Citat:
Ursprungligen postat av
EastClintfood
Hur går det för er nu?
Här har man inte haft några större problem förutom idag då det krampade lite i tarmarna när man skulle skita, det har nog med att göra all alkohol man drack i helgen så borde det gå över snart.
Insett att kosten hade stor roll i ens magproblem och det gick över trots att man slutade med asacol som gav en rännskita för jämnan, det provades på lite cannabis som man tyckte botade åkomman helt och hållet och varit utan medicin i dryga halvåret tror jag.
Har kunnat börja äta bröd igen, samt ost och smör vilket man saknat en hel del efter stränga dieten man beslutade sig för i vintras, tog väl 4 månader där innan man märkte effekterna av det till det positiva.
Till er som inte vet riktigt vad jag snackar om är att man har fått diagnosen ulcerös kolit efter 6-7 års helvete med massa besök på vårdcentralen samt akuten.
Nu är man osäker på om man faktiskt har ulcerös kolit, hemmorojden finns kvar sen länge och kan klia något och jobbigt är det o torka då man har hudutflik som förvärrades och påkepat för sjukvården men alla ansåg det va lugnt och behövs inget göra åt. Härliga Sverige
Du beslutade dig för att ha uppehåll för bröd (gluten) och ost, smör (laktos) och märkte en förbättring, men nu provar du det igen? Hoppas det går bra!! Annars så finns det numera bra ersättningsprodukter. Brödsidan känner jag bäst till. Det finns glutenfria bröd idag som smakmässigt inte går att skilja från de med gluten - särskilt de man kan köpa på konditori! Det enda man lika gärna kan undvika är ju de där torra stenhårda glutenfria småkakorna i färdigförpackningar i matbutiken.
Inte för att jag tror att du hamnar där för egen del, men jag nämner det ändå - om inte så kanske du har en vän med glutenintolerans som du vill bjuda på pasta: Semper glutenfria spaghetti / fusilli / lasagneplattor blir då mitt råd. Den smakar lika gott som de bästa sorterna vanlig pasta. Jag blev rätt nöjd när jag gick över till den.
Laktosfri mjölk och laktosfritt margarin vet jag inte om jag provat, men jag har en bekant som hittat "rätt" sort med rätt smak nu. Att ersätta med rismjölk och sojammjölk och sånt istället ska inte behövas om man inte vill eller föredrar den smaken istället.
Så fort man inte stämmer in i mallen, då får de problem och får de problem så kan man riskera att ses som enbart jobbig. I mitt fall så har de ju genom blodprov fått förklaring till de flesta sakerna nu och genom andra tester, som inte går att manipulera åt något håll. Så de vet ju nu med 100% säkerhet att jag inte inbillar mig iaf! Det är ju bra. Det som är mindre bra är att man riskerar att ses som jobbig istället eftersom deras kunskap inte räcker till och att de tycker det är dyrt att remittera och stå för de ekonomiska följderna kanske.
Jag har väl inga nämnvärda problem med magen mer än att de indirekt gett mig megastora neurologiska problem. Det kan vara en följd av magproblem under längre tid. Malabsorbtion i tarmen eller likaväl en för hög upptagningsförmåga nu, men med ändå oförändrad kost (så värdena istället blir för höga). Så det enda råd jag fått nu är att äta mer onyttigt!! Det kan också vara en följd av 191 andra orsaker tydligen. Sköldkörtelfel och diabetes tror de dock inte. Funktionsbortfall i nervsystemet har man funnit av olika slag efter prover och tester. Värmebehandlar nu, något måste man ju försöka.
Jobbigt är också de som aldrig jobbat inom vården och tycker att man ändå ska göra precis allt man gjort innan trots funktionsbortfallen. Om man nu t.ex. absolut inte kan lyfta upp en väska för att signalerna till musklerna i handen inte fungerar som de ska, så tycker de att man bara ska skita i det och lyfta den ändå. Med nämnda hand... Ja, du fattar...
Måste få avsluta med en liten ljusglimt ändå... jag märker att om jag får vila tillräckligt länge och har sett till att hålla berörda kroppsdelar varma så blir det en bättring. Det jag dock inte tycker om är ju att det försämras på nytt igen så fort jag använder dem. Men det kanske ändå tyder på något?
Nervinflammationer brukar man ju se som vilka andra inflammationer som helst. Om man t.ex. har en svår tandköttsinflammation så ska man ju inte tugga extra mycket just där.