2012-05-11, 15:42
Medlem
Det som har blivit fnigt r nr vissa genusivrare helt har missfrsttt syftet och att istllet fr att anvnda det som utbyttesord mot "han eller hon" istllet anvnder det som en sorts markering om att det r legalt vilket kn personen som texten handlar om.

Jag har sett det i flera bloggar och artiklar som specifikt har behandlat en namngiven person och senare i texten har personen refererats till som en hen, och d har det inte handlat om ngon person med det minsta oklar knstillhrighet.
Citera
2012-05-12, 00:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Helt riktigt, men det r vansinnigt praktiskt vid de tillfllen man inte behver skilja p mn och kvinnor, och dom r inte heller speciellt f.

I vilket avseende r det vid de tillfllena mer praktiskt n han eller hon? Det du skriver dr r ren goja.
Citera
2012-05-12, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
I vilket avseende r det vid de tillfllena mer praktiskt n han eller hon? Det du skriver dr r ren goja.

Fr mig, som har en hjrna som envisas med att se hnor varje gng jag ser ordet "hen", var det riktigt uppfriskande att hitta en goja mitt upp i alltihop! Mycket fglar blir det.
Citera
2012-05-12, 02:17
Medlem
FarbrorFantasis avatar
Jag tycker det r mycket intressant med sprkets utveckling, men ocks mnniskorna som kmpar mot den.

Att sprket r under stndig utveckling kan vi nog komma verens om. Ofta r frndringarna s gradvisa att man inte mrker sjlv att det utvecklas. Det r nr sdana hr "radikala" nyord fresls som en del mnniskor sparkar bakut. Man vill bevara sprket som man sjlv knner igen det under sin livstid (som fr vrigt inte ens r ett gonblick i sprkets pgende historia).

Frestllningen om att allt nytt r smre verkar nstan vara hrdkodad i mnniskan, den har hrskat i alla tider. Vem har hrt mnniskor klaga p "ungdomens frfall" eller att man pratar s ovrdat i dag? Mnga!

Faktum r att om inte sprket skulle utvecklas med nya ord och grammatiska krumsprng skulle vi inte sga t.ex. "jag gr och handlar", den meningen r helt fel om man ska se det strikt grammatiskt. Historiskt heter det "jag gr att handla", men eftersom orden "att" och "och" kommit att uttalas lika (""), har en talsprklig mening som "ja gr handla" omtolkats och man har stoppat in ett "och" av ren oskerhet.

Sjlva tanken med ett sprk r att mnniskor ska kunna kommunicera med varandra. Oavsett hur mycket man kmpar mot nya ord och uttryck kommer allt som r ett effektivare kommunikationsstt n det gamla att fastna och bli en del av sprket.

Avslutningsvis r nya ord allts bara obekvma fr att de r just nya. De behver en tillvnjningsperiod. Ibland rcker det med att de blir omdiskuterade och folk vdrar sina sikter kring dem. Om ordet "hen" kommer fastna terstr allts att se.

tl;dr: sprket utvecklas stndigt vare sig du vill eller ej och nya ord som "hen", som r effektivare, erstter de gamla om den stora massan vill det.
Citera
2012-05-12, 04:59
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFantasi
Jag tycker det r mycket intressant med sprkets utveckling, men ocks mnniskorna som kmpar mot den.

Att sprket r under stndig utveckling kan vi nog komma verens om. Ofta r frndringarna s gradvisa att man inte mrker sjlv att det utvecklas. Det r nr sdana hr "radikala" nyord fresls som en del mnniskor sparkar bakut. Man vill bevara sprket som man sjlv knner igen det under sin livstid (som fr vrigt inte ens r ett gonblick i sprkets pgende historia).

Frestllningen om att allt nytt r smre verkar nstan vara hrdkodad i mnniskan, den har hrskat i alla tider. Vem har hrt mnniskor klaga p "ungdomens frfall" eller att man pratar s ovrdat i dag? Mnga!

Faktum r att om inte sprket skulle utvecklas med nya ord och grammatiska krumsprng skulle vi inte sga t.ex. "jag gr och handlar", den meningen r helt fel om man ska se det strikt grammatiskt. Historiskt heter det "jag gr att handla", men eftersom orden "att" och "och" kommit att uttalas lika (""), har en talsprklig mening som "ja gr handla" omtolkats och man har stoppat in ett "och" av ren oskerhet.

Sjlva tanken med ett sprk r att mnniskor ska kunna kommunicera med varandra. Oavsett hur mycket man kmpar mot nya ord och uttryck kommer allt som r ett effektivare kommunikationsstt n det gamla att fastna och bli en del av sprket.

Avslutningsvis r nya ord allts bara obekvma fr att de r just nya. De behver en tillvnjningsperiod. Ibland rcker det med att de blir omdiskuterade och folk vdrar sina sikter kring dem. Om ordet "hen" kommer fastna terstr allts att se.

tl;dr: sprket utvecklas stndigt vare sig du vill eller ej och nya ord som "hen", som r effektivare, erstter de gamla om den stora massan vill det.

is it yous?
Senast redigerad av TopC4T 2012-05-12 kl. 05:17.
Citera
2012-05-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFantasi

Exakt.
"Samhllet kan liknas vid en trgflytande massa, stadd under stndig frndring."
Citera
2012-05-12, 17:44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Hen r dock knappast effektivare efter som det krver frtydligande i de felsta situationer, alternativt att man fr gissa knet utifrn kontexten.

I vilket fall mste den stora massan som du sger kmma att acceptera ordet, annars kommer de som henas att knna sig utanfr och ordet kommer att bli frknippat med ngot dligt.

Som sagt det allra mest sannolika r att det blir en variant p 'den'
Citera
2012-05-12, 19:23
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Hen r dock knappast effektivare efter som det krver frtydligande i de felsta situationer, alternativt att man fr gissa knet utifrn kontexten.

I vilket fall mste den stora massan som du sger kmma att acceptera ordet, annars kommer de som henas att knna sig utanfr och ordet kommer att bli frknippat med ngot dligt.

Som sagt det allra mest sannolika r att det blir en variant p 'den'

Du tycker inte att det r lite smidigare att skriva "hen" i en text n "han/hon"?
Citera
2012-05-12, 22:31
Medlem
FarbrorFantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
is it yous?

Citera
2012-05-12, 22:38
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Du tycker inte att det r lite smidigare att skriva "hen" i en text n "han/hon"?

Nej
Citera
2012-05-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillituten
Exakt.
"Samhllet kan liknas vid en trgflytande massa, stadd under stndig frndring."

hller ej med. frndringar sker inte om de ej r planerade.

Att "feministerna" fr hrja fritt beror p att deras massiva sponsorer.
hen har ingenting med sprket att gra. Allt handlar om att vnda sunt frnuft och gamla vrderingar upp och ner. S man kan introducera dem nya.
Citera
2012-05-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
hller ej med. frndringar sker inte om de ej r planerade.

Jo, det gr dem. Tycker frvrigt att hen r ett utmrkt ord att anvnda nr knet r obekant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in