2012-05-11, 23:41
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Men herregud.
Bo du i Norrland eller var fan du bor där det är så frisk luft och spela din musik och dansa naken i trädgården.

Det finns dom människor som inte vill bo som en byfåne.

Klara du inte av att bemöta mitt innehåll i det jag skrev eller? Är det därför du försöker provocera på detta omogna sätt genom att hitta på hur jag är som person i stället?

Hellre en lokal "byfåne" som granne, än en idiot som DIG till granne.
Senast redigerad av Empress 2012-05-11 kl. 23:47.
Citera
2012-05-11, 23:59
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Klara du inte av att bemöta mitt innehåll i det jag skrev eller? Är det därför du försöker provocera på detta omogna sätt genom att hitta på hur jag är som person i stället?

Hellre en lokal "byfåne" som granne, än en idiot som DIG till granne.
Grejen är ju att du klagar på att ha grannar överhuvudtaget
Vilket gör att du antingen har tillräckligt mycket pengar att köpa dig en herrgård utan grannar på en kilometers avstånd eller bor i ett hus mitt ute i ingenstans.
Jag väljer ju hellre att bo inne i stan och visa hänsyn till mina grannar än att bo ute i ett hus i "fulträsk" där man kan göra vad fan man vill för det finns inget folk där ändå
Citera
2012-05-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag hade tagit hem vinsten om jag kunnat. Att priserna bara ska gå upp är ohållbart. Man ska stå i alla bostadsköer man kan. Det kommer att vara hårdvaluta i framtiden.
Nä, för man kan inte byta kötider sinsemellan, det är bara en rent personlig vinst.

Priserna i Stockholm är rätt sjuka, samtidigt så är räntorna fortfarande låga och folk tjänar generellt väldigt bra här, ett par som får ut 40000 tillsammans ska inte ha några som helst problem med ett lån på ett par miljoner om de inte är kompletta retards.

Bubblan handlar nog mer om att hela världsekonomin riskerar en kollaps och när luften går ur sitter de i övervärderade lägenheter som de inte har råd att flytta ifrån.
Citera
2012-05-12, 16:23
Medlem
yamahafs1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinisonator
Perfekt för inbrott

en beväpnad bondläpp är inte så lätt att bryta sig in hos

varför ?

kamror i alla riktningar. som spelar in. sen om du kommer närmre tar man sin mauser det är därför jag inte har något larm ^^
Citera
2012-05-14, 11:13
Medlem
Förutsägelser om bopriser brukar komma på skam.

Jag minns 2008(innan finanskrisen) då en bekant köpte en liten etta på runt 34 kvm i hjärtat av vasastan.
Han betalade 1.8 miljoner och vi tyckte synd om honom som gått på en sån blåsning för att få en liten skrubb i stan. Idag går en motsvarande lgh på runt 2.2 milj. Det är 400'000 kr i värdeökning på bara 4 år. Ändå köpte han på toppen.

Det betyder att om du som en flitig arbetsmyra lagt undan 100'000 kr om året i fyra år(en stark bedrift) för att spara ihop en insats, så har du nätt och jämnt lyckats hålla tempo med värdeökningen.

Priserna drivs av

* En medelklass som fått kraftigt mer i plånboken i form av jobbskatteavdrag
* Noll amortering
* Lågränteregim
* Förslumning i storstäderna -> Du måste "köpa" dig trygghet i ett bra område
* Begränsat byggande och byggoligoppol.

Frågan blir snarare, varför inte köpa ? Med en KPI inflation på 2% och en förhandlad bolåneränta på 3.5%, och 30% ränteavdrag så betalar du 1.05% i realränta. Det är i princip gratis lån. Och med tanke på att KPI underskattar inflationen så är bo-realräntan förmodligen negativ. D.v.s. du får betalt för att låna.

Sedan så är sthlms innerstad en väldigt liten marknad. Det tar 40 min i rask takt från vasastan till södermalm. Det är en extremt liten yta vi talar om. Och p.g.a. naturliga vattenhinder kan den inte byggas ut. Så man får bygga på sniskan. Sjöstaden, norra djurgårdsstaden e.t.c. De flesta som köper i innerstan här har någon form av kapital i ryggen. Antingen tidigare bovinster eller föräldrars bovinster.

Det är en internmarknad för bostadskarriärister.

Min egen prognos är att vi kommer få se stora skillnader i utveckling sthlm vs landsort framgent.
Citera
2012-05-14, 11:42
Bannlyst
Man måste vara medveten om att man betalar för läget och allt vad storstaden Sthlm har att erbjuda i form av service, kultur, uteliv, utbildnings och jobbmöjligheter etc etc.

Bor själv i en 2.a i centrala Sthlm som jag ärvt från en släkting, har inga lån och en avgift på 900kr i månaden och det är helt underbart att bo så billigt i en stor fräsch lya i innerstaden, skulle aldrig kunna bo i en trist invandrartät slumförort i en svindyr hyresrätt eller i en landsbygdshåla, skulle vantrivas nåt enormt!
Citera
2012-05-14, 11:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Förutsägelser om bopriser brukar komma på skam.

