2012-05-11, 17:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Men om priserna går upp för mycket minskar väl efterfrågan till slut och tillgången är därmed inte värd så mycket som den är belånad för?

Jag är inget ekonomiskt geni, men är det inte kärnan i vad TS med flera försöker peka på?

Svenssonlöner betalar inga mångmiljonlån vid normal räntenivå. Historien återupprepar sig. Rejält upp.... sedan svart som natten. Men låt det bli en dyrköpt läxa för idioterna som handlar på som om inget hade hänt. Bor man i andra städer än sthlm får man lite perspektiv på vad saker och ting kostar. Att man ska betala 3 ggr så mycket för samma sak borde få folk att rata sthlm till slut. Sthlm är inte världens medelpunkt. Det finns andra bra städer också med egentligen bättre läge och kommunikationer med kontinenten.
Citera
2012-05-11, 17:43
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Du har missat att du även blir delägare i föreningen som i sin tur äger fastigheten/marken du betalar mao inte bara för rätten att "hyra" just din lägenhet.

Jaha OCH? Är du en sådan människa som vägra att förstå det enkla konceptet;
Nämner en person INTE A så är det INTE samma sak som att personen är omedveten om A?

Du har ju fortfransade kvar alla jäkla nackdelar:

*Du bor kvar i dålig luft som är i stan.. Vilket är dåligt för allmänhälsan..

* Du måste ta hänsyn till grannen, d.v.s du äger INGEN rätt att spela högt när du känner för det
då det skall vara "tyst" efter en viss tid och du har fortfarande kvar risken att bli "vräkt" även om det är svårare i en bostadsrätt. Se du JAG påvisade att jag var medveten om att det är svåra att bli vräkt i en bostadrätt.

*Du har ingen rätt att göra som du vill på din egna uteplats om man bor så att man har en, utan skall följa "föreningens regler".

*Du har vissa begränsningar i vad du får göra i din egna lägenhet fast du äger bostaden som du inte har i en villa.

Så förklara för mig vilka fördelarna är att äga en bostadsrätt i inne stan med dålig luft runt om kring dig som är inte bra för allmänhälsan, och du måste ta fortfarande hänsyn till grannar runt om kring dig.

Kom med hållbara argument än "delägande i en förening", om du skall smöra för det korkade konceptet: "Betala för rätten att hyra och ta fortfarande onaturlig hänsyn till grannar".

Det är knappast ett "hållbart" argument med "man blir delägare i föreningen".
Det är knappast heller ett hållbart argument med att en del av hyran går till sparande för reparationer i bostaden.
Senast redigerad av Empress 2012-05-11 kl. 17:46.
Citera
2012-05-11, 18:25
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Nämner en person INTE A så är det INTE samma sak som att personen är omedveten om A?

* Du måste ta hänsyn till grannen, d.v.s du äger INGEN rätt att spela högt när du känner för det
då det skall vara "tyst" efter en viss tid och du har fortfarande kvar risken att bli "vräkt" även om det är svårare i en bostadsrätt. Se du JAG påvisade att jag var medveten om att det är svåra att bli vräkt i en bostadrätt.

*Du har ingen rätt att göra som du vill på din egna uteplats om man bor så att man har en, utan skall följa "föreningens regler".

*Du har vissa begränsningar i vad du får göra i din egna lägenhet fast du äger bostaden som du inte har i en villa.

Så förklara för mig vilka fördelarna är att äga en bostadsrätt i inne stan med dålig luft runt om kring dig som är inte bra för allmänhälsan, och du måste ta fortfarande hänsyn till grannar runt om kring dig.

Kom med hållbara argument än "delägande i en förening", om du skall smöra för det korkade konceptet: "Betala för rätten att hyra och ta fortfarande onaturlig hänsyn till grannar".

Det är knappast heller ett hållbart argument med att en del av hyran går till sparande för reparationer i bostaden.

Men herregud.
Bo du i Norrland eller var fan du bor där det är så frisk luft och spela din musik och dansa naken i trädgården.
Det finns dom människor som inte vill bo som en byfåne.
Citera
2012-05-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

Är du efterbliven eller bara dum ?

Du missar nämna den största skillnaden mellan HR och BR sen blir du sur och försöker bortförklara dig.

Får väl även rada upp fördelarna för mig att bo inne i stan

1) Kommunikation bor nära Tunnelbana och Pendel kan jobba i hela Stockholm utan att behöva pendla i timmar.

2) Eftersom det är bra kommunikation behöver jag inte ha en bil (är medlem i bilpool).

3) Nära till allt

4) Jag slipper klippa den jävla gräsmattan

5) Jag slipper skotta snö varenda jävla vinter

6) Jag slipper sköta en trägård

Sen vet jag inte varför du är så jävla inne på ren luft är ingen skillnad där jag bor nu (Södermalm) och när jag bodde i villa innan (Tyresö).

När jag bodde i Tyresö fick jag antingen sitta i bilkö i 1h för att komma till kista eller åka buss->tbana->pendel i 1,5 h nu åker jag på 30 min spar 2h om dagen.

Fick ju även sitta i avgaserna på Essingeleden varje dag som som är så jävla kåt på luft borde ju ha koll på hur nyttigt det är.

Förövrigt kan du inte göra va fan du vill i din villa och tomt i ett normalt område du har grannar som du måste visa hänsyn till med (även om du kan vara betydligt högljuddare där med).
Citera
2012-05-11, 20:52
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Kalla mig Stockholmsbög eller storstadsfjolla eller vad ni vill men ni som sitter och hånar att folk köper en lägenhet för dyra pengar i Stockholm istället för att bo i Emmaboda eller Dorotea, jag är vet inte ens hur jag ska utrycka mig hur inskränkta ni måste vara?

