2012-05-10, 14:06
Medlem
Snurrens avatar
... vilja och vilja... man måste ju bo någonstans. En mig närstående person var ung, nybliven mamma och tillika bostadslös. De få alternativ som erbjöds henne och sambon via bostadsförmedlingen var helt förskräckliga.

Det blev så att hon köpte en liten 3:a i en lugn fin närförort för ett par miljoner. Hennes månadskostnad med lånen landar UNDER den skitsunkiga inrökta zigenarlägenhet i Rågsveds sämsta del, som hon faktiskt hade kunnat få, men tackat nej till. I hennes fall var andra orter inte ett alternativ, så då blev en br det enda vettiga alternativet. Nu fick hon i och för sig en bra deal med banken, det är inte alla som har den turen...
Citera
2012-05-10, 14:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
... vilja och vilja... man måste ju bo någonstans. En mig närstående person var ung, nybliven mamma och tillika bostadslös. De få alternativ som erbjöds henne och sambon via bostadsförmedlingen var helt förskräckliga.

Det blev så att hon köpte en liten 3:a i en lugn fin närförort för ett par miljoner. Hennes månadskostnad med lånen landar UNDER den skitsunkiga inrökta zigenarlägenhet i Rågsveds sämsta del, som hon faktiskt hade kunnat få, men tackat nej till. I hennes fall var andra orter inte ett alternativ, så då blev en br det enda vettiga alternativet. Nu fick hon i och för sig en bra deal med banken, det är inte alla som har den turen...

Så kan det vara... tills räntan går upp. Folk lånar mer än någonsin idag utan att tänka på att man måste betala tillbaka lånet någon gång. Går priserna ner är det inte säkert att man ens kan göra det och då är man "in deep shit"

Banken är förövrigt inte din polare och kan när som helst ändra villkoren på lånet. Antingen kan det bli chockhöjda räntor eller så kan banken tvinga dig att lösa en del av lånen.
Citera
2012-05-10, 14:20
Medlem
Skulle vilja byta "Stockholm" mot "Sverige" i topicen.

Ta en lägenhet på solkusten till exempel. Betydligt fräschare än en jävla kåk i Jönköping, Borås eller nåt annat jävla skitställe som ni har räknat upp än så länge.

http://www.segundamano.es/anuncios-malaga/pisos/?ca=29_s&c=58&x=1&st=s&sort_by=2&od=2
Citera
2012-05-10, 14:20
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans.Ganz
Min etta i stan på 34kvm från 30talet är värderad till 1,6 miljoner. Köpte den för 1,2 för 3 år sedan. Kommer göra en skaplig vinst när jag säljer den och samtidigt tickar tid i HSBs bostadskö.

Men jag håller med dig. Helt sjuka priser här i stan. En polare i Emmaboda har köpt sig ett trevåningshus med tomt för 200.000...
200.000...för ett jävla hus med tomt osv. Visserligen en halvtimme in till Kalmar men ändå. Vilken jävla skillnad på världar.

Det är väl de, det beror på
Citera
2012-05-10, 14:21
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apalle

Ta en lägenhet på solkusten till exempel. Betydligt fräschare än en jävla kåk i Jönköping, Borås eller nåt annat jävla skitställe som ni har räknat upp än så länge.

http://www.segundamano.es/anuncios-malaga/pisos/?ca=29_s&c=58&x=1&st=s&sort_by=2&od=2

och om man inte kan spanska ?
Citera
2012-05-10, 14:21
Medlem
Citat:

E: Dessutom slipper ni en skyhög jävla föreningsavgift som går till nån tjock runkare som garvar hela vägen till banken.
Citera
2012-05-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
och om man inte kan spanska ?

Då lär man sig. Dessutom bor det en väldans massa britter på solkusten, så du klarar dig gott och väl med engelskan. Eller gott iaf, kanske inte gott och väl.
Citera
2012-05-10, 14:25
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Då lär man sig. Dessutom bor det en väldans massa britter på solkusten, så du klarar dig gott och väl med engelskan. Eller gott iaf, kanske inte gott och väl.

jaja
Förresten är det stora städer? (ja de är det beror på bostadspriserna i Sverige iaf), små städer har ju blivit awkard iaf i Sverige
Citera
Medlem
eradicos avatar
Den här utvecklingen tycker man se överallt. Min flickvän fick en lägenhet av sina föräldrar för tre år sedan som då var värderad till 2,4 mkr för 52 kvadrat. Idag är den värd ca 2,7 mkr och detta är i centrala Lund. Det känns givetvis som en bubbla som borde spricka närsomhelst.
Citera
Medlem
Rainst0rms avatar
Är nog en ganska bra investering att köpa bostadsrätt i centrala Stockholm, om man nu har råd. Inflyttningen spås öka mycket de kommande 20 åren. Utbud och efterfrågan helt enkelt.
Citera
2012-05-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
jaja
Förresten är det stora städer? (ja de är det beror på bostadspriserna i Sverige iaf), små städer har ju blivit awkard iaf i Sverige

Är väl som små förorter, men betydligt mer livat på sommaren bara =)
Citera
2012-05-10, 14:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainst0rm
Är nog en ganska bra investering att köpa bostadsrätt i centrala Stockholm, om man nu har råd. Inflyttningen spås öka mycket de kommande 20 åren. Utbud och efterfrågan helt enkelt.

Jag vet inte hur alla ska få plats där? Det är redan kaos i T-banan under rusningstid. Det tar en timme att köra mellan Sjöstan och Gärdet en vanlig söndag. P-avgifter överallt och obefintliga P-platser. Jag är mycket nöjd med att inte bo i Stockholm kan jag säga.

Snart kommer folk tröttna och flytta söderöver är mitt tips. Öresundsregionen kommer att växa och gå bättre på lite längre sikt. Om politikerna får ordning på integrationen, kan nog Malmö bli en ledande stad i Sverige.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-05-10 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in