Jag minns 2008(innan finanskrisen) då en bekant köpte en liten etta på runt 34 kvm i hjärtat av vasastan.
Han betalade 1.8 miljoner och vi tyckte synd om honom som gått på en sån blåsning för att få en liten skrubb i stan. Idag går en motsvarande lgh på runt 2.2 milj. Det är 400'000 kr i värdeökning på bara 4 år. Ändå köpte han på toppen.

Det betyder att om du som en flitig arbetsmyra lagt undan 100'000 kr om året i fyra år(en stark bedrift) för att spara ihop en insats, så har du nätt och jämnt lyckats hålla tempo med värdeökningen.

Priserna drivs av

* En medelklass som fått kraftigt mer i plånboken i form av jobbskatteavdrag
* Noll amortering
* Lågränteregim
* Förslumning i storstäderna -> Du måste "köpa" dig trygghet i ett bra område
* Begränsat byggande och byggoligoppol.

Frågan blir snarare, varför inte köpa ? Med en KPI inflation på 2% och en förhandlad bolåneränta på 3.5%, och 30% ränteavdrag så betalar du 1.05% i realränta. Det är i princip gratis lån. Och med tanke på att KPI underskattar inflationen så är bo-realräntan förmodligen negativ. D.v.s. du får betalt för att låna.

Sedan så är sthlms innerstad en väldigt liten marknad. Det tar 40 min i rask takt från vasastan till södermalm. Det är en extremt liten yta vi talar om. Och p.g.a. naturliga vattenhinder kan den inte byggas ut. Så man får bygga på sniskan. Sjöstaden, norra djurgårdsstaden e.t.c. De flesta som köper i innerstan här har någon form av kapital i ryggen. Antingen tidigare bovinster eller föräldrars bovinster.

Det är en internmarknad för bostadskarriärister.

Min egen prognos är att vi kommer få se stora skillnader i utveckling sthlm vs landsort framgent.

Problemet med städer som sthlm är ju just den extrema bostadsbristen och den kan i sig leda till att folk helt enkelt väljer andra städer att flytta till. Sthlm är inte världens medelpunkt och det finns andra städer där bostadssituationen är lite mer human.

I Malmö är det i princip minst halva priset på lägenheter jämfört med sthlm och då bor man bara 30 min från Köpenhamn, som är en betydligt mer intressant stad. Visst Malmö har sina problem, men de är högst lokala. Det finns väldigt fina områden också, där det kommer att bli mycket attraktivt att bo i framtiden.
Citera
2012-05-14, 11:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrodithe
Man måste vara medveten om att man betalar för läget och allt vad storstaden Sthlm har att erbjuda i form av service, kultur, uteliv, utbildnings och jobbmöjligheter etc etc.

Bor själv i en 2.a i centrala Sthlm som jag ärvt från en släkting, har inga lån och en avgift på 900kr i månaden och det är helt underbart att bo så billigt i en stor fräsch lya i innerstaden, skulle aldrig kunna bo i en trist invandrartät slumförort i en svindyr hyresrätt eller i en landsbygdshåla, skulle vantrivas nåt enormt!

Du tillhör en av få vinnare om det du säger stämmer. De flesta som bor i sthlm har lån på minst 85% av bostadens värde och i många fall mer än så. Vad ska få fler att flytta till sthlm, när man behöver skuldsätta sig för miljoner bara för att bo?
Citera
2012-05-14, 12:13
Bannlyst
Citat:
Du tillhör en av få vinnare om det du säger stämmer. De flesta som bor i sthlm har lån på minst 85% av bostadens värde och i många fall mer än så. Vad ska få fler att flytta till sthlm, när man behöver skuldsätta sig för miljoner bara för att bo?
Det är ett val som varje enskilt människa själv måste göra..om man vill betala det pris det kostar att få förmånen att bo bra i Sthlm.
Citera
2012-05-14, 12:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är ett val som varje enskilt människa själv måste göra..om man vill betala det pris det kostar att få förmånen att bo bra i Sthlm.

Absolut, men att låna innebär risker och frågan är hur länge pyramidspelet kan fortgå.
Citera
2012-05-14, 12:40
Bannlyst
Citat:
Absolut, men att låna innebär risker och frågan är hur länge pyramidspelet kan fortgå.
Det kan nog fortgå ett bra tag med tanke på det låga bostadsbyggandet i Sthlm och det hårda inflyttningstrycket, dessutom måste man komma ihåg att en stor del av detta tryck beror på alla utrikesfödda som Sthlm tar emot och som håller uppe efterfrågan på bostäder.
Citera
2012-05-14, 12:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det kan nog fortgå ett bra tag med tanke på det låga bostadsbyggandet i Sthlm och det hårda inflyttningstrycket, dessutom måste man komma ihåg att en stor del av detta tryck beror på alla utrikesfödda som Sthlm tar emot och som håller uppe efterfrågan på bostäder.

Precis så är det, men det behövs ju pengar också för att kunna kliva på marknaden. Till slut finns det inga mer pengar än dom bankerna lånat ut. Folk är ju som bekant ganska dåliga på att spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in