• 1
  • 2
2012-05-10, 13:33
Medlem
Kra Flashback,

Som ni skert ser r det ytterst sllan jag gr inlgg. Men idag lste jag ngot s huvudvrksframkallande att det r vrt en ny trd.

Jag r vldigt fascinerad av vad andra medborgare i Sverige tycker och tnker, jag hller inte med dem, men jag tycker att det r roligt att hra deras tankar. Lite som att g p cirkus.
P grund av detta brukar jag ofta lsa Metros insndarsida nr jag ker hemt. I vanliga fall r det underhllande att lsa, men idag var det bara irriterande.

Dagens mne ser ut att vara "hen". Metro publicerar d 4 insndare som alla tycker att "hen" r nsta steg i utvecklingen.
Tillt mig att dela med mig av dagens Metro;

Se bara p Finland
Studerade nyligen och satt och skrev mnga och lnga uppgifter. Hur mnga gnger fick jag omformulera mig bara fr att det r strande att skriva "hon eller han" i texten.
Nu vet jag till nsta gng och kommer naturligtvis att anvnda ordet "hen" i dessa situationer.
Att detta lilla ord skulle rubba vrt knsidentitet r bara nonsens. I Finland anvnder man ordet "hn" bde fr kvinnor och mn.
Och dr r flickor fortfarande flickor och pojkar r pojkar vad jag vet

Inrtta hen-lner
Istllet fr att frska f lnerna jmstllda, kan vi vl infra hen-lner. Rttvist tycker jag!

(Nsta insndare r antingen dum i huvudet, eller sarkastisk)
Mar och For - Hens frldrar?
Mor och far mste vi vl hitta ett anonymt ord fr ocks. Mar och For kunde ju passa tycker jag.
D vet man ju inte heller vem man menar.

S min frga r nu, kra Flashbackare. r det bara jag som r fr trng synt eller r den hr debatten helt uppt vggarna efterbliven?
Skulle grna hra era sikter om just "hen".
Citera
2012-05-10, 13:41
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fradd
Tillt mig att dela med mig av dagens Metro;

Se bara p Finland
Studerade nyligen och satt och skrev mnga och lnga uppgifter. Hur mnga gnger fick jag omformulera mig bara fr att det r strande att skriva "hon eller han" i texten.
Nu vet jag till nsta gng och kommer naturligtvis att anvnda ordet "hen" i dessa situationer.
Att detta lilla ord skulle rubba vrt knsidentitet r bara nonsens. I Finland anvnder man ordet "hn" bde fr kvinnor och mn.
Och dr r flickor fortfarande flickor och pojkar r pojkar vad jag vet

Problemet r att i Sverige framfr grna hen som ett vapen fr att frndra knsmaktsordningen som det s vackert heter. r det finska samhllet mer jmlikt n det svenska, och kan den det tillskrivas "hn"? r Finland ett mindre jmlikt samhlle, har det d med "hn" att gra?
Om Finland nd r lika jmlikt eller ojmlikt trots "hn", vilka r egentligen argumenten fr att infra ett nytt genus i svenska sprket?

Att man inte kan formulera sig i tal och skrift utan ett hen tyder p dliga sprkkunskaper, lathet eller bara ren dumhet.

De vriga citaten frn Metro r bara konstiga s de vljer jag att inte kommentera.
Citera
2012-05-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Problemet r att i Sverige framfr grna hen som ett vapen fr att frndra knsmaktsordningen som det s vackert heter. r det finska samhllet mer jmlikt n det svenska, och kan den det tillskrivas "hn"? r Finland ett mindre jmlikt samhlle, har det d med "hn" att gra?
Om Finland nd r lika jmlikt eller ojmlikt trots "hn", vilka r egentligen argumenten fr att infra ett nytt genus i svenska sprket?

Att man inte kan formulera sig i tal och skrift utan ett hen tyder p dliga sprkkunskaper, lathet eller bara ren dumhet.

De vriga citaten frn Metro r bara konstiga s de vljer jag att inte kommentera.

Hller med dig helt.
Tycker att det r rent av ljligt att infra ett samlingsord fr bda knen.
Varfr skulle man vilja samla alla under ett ord s att det inte gr att hra skillnad. Det r inte sexistiskt, eller orttvist bara fr att en man r en man och en kvinna en kvinna.
Citera
2012-05-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fradd
Mor och far mste vi vl hitta ett anonymt ord fr ocks. Mar och For kunde ju passa tycker jag.
D vet man ju inte heller vem man menar.

Dessa rebelliska genus-fjortisar. Rent nonsens att hen, mar och for r nycklarna i utvecklingen av ett jmlikt samhlle.
Citera
2012-05-10, 14:55
Bannlyst
Jag tycker hen r ett utmrkt internetord faktiskt, speciellt p forum d man inte vet knet p nicket man svarar r det alla tiders att kunna skriva hen.
Ute i den verkliga vrlden ser jag dock inte meningen med det och frldrar som den dr ckliga Linus som vgrade kalla sina barn han eller hon frtjnar kastrering.
Citera
2012-05-10, 15:24
Medlem
Vad hnde med "hen" debatten det var populrt ett tag men nu stendtt.

Visade det sig att 99.99% av befolkningen skiter i det och det bara r ett hittep ord fr fjantiga feminister och twitter-drar?
Citera
2012-05-10, 18:50
Medlem
Macintoshs avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle14809836.ab
Citera
2012-05-10, 20:54
Medlem
Vet inte om "hen" hr hemma i knsdebatten ens. Ser inte hur den skulle kunna pverka. Dremot r "hen" oerhrt praktiskt nr man skriver. Spar en massa energi och plats om man skriver "hen" i stllet fr "han/hon".

Fr att rra till det ytterligare vill jag dessutom tillfra ett nytt begrepp (kanske redan finns men jag har aldrig sett det. Finns det en sprkvetare hr som vet s hojta i s fall).
Smaka p "hennom"... Precis som "hen" r det ett knsneutrum och kan anvndas i stllet fr "honom/henne"...
Citera
2012-05-10, 21:58
Medlem
Min sikt om ordet "hen" r att det r ett bra substitut fr "han/hon".
Att det gr att spela alfapet med r ocks en klar frdel.

Jag tycker att det r ljligt att kmpa fr att vi skulle slopa "han" och "hon" och kalla alla fr "hen". Som om det skulle gra landet jmstllt eller ngot. Fnys.

Man blir inte av med frkylningen fr att man torkar nsan med sandpapper...
Citera
2012-05-11, 00:21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Hen dr frmodligen ut d det r ett synnerligen opraktiskt ord i alla sammanhang dr man behver skilja mellan mn och kvinnor, och dessa r inte f. Alternativt fr det till sist en dligt klang blir att jmstlla med den och kommer att uppfattas som frolmpande.

Att hena r nog bara fr de som inte har ngot bttre fr sig.
Citera
2012-05-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Hen dr frmodligen ut d det r ett synnerligen opraktiskt ord i alla sammanhang dr man behver skilja mellan mn och kvinnor, och dessa r inte f. Alternativt fr det till sist en dligt klang blir att jmstlla med den och kommer att uppfattas som frolmpande.

Att hena r nog bara fr de som inte har ngot bttre fr sig.

Helt riktigt, men det r vansinnigt praktiskt vid de tillfllen man inte behver skilja p mn och kvinnor, och dom r inte heller speciellt f.
Citera
2012-05-11, 15:40
Bannlyst
jag skulle alla dagar i veckan kunna skjuta ett hen. rakt i hens huvud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in