarisk som hovmästare/restaurangchef/krögare än som kock.

Jäkligt skön, duktig och ödmjuk gubbe, jag hade mycket kul hos honom.
Senast redigerad av cdec 2022-01-06 kl. 16:25.
Citera
2022-01-06, 20:45
Medlem
Mangelinas avatar
En av favoriterna är definitivt Ekstedt. Han är jordnära, lagar all mat över det jag älskar: öppen eld/rök. Han var dessutom så jäkla fin så han kom, trots att han var ledig, till sin restaurang BARA för vår skull när vi hade vår bröllopsdag. Behöver jag säga att vi är mer eller mindre stammisar där 😂!?! Han kom med sin son och langade upp honom på bordet och så snackade vi lite. Det var fint! Där åt jag också mitt allra första ostron (tillagad tack och lov). Minnesvärt!
Citera
2022-01-21, 11:07
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Marco Pierre White
Citera
2022-01-21, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Marco Pierre White

Vad är det som gör honom till din favoritkock?
Citera
2022-01-21, 12:55
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Lite både hur han pratar om att enkelheten alltid är bäst när man ska laga mat och hur han alltid nästan berättar en historia om sin barndom när han gör något. Gillade Marcos great british feast,simpelt och kul är.

Har lite svårt att beskriva och förklara saker i text
Citera
2022-01-21, 13:12
Bannlyst
Citat:
Lite både hur han pratar om att enkelheten alltid är bäst när man ska laga mat och hur han alltid nästan berättar en historia om sin barndom när han gör något. Gillade Marcos great british feast,simpelt och kul är.

Har lite svårt att beskriva och förklara saker i text

Har du ätit på någon av hans krogar?
Hans bok White Heat var typ som en bibel när jag började jobba på krogen på 90-talet.
Tyvärr var han sjukt jävla otrevlig och självupptagen när han var här på gästspel.
Citera
2022-01-21, 13:15
Medlem
Triremers avatar
Chef John och Michell Roux JR. Chef John för hans enkla och goda recept. Michelle Roux JR för hans passion och bra recept. En som är rolig är Alex youtubekanal där han nördar ner sig i olika rätter. David Chang gillar jag också.
Senast redigerad av Triremer 2022-01-21 kl. 13:18.
Citera
2022-01-21, 13:39
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Har du ätit på någon av hans krogar?
Hans bok White Heat var typ som en bibel när jag började jobba på krogen på 90-talet.
Tyvärr var han sjukt jävla otrevlig och självupptagen när han var här på gästspel.

Ja på ett ställe i London,maten var god och enkel. Inte någon sån där wow upplevelse kanske.

Vart var han och gästspela om man får fråga? Trist att han var det,lärde ni er något av honom?
Citera
2022-01-21, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ja på ett ställe i London,maten var god och enkel. Inte någon sån där wow upplevelse kanske.

Vart var han och gästspela om man får fråga? Trist att han var det,lärde ni er något av honom?

Det var på Coq Blanc.
Nej det var ingen som lärde sig något av karln.
Kanske lite om hur man inte ska bete sig mot branschkollegor…
Citera
2022-01-21, 20:32
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad är det som gör honom till din favoritkock?

Marco sa nån gång att “Keep it simple. Perfection is lots of little things done well.”
Kan vara värt att tänka på när man lagar mat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in