2013-10-11, 00:43
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redtape
Flytande vitamin/mineral-tillskott kan vara en bra idé också för ni har säkerligen dåligt näringsupptag. Inget i kroppen funkar som det ska när kroppen inte får näring, inklusive tarmarna.

Jag har konstaterat dåligt näringsupptag och det har jag haft i över tio år (minst) och därmed långt innan jag fick problem med gaser, diarré och magsmärtor. Vissa spårämnen var så låga redan då att de inte var mätbara - molybden och kobolt t.ex. Men inte hade jag problem med magen inte, inte så att jag visste om det alltså...

I april 2013 misstänkte jag glutenintolerans och slutade med glutenmat ett par månader. Åt glutenmat en enda måltid, sket vattendiarré av allt jag stoppade i mig därefter under tre veckor och gick snabbt ned sju kilo på de tre veckorna! Har sedan dess ätit glutenfri mat 100% men ändå gått ned ytterligare något kilo. Jag äter "hela tiden". Undrar vart maten tar vägen för numera behöver jag sällan gå på toa och magen är platt, vilket den inte varit på 15 år. Inget bubbel, smärtor eller gaser. Så "det enda" problem jag har med magen nu är att den inte verkar ta upp näringen tillfredsställande.

DÄREMOT, så har jag fått fysiologiska nervproblem av modell X-LARGE! Man håller på och utreder om det kan vara B12-brist, folsyrebrist, för högt homocystein eller något sådant. Riktigt alarmerande och handikappande. Gastroskopi väntar.

Så det där med upptag Du här skriver om är helt avgörande. MiviTotal är rätt bra som flytande. Sedan finns det en bra B- & C-vitamintablett som heter Mega bStress (från Solaray). Den är potent!

Men jag trodde i min enfald att de ville ha ett fekalieprov (bajsprov)?
Hur ovanligt är det?
Citera
2013-10-12, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag har konstaterat dåligt näringsupptag och det har jag haft i över tio år (minst) och därmed långt innan jag fick problem med gaser, diarré och magsmärtor. Vissa spårämnen var så låga redan då att de inte var mätbara - molybden och kobolt t.ex. Men inte hade jag problem med magen inte, inte så att jag visste om det alltså...

I april 2013 misstänkte jag glutenintolerans och slutade med glutenmat ett par månader. Åt glutenmat en enda måltid, sket vattendiarré av allt jag stoppade i mig därefter under tre veckor och gick snabbt ned sju kilo på de tre veckorna! Har sedan dess ätit glutenfri mat 100% men ändå gått ned ytterligare något kilo. Jag äter "hela tiden". Undrar vart maten tar vägen för numera behöver jag sällan gå på toa och magen är platt, vilket den inte varit på 15 år. Inget bubbel, smärtor eller gaser. Så "det enda" problem jag har med magen nu är att den inte verkar ta upp näringen tillfredsställande.

DÄREMOT, så har jag fått fysiologiska nervproblem av modell X-LARGE! Man håller på och utreder om det kan vara B12-brist, folsyrebrist, för högt homocystein eller något sådant. Riktigt alarmerande och handikappande. Gastroskopi väntar.

Så det där med upptag Du här skriver om är helt avgörande. MiviTotal är rätt bra som flytande. Sedan finns det en bra B- & C-vitamintablett som heter Mega bStress (från Solaray). Den är potent!

Men jag trodde i min enfald att de ville ha ett fekalieprov (bajsprov)?
Hur ovanligt är det?

Hur länge har du haft gluten-fri diet? Tarmarna tar lång tid att läka från det om jag förstått saken rätt. 6 mån - 1 år. Näringsupptaget bör väl bli bättre och bättre under den tiden då "tarmluddet" repareras. Jag tror hårt på näringsrik riktig kost (och undvika det man inte tål förstås) men har inte pengarna så det blir mer kosttillskott. Sjukt "I-land" man bor i där alla inte har råd med hälsosam mat. Säkert jättebra för BNP, välfärden och allt vad det heter. Farmakologisk medicin går dock utmärkt att få subventionerat. Personligen fick denna mig att tänka om http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc
Citera
2013-10-12, 16:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redtape
Hur länge har du haft gluten-fri diet? Tarmarna tar lång tid att läka från det om jag förstått saken rätt. 6 mån - 1 år. Näringsupptaget bör väl bli bättre och bättre under den tiden då "tarmluddet" repareras. Jag tror hårt på näringsrik riktig kost (och undvika det man inte tål förstås) men har inte pengarna så det blir mer kosttillskott.

April - Juni 2 månader.
Jättepizza....
Juni (dagen efter) - Oktober 4 månader.

4 månader kan man väl säga då.
6-24 månader har jag läst att det tar.

Men det rimmar märkligt med de senaste rönen nu, som säger att man "får" inte glutenintolerans - de som har det föds med det. Det betyder att jag ätit glutenmat i 41 år utan att veta att jag inte ska ha det. Ju äldre man är när man slutar med glutenmat ju svårare är det för tarmen att läka 100%, eftersom alla som har det föds med det. Enligt vad läkarna säger. Men... antagligen kan man vara mer eller mindre känslig för det under livet.