En storstad har OTROLIGT mycket mer att ge och det kostar.
Inte bara i Sverige utan så är det i hela världen, om ni inte förstår det så kanske ni borde ta och resa lite så ni får lite perspektiv.

Tack för mig!

Håller med till fullo, men är man en idiot som belånar 85% på en liten lägenhet på flera miljoner under dagens socioekonomiska förhållanden så ska man kallas - just idiot.

Pengar är idag en förslavande illusion och det kommer bli finansiellt kaos inom snart. Vi kommer se en repris av 1992, då advokater och banktjänstemän sprang från kund till kund för att de inte skulle förlora allt de ägde och dra på sig enorma skulder. Landet kommer fluktuera och bubblan spricker helt enkelt.

De som bor i Dorotea eller Emmaboda är trots allt inte så inskränkta, utan mer realistiska.
Citera
2012-05-11, 21:04
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Håller med till fullo, men är man en idiot som belånar 85% på en liten lägenhet på flera miljoner under dagens socioekonomiska förhållanden så ska man kallas - just idiot.

Pengar är idag en förslavande illusion och det kommer bli finansiellt kaos inom snart. Vi kommer se en repris av 1992, då advokater och banktjänstemän sprang från kund till kund för att de inte skulle förlora allt de ägde och dra på sig enorma skulder. Landet kommer fluktuera och bubblan spricker helt enkelt.

De som bor i Dorotea eller Emmaboda är trots allt inte så inskränkta, utan mer realistiska.

Köpa en bostadsrätt inne i centrala stockholm kan jag hålla med om är påtok för dyrt.
Jag kan förstå att folk gör det för livskvaliten, men det är ju såna åkerpriser att det inte är värt det.
Köpa lägenhet ute i en förort med bra rykte däremot är nästan jämt en bra ide för framtiden, även nu.
Citera
2012-05-11, 21:11
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Köpa en bostadsrätt inne i centrala stockholm kan jag hålla med om är påtok för dyrt.
Jag kan förstå att folk gör det för livskvaliten, men det är ju såna åkerpriser att det inte är värt det.
Köpa lägenhet ute i en förort med bra rykte däremot är nästan jämt en bra ide för framtiden, även nu.

Nej vettiga människor finns överallt, men jag pekar bara på principen att belåna 85% av en summa du inte kan betala av inom, låt säg 12 månader, är idioti. Jag bor själv i hyresrätt och har aldrig köpt en bostad. Men i framtiden köper jag inte en bostad om jag inte har mer än 50% av ägandet, så att en förlust kan fyllas igen utan att ens ekonomiska värld går under.
Citera
2012-05-11, 21:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Nej vettiga människor finns överallt, men jag pekar bara på principen att belåna 85% av en summa du inte kan betala av inom, låt säg 12 månader, är idioti. Jag bor själv i hyresrätt och har aldrig köpt en bostad. Men i framtiden köper jag inte en bostad om jag inte har mer än 50% av ägandet, så att en förlust kan fyllas igen utan att ens ekonomiska värld går under.

Man ska komma ihåg att det är en stor fördel att äga sitt boende, men man ska välja sin tidpunkt väl när man köper den. Ska du ha 50% belåning får du se till att vara riktgt bra på att spara om du ska in på nästa dipp. Någon tokrea lär det inte bli heller... Värre var det förr när folk lånade 95%, då kan vi snacka bubbelvarning.
Citera
2012-05-11, 21:40
Medlem
Tänker ofta på hur mycket stålars det handlar om, dock kommer jag aldrig köpa lägenhet utan siktar på hyresrätt..

Men, Ponera att bostadsbristen är obefintlig i stockholmsregionen om 20 år. Man genomför ett miljonprogramsliknande projekt i stockholms län t.ex. Priserna beror ju på att efterfrågan är så sjukt mycket större än tillgången, och jag tror tyvärr att det kommer fortsätta vara så. Dom som bundit/spekulerat i sina bostäder har ju ett intresse av att det råder en akut bostadsbrist i stockholm.

Så statliga subventioner och stora utbyggnadsplaner lär utebli. men men, ber om ursäkt om jag skrivit otydligt, (salongs).
Citera
2012-05-11, 21:40
Medlem
deaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man ska komma ihåg att det är en stor fördel att äga sitt boende, men man ska välja sin tidpunkt väl när man köper den. Ska du ha 50% belåning får du se till att vara riktgt bra på att spara om du ska in på nästa dipp. Någon tokrea lär det inte bli heller... Värre var det förr när folk lånade 95%, då kan vi snacka bubbelvarning.

Precis rätt, men den tidpunkten är inte nu och kommer inte vara det ens om fem år. Det dummaste man kan göra nu om man har det stadigt är att man knegar och lägger undan en liten peng var månad. Se bara på hysterin i TV, SMSA LÅNA! LENDO LENDO!

Blir så trött..
Citera
2012-05-11, 22:52
Medlem
Klart det är en bubbla. En av mina vänner jobbar som mäklare och denne säger att mäklare dessa dagar gör allt för att mörka läget. Frågar du en mäklare om priserna framledes får du ett svar som är anpassat efter deras specifika intresse. Finns inte en mäklare som är ärlig.
Citera
2012-05-11, 23:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok-Femttii
Klart det är en bubbla. En av mina vänner jobbar som mäklare och denne säger att mäklare dessa dagar gör allt för att mörka läget. Frågar du en mäklare om priserna framledes får du ett svar som är anpassat efter deras specifika intresse. Finns inte en mäklare som är ärlig.

Mäklare är bara bödeln, de vet ingenting om priser efter en så kort utbildning. De är bara bra på en sak: Smörja munlädret och sälja till intet ont anande spekulanter..

Den sista jag lyssnar på angående priser är mäklarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in