Naturligtvis tror även jag på näringsriktig kost och tycker mig ha ätit det så gott jag kunnat i livet hittills. Om man har dåligt näringsupptag (av t.ex. vissa vitaminer och mineraler) så kan man ju inte äta 20 gånger mer av allting för att få i sig tillräckligt. Det finns ju nåt som heter kalorier och fett också, liksom protein. Om man t.ex. har svårt att få tillräckligt med magnesium och därför äter 10 kilo kött per dag istället 500 gr, så vill inte jag vara herr njure.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-12 kl. 16:31.
Citera
2013-10-12, 16:50
Medlem
RoaldDahls avatar
Intressant i filmen att man behöver svavel för hjärna och nervfunktion. I en test jag lät göra 2002 med hjälp av Trace Elements Inc US så var svavel DÅ det enda av endast 4 spårämnen/mineraler/vitaminer som jag hade normalt (tillräckligt) av.

Men fiskolja/omega 3, Iodine, kreatin, B1, B6, B9, B12 och vitamin K samt Q10 lär man ju också få se över!

Intressant lärdom: "kosttillskott är bra, men om jag äter näringsriktig mat så kan jag även få i mig KOMBINATIONER av viktiga näringsämnen som inte forskningen ännu känner till!"

Jag är allergisk för gräs, så kanske jag inte tål sjögräs??

Intressant också att hon säger i filmen att potatis inte är så bra, för det innehåller stärkelse. Det äter jag ju mycket av nu, eftersom jag inte tål "vanlig" pasta. Dessutom ska man utesluta stärkelse - hm, som finns i nästan all mat märkt "glutenfri". Får börjar baka med teff och durra, märker jag.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-12 kl. 16:54.
Citera
2013-10-12, 20:19
Medlem
Smärtan har klingat av något nu och besväras mestadels på nätterna nu. Är även delvis förstoppad med blodig avföring. Gör ont i magen när jag ätit och en stund därefter. Prövade idag ett pastamål med kycklingssås som jag gjort till en lördagstradition och nu några timmar senare är det som att man intagit laxerande. Vattendiarre och verkar tömma tarmen helt.

Så gissningsvis är det inflammation även i nedre tarmen pga förstoppning och därför är jag även nu är väldigt känslig för mjölk och fet mat därav diarren.
Citera
2013-10-12, 22:07
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Smärtan har klingat av något nu och besväras mestadels på nätterna nu. Är även delvis förstoppad med blodig avföring. Gör ont i magen när jag ätit och en stund därefter. Prövade idag ett pastamål med kycklingssås som jag gjort till en lördagstradition och nu några timmar senare är det som att man intagit laxerande. Vattendiarre och verkar tömma tarmen helt.

Så gissningsvis är det inflammation även i nedre tarmen pga förstoppning och därför är jag även nu är väldigt känslig för mjölk och fet mat därav diarren.

Tråkigt. Den där blodiga delen av avföring gör en orolig.
Har de gjort magnetkameraundersökning eller datortomografi ännu på dig?

Citera
2013-10-14, 17:01
Medlem
Citat:
Tråkigt. Den där blodiga delen av avföring gör en orolig.
Har de gjort magnetkameraundersökning eller datortomografi ännu på dig?

Nej, inom 2-3 månader ska jag få tid till MR. Ska dock träffa läkaren imorrn så får se om det går att skynda på..
Citera
2013-10-14, 17:04
Medlem
Undrar även om det är vanligt med lymfkörtlar som trycker när inflammation är aktivt?

Stramar så upp till i ljumskarna på båda sidor. Runt naveln och svanken. Kan det vara körtlarna? De i ljumskarna känns så i alla fall och känns som mest när jag sitter...
Citera
2013-10-14, 17:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Undrar även om det är vanligt med lymfkörtlar som trycker när inflammation är aktivt?

Stramar så upp till i ljumskarna på båda sidor. Runt naveln och svanken. Kan det vara körtlarna? De i ljumskarna känns så i alla fall och känns som mest när jag sitter...

Precis innan min mage satte fart i april hade jag ganska ont i körteln i vänster armhåla. Det hände att jag vaknade av det. Har aldrig sett det som ett samband. Men det verkar ha försvunnit iaf efter ett antal veckor. Har alltid tänkt att det hade med den kortvariga infektionen att göra som jag hade när det hela debuterade.
Citera
2013-10-15, 19:50
Medlem
Fick träffa ännu en ny läkare idag. Hade bokat möte med denne som jag haft nu på sistone men fick en annan. Fick inte veta varför. Så man kan ju undra..

Dock verkar denne bättre och jag är nu bokad på koloskopi. Fick även förklarat att jag är ett "komplicerat fall" då mina blodvärden aldrig egentligen visat på inflammation. Inte ens då när jag hade ett calprotectin på 800. Även drygt en vecka innan den steg till det värdet så hade jag <50.

Dock sa denne att det sannolikt rör sig om IBD. Om det hade varit infektion hade det visat sig någorlunda på blodvärden.

Nåväl får hoppas att detta reder ut sig snart. Annars så är magen väldigt oberäknelig just nu och kan kasta från bra till dålig lite när som.
Citera
2013-10-15, 20:58
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Fick träffa ännu en ny läkare idag.

Dock sa denne att det sannolikt rör sig om IBD.

IBD är om jag förstått rätt ett samnlingsnamn för inflammatoriska sjukdomar i mag-tarm-kanalen?

Hoppas du får rätt och givande behandling.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-15 kl. 21:04.
Citera
2013-10-15, 21:03
Medlem
Citat:
IBD är om jag förstått rätt ett samnlingsnamn för inflammatoriska sjukdomar i mag-tarm-kanalen?

Jo precis. Denne frågade dock om någon berättat om UC eller MC för mig. Detta efter att ha samtalat med läkaren som gjorde koloskopin när jag hade inflammation